884 resultados para Home-based work


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Introducción: El ejercicio durante la hemodiálisis es beneficioso, aunque son pocas las unidades de hemodiálisis que ofrecen un programa de ejercicio adaptado a estos pacientes. Por ello es necesario encontrar alternativas más económicas para realizar ejercicio. El objetivo es comparar los efectos de un programa de ejercicio intradiálisis frente a ejercicio domiciliario, sobre la adherencia al programa, la capacidad física funcional y el nivel de actividad física. Métodos: 17 pacientes en hemodiálisis de un centro de Valencia fueron aleatorizados dividiéndoles en un grupo de ejercicio intradiálisis (n=9) y un grupo domiciliario (n=8). Ambos programas incluían ejercicio aeróbico y de fuerza durante 4 meses. Se valoró una amplia batería de pruebas funcionales (Short Physical Performance Battery, equilibrio monopodal, Timed Up and Go, Sit To Stand to sit test 10 y 60, dinamometría de mano, fuerza de tríceps, 6 minutos marcha) y dos cuestionarios de nivel de actividad física (Human Activity Profile y Physical Activity Scale for Elderly). Resultados: 2 pacientes del grupo intradiálisis y 5 pacientes de ejercicio domiciliario finalizaron el programa y fueron analizados. Se observó un efecto significativo del factor tiempo en el caso del Human Activity Profile (P<.017). En las pruebas funcionales no se encontró ninguna diferencia significativa. En cuanto a la adherencia al ejercicio los pacientes del grupo intradiálisis cumplieron el 92.7% y el grupo domiciliario el 68.7% del total de las sesiones. Conclusiones: En ambos grupos se observa un aumento del nivel de actividad física. Sin embargo, es necesario modificar factores, tanto en el personal sanitario como en los propios pacientes, para conseguir mayor adherencia a los programas de ejercicio.

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Kompetenzraster sind pädagogische Instrumente, die zum kompetenzorientierten, individualisierten und selbstgesteuerten Lernen in beruflichen Schulen eingesetzt werden. Sie werden üblicherweise im Rahmen eines pädagogischen Gesamtkonzeptes genutzt, indem die Raster oft ein zentrales Instrument in einem komplexen Gefüge schulischer Lern- und Lehrprozesse sind. Kompetenzraster sind häufig der Fixpunkt, an dem sich andere Instrumente (wie Checklisten und Lernjobs) orientieren und sie definieren die Ausgangs- und Zielpunkte der Lernprozesse. Dabei werden den Schülern üblicherweise Freiheitsgrade eingeräumt, so dass sie (mit-) entscheiden ob, was, wann, wie und woraufhin sie lernen. Die schulische Arbeit mit den Rastern kann als ein Versuch angesehen werden, die Lernenden in den Mittelpunkt pädagogischen Denkens und Handelns zu stellen. Dieser Beitrag hat das Ziel, selbstgesteuertes Lernen aus einer distanzierten, vom einzelnen pragmatischen Modell abstrahierenden und eher theoretischen Perspektive auf das individualisierte Lernen mit Kompetenzrastern zu beziehen. Im Kern wird ein Systematisierungsansatz entwickelt, in dem die komplexen Zusammenhänge des Lernens mit Kompetenzrastern im Kontext von selbstgesteuertem Lernen dargestellt werden. Damit soll ein Beitrag zur Elaboration des Lernens mit Kompetenzrastern in beruflichen Schulen geleistet werden. Konkret wird die folgende Frage fokussiert: Was können Kompetenzraster im Rahmen selbstgesteuerten Lernens leisten? (DIPF/Orig.)

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Introdução: O aumento da gordura abdominal e o sedentarismo contribuem para o risco de doença cardiovascular. A utilização de corrente elétrica de baixa intensidade (microcorrente) na região abdominal, associado ao exercício físico, parece ser um método inovador no aumento da taxa lipolítica dos adipócitos abdominais. Objetivos: Analisar os efeitos da utilização da microcorrente associada a um programa de exercícios em indivíduos saudáveis e com doença arterial coronária na gordura abdominal, e ainda, analisar os efeitos de um programa de exercício físico específico realizado no domicílio em indivíduos com doença arterial coronária, na fase de manutenção da reabilitação cardiovascular, na capacidade cardiorrespiratória. Métodos: Foram conduzidos três estudos: Estudo 1, em indivíduos saudáveis, durante 5 semanas (n=42), distribuídos aleatoriamente por quatro grupos experimentais (realizavam microcorrente e exercício físico: grupo 1- frequência 25 a 10Hz, elétrodos transcutâneos, exercício físico após; grupo 2- frequência 25 a 50Hz, elétrodos trancutâneos, exercício físico após; grupo 3- frequência 25 a 10Hz, elétrodos percutâneos e exercício físico após; grupo 4- frequência 25 a 10Hz, elétrodos transcutâneos e exercício físico realizado em simultâneo) e placebo (realizavam apenas exercício físico), onde foram avaliadas medidas de gordura abdominal; Estudo 2, em indivíduos saudáveis, durante uma sessão de microcorrente e exercício físico (n=83), distribuídos aleatoriamente por grupo experimental (realizavam microcorrente e exercício físico) e grupo placebo (realizavam exercício físico), onde foram avaliadas a atividade lipolítica (níveis de glicerol) e a oxidação de ácidos gordos (estimada pelo VO2 e VCO2); Estudo 3, em indivíduos após um ano de evento de síndrome coronária aguda (n=44), distribuídos aleatoriamente em dois grupos experimentais (grupo 1- exercício físico no domicílio; grupo 2- microcorrente e exercício físico no domicílio) e um grupo controlo (cuidados habituais), durante 8 semanas, sendo avaliados a gordura abdominal, o colesterol, a capacidade cardiorrespiratória, os hábitos de atividade física e alimentares e a qualidade de vida. Resultados: No estudo 1, após 5 semanas de intervenção de microcorrente e exercício físico, verificou-se uma redução das medidas de gordura abdominal (p<0,05); No estudo 2 observou-se que uma sessão de microcorrente associada ao exercício físico aumentou a taxa lipolítica, através da medição de glicerol (p<0,05), sem alterações significativas na oxidação de ácidos gordos, durante o exercício. No estudo 3, após as 8 semanas de aplicação de microcorrente associada a um programa de exercícios específicos no domicílio ocorreu uma diminuição significativa na gordura subcutânea (p<0,05). O programa de exercício físico de reabilitação cardiovascular no domicílio, per se, aumentou a capacidade cardiorrespiratória, na fase de manutenção (p<0,05). Não se verificaram alterações do colesterol total, dos hábitos alimentares, da atividade física e da qualidade de vida entre os três grupos. Conclusão: A utilização da microcorrente associada ao exercício físico parece ser um meio coadjuvante ao programa de exercícios, na redução do tecido adiposo abdominal em indivíduos saudáveis e em indivíduos após 1 ano de enfarte agudo do miocárdio. O programa de Reabilitação Cardiovascular no domicílio, em fase de manutenção, demonstrou melhoria da capacidade cardiorrespiratória.

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Hintergrund: Die koronare Herzkrankheit (KHK) ist eine häufige und potenziell tödliche Erkrankung mit einer Lebenszeitprävalenz von über 20%. Allein in Deutschland wird die Zahl der durch die ischämische Herzerkrankung und des akuten Myokardinfarkts jährlich verursachten Todesfälle auf etwa 140.000 geschätzt. Ein Zusammenhang eng mit dem Lebensstil verbundener Risikofaktoren mit Auftreten und Prognose der KHK ist nachgewiesen. Durch Maßnahmen der nichtmedikamentösen Sekundärprävention wird versucht, diese Risikofaktoren positiv zu verändern sowie die KHK im Gegensatz zu palliativen interventionellen Therapiestrategien kausal zu behandeln. Zur Wirksamkeit der nichtmedikamentösen sekundärpräventiven Maßnahmen liegt eine ganze Reihe von Einzelstudien und -untersuchungen vor, eine systematische Analyse, die die Evidenz aller hauptsächlich angewandten Sekundärpräventionsstrategien zusammenfasst, fehlt unseres Wissens nach bislang jedoch. Auch eine Auswertung vorhandener Studien zur Kosten-Effektivität der Maßnahmen ist hierbei zu integieren. Fragestellung: Ziel dieses HTA-Berichts (HTA=Health Technology Assessment) ist die Erstellung einer umfassenden Übersicht der aktuellen Literatur zu nichtmedikamentösen Sekundärpräventionsmaßnahmen in der Behandlung der KHK, um diese Maßnahmen und deren Komponenten bezüglich ihrer medizinischen Wirksamkeit sowie Wirtschaftlichkeit zu beurteilen. Weiterhin sollen die ethischen, sozialen und rechtlichen Aspekte der nichtmedikamentösen Sekundärprävention und die Übertragbarkeit der Ergebnisse auf den deutschen Versorgungsalltag untersucht werden. Methodik: Relevante Publikationen werden über eine strukturierte und hochsensitive Datenbankrecherche sowie mittels Handrecherche identifiziert. Die Literaturrecherche wird in vier Einzelsuchen zu medizinischen, gesundheitsökonomischen, ethischen und juristischen Themen am 18.09.2008 durchgeführt und erstreckt sich über die vergangenen fünf Jahre. Die methodische Qualität der Publikationen wird von jeweils zwei unabhängigen Gutachtern unter Beachtung von Kriterien der evidenzbasierten Medizin (EbM) systematisch geprüft. Ergebnisse: Von insgesamt 9.074 Treffern erfüllen 43 medizinische Publikationen die Selektionskriterien, mit einem Nachbeobachtungszeitraum zwischen zwölf und 120 Monaten. Insgesamt ist die Studienqualität zufriedenstellend, allerdings berichtet nur ca. die Hälfte der Studien differenziert die Gesamtmortalität, während die übrigen Studien andere Outcomemaße verwenden. Die Wirksamkeit einzelner Sekundärpräventionsmaßnahmen stellt sich als sehr heterogen dar. Insgesamt kann langfristig eine Reduktion der kardialen sowie der Gesamtmortalität und der Häufigkeit kardialer Ereignisse sowie eine Erhöhung der Lebensqualität beobachtet werden. Vor allem für trainingsbasierte und multimodale Interventionen ist eine effektive Reduktion der Mortalität zu beobachten, während psychosoziale Interventionen besonders in Bezug auf eine Erhöhung der Lebensqualität effektiv zu sein scheinen. Für die ökonomischen Auswertungen werden 26 Publikationen identifiziert, die von ihrer Themenstellung und Studienart dem hier betrachteten Kontext zugeordnet werden können. Insgesamt kann festgestellt werden, dass sich die Studienlage zur multimodalen Rehabilitation sowohl bezüglich ihrer Menge als auch Qualität der Analysen besser darstellt, als dies für Evaluationen von Einzelmaßnahmen beobachtet werden kann. Die internationale Literatur bestätigt den multimodalen Ansätzen dabei zwar ein gutes Verhältnis von Kosten und Effektivität, untersucht jedoch nahezu ausschließlich ambulante oder häuslichbasierte Maßnahmen. Die Auswertung der Studien, die einzelne sich mit präventiven Maßnahmen in Hinblick auf ihre Kosten-Effektivität beschäftigen, ergibt lediglich positive Tendenzen für Interventionen der Raucherentwöhnung und des körperlichen Trainings. Im Hinblick auf psychosoziale Maßnahmen sowie auch die Ernährungsumstellung können aufgrund der unzureichenden Studienlage jedoch keine Aussagen über die Kosten-Effektivität getroffen werden. Insgesamt werden im Rahmen der Betrachtung sozialer Aspekte der nichtmedikamentösen Sekundärprävention elf Publikationen einbezogen. Die relativ neuen Studien bestätigen, dass Patienten mit niedrigem sozioökonomischen Status insgesamt schlechtere Ausgangsbedingungen und demnach einen spezifischen Bedarf an rehabilitativer Unterstützung haben. Gleichzeitig sind sich die Forscher jedoch uneinig, ob gerade diese Patientengruppe relativ häufiger oder seltener an den Rehabilitationsmaßnahmen teilnimmt. Bezüglich der Barrieren, die Patienten von der Teilnahme an den präventiven Maßnahmen abhalten, werden psychologische Faktoren, physische Einschränkungen aber auch gesellschaftliche und systemisch-orientierte Einflüsse genannt. Diskussion: Nichtmedikamentöse Sekundärpräventionsmaßnahmen sind sicher und in der Lage eine Reduktion der Mortalität sowie der Häufigkeit kardialer Ereignisse zu erzielen sowie die Lebensqualität zu erhöhen. Da nur wenige der methodisch verlässlichen Studien Teilnehmer über einen längeren Zeitraum von mindestens 60 Monaten nachverfolgen, müssen Aussagen über die Nachhaltigkeit als limitiert angesehen werden. Verlässliche Angaben in Bezug auf relevante Patientensubgruppen lassen sich nur sehr eingeschränkt machen ebenso wie im Hinblick auf die vergleichende Beurteilung verschiedener Maßnahmen der Sekundärprävention, da diese von eingeschlossenen Studien nur unzureichend erforscht wurden. Zukünftige methodisch verlässliche Studien sind notwendig, um diese Fragestellungen zu untersuchen und zu beantworten. Bezogen auf die Kosten-Effektivität nichtmedikamentöser sekundärpräventiver Maßnahmen kann aus den internationalen Studien eine insgesamt positive Aussage zusammengefasst werden. Einschränkungen dieser resultieren jedoch zum einen aus den Besonderheiten des deutschen Systems der stationären Rehabilitationsangebote, zum anderen aus den qualitativ mangelhaften Evaluationen der Einzelmaßnahmen. Studien mit dem Ziel der Bewertung der Kosten-Effektivität stationärer Rehabilitationsangebote sind ebenso erforderlich wie auch qualitativ hochwertige Untersuchungen einzeln erbrachter Präventionsmaßnahmen. Aus sozialer Perspektive sollte insbesondere untersucht werden, welche Patientengruppe aus welchen Gründen von einer Teilnahme an Rehabilitations- bzw. präventiven Maßnahmen absieht und wie diesen Argumenten begegnet werden könnte. Schlussfolgerung: Nichtmedikamentöse sekundärpräventive Maßnahmen sind in der Lage eine Reduktion der Mortalität und der Häufigkeit kardialer Ereignisse zu erzielen sowie die Lebensqualität zu erhöhen. Eine Stärkung des Stellenwerts nichtmedikamentöser Maßnahmen der Sekundärprävention erscheint vor diesem Hintergrund notwendig. Auch kann für einige Interventionen ein angemessenes Verhältnis von Effektivität und Kosten angenommen werden. Es besteht allerdings nach wie vor erheblicher Forschungsbedarf bezüglich der Wirksamkeitsbeurteilung nichtmedikamentöser Maßnahmen der Sekundärprävention in wichtigen Patientensubgruppen und der Effizienz zahlreicher angebotener Programme. Darüber hinaus ist weitere Forschung notwendig, um die Nachhaltigkeit der Maßnahmen und Gründe für die Nichtinanspruchnahme detailliert zu untersuchen. Vor allem gilt es jedoch den Versorgungsalltag in Deutschland, wie er sich für Ärzte, Patienten und weitere Akteure des Gesundheitswesens darstellt, zu untersuchen und den heutigen Stellenwert nichtmedikamentöser Maßnahmen aufzuzeigen.

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Dissertação de Mestrado apresentada ao Instituto Superior de Psicologia Aplicada para obtenção de grau de Mestre na especialidade de Psicologia Social e das Organizações.

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O Projeto InOut Expat foi desenvolvido para apoiar e ajudar os expatriados em fase de mudança para um país estrangeiro, através de uma plataforma eletrónica que oferece os serviços de uma secretária virtual para auxiliar em situações burocráticas e/ou pessoais. Oferece também, formação intercultural focada em cultura/costumes, etiqueta e linguagem não-verbal. O website tem informações gratuitas de todos os países do mundo como, o custo de vida, a língua oficial, o PIB, a capital, a bandeira que são informações facilmente encontradas num motor de busca na internet. Também apresenta links e publicações com noticias, ofertas de emprego e entrevistas a expatriados. Os expatriados envolvidos no projeto estão felizes pela decisão que tomaram em mudar de país, mas a maioria sentiu tristeza, insegurança, choque e outros sentimentos negativos na adaptação ao país de destino, a InOut Expat pretende colmatar estes sentimentos. O projeto está a cumprir o que promete desde fase embrionária. É sem dúvida uma ferramenta útil para quem opta por emigrar ou imigrar, principalmente no auxilio de uma secretária virtual para procurar casa ou trabalho.

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O presente relatório de estágio desenvolvido no âmbito do Mestrado em Enfermagem da Saúde Mental e Psiquiatria tem como objetivo demonstrar através de reflexão crítica o percurso efetuado até à aquisição das competências de enfermeiro especialista em enfermagem de saúde mental e psiquiatria. No âmbito da intervenção ao idoso dependente mental no domicílio desenvolvemos um percurso em dois tempos, com estágio inicial para observação de práticas em contexto de internamento de pessoas com demência e com estágio desenvolvido numa unidade de cuidados na comunidade com o projeto de uma consulta domiciliária de enfermagem ao idoso com dependências mental. Neste documento analisamos o contexto, caraterizamos os ambientes de estágio que nos acolheram e analisamos os cuidados e necessidades especiais da população idosa com dependência mental no domicílio, nomeadamente do espectro das demências. Procedemos ainda a uma análise reflexiva sobre objetivos a que nos propusemos e as intervenções que desenvolvemos fazendo uso da metodologia estudo de caso para expormos e refletirmos a mobilização e aquisição de competências de diagnóstico, intervenção e avaliação profissionais; ABSTRACT: Nursing home care appointment to elderly with mental dependence This internship report was developed under the Master in Nursing for Mental Health and Psychiatry and it aims to demonstrate through critical reflection the route made to the acquisition of specialist nursing skills in mental health and psychiatry. Within the framework of the mental dependent elderly at home we developed a route in two stages, with an initial stage to observe practices in inpatient context of people with dementia and a stage developed in the community with the design of a home-based nursing appointment of the elderly with mental dependencies. In this report we analyze the context, featuring the stage environments that welcomed us and analyze the special needs of the elderly with mental dependency at home, namely in the spectrum of dementias. We proceed further to a reflective analysis of objectives we set ourselves and the interventions developed making use of the case study methodology to expose and reflect the mobilization and acquisition of diagnostic, intervention and evaluation professional skills.

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By employing interpretive policy analysis this thesis aims to assess, measure, and explain policy capacity for government and non-government organizations involved in reclaiming Alberta's oil sands. Using this type of analysis to assess policy capacity is a novel approach for understanding reclamation policy; and therefore, this research will provide a unique contribution to the literature surrounding reclamation policy. The oil sands region in northeast Alberta, Canada is an area of interest for a few reasons; primarily because of the vast reserves of bitumen and the environmental cost associated with developing this resource. An increase in global oil demand has established incentive for industry to seek out and develop new reserves. Alberta's oil sands are one of the largest remaining reserves in the world, and there is significant interest in increasing production in this region. Furthermore, tensions in several oil exporting nations in the Middle East remain unresolved, and this has garnered additional support for a supply side solution to North American oil demands. This solution relies upon the development of reserves in both the United States and Canada. These compounding factors have contributed to the increased development in the oil sands of northeastern Alberta. Essentially, a rapid expansion of oil sands operations is ongoing, and is the source of significant disturbance across the region. This disturbance, and the promises of reclamation, is a source of contentious debates amongst stakeholders and continues to be highly visible in the media. If oil sands operations are to retain their social license to operate, it is critical that reclamation efforts be effective. One concern non-governmental organizations (NGOs) expressed criticizes the current monitoring and enforcement of regulatory programs in the oil sands. Alberta's NGOs have suggested the data made available to them originates from industrial sources, and is generally unchecked by government. In an effort to discern the overall status of reclamation in the oil sands this study explores several factors essential to policy capacity: work environment, training, employee attitudes, perceived capacity, policy tools, evidence based work, and networking. Data was collected through key informant interviews with senior policy professionals in government and non-government agencies in Alberta. The following are agencies of interest in this research: Canadian Association of Petroleum Producers (CAPP); Alberta Environment and Sustainable Resource Development (AESRD); Alberta Energy Regulator (AER); Cumulative Environmental Management Association (CEMA); Alberta Environment Monitoring, Evaluation, and Reporting Agency (AEMERA); Wood Buffalo Environmental Association (WBEA). The aim of this research is to explain how and why reclamation policy is conducted in Alberta's oil sands. This will illuminate government capacity, NGO capacity, and the interaction of these two agency typologies. In addition to answering research questions, another goal of this project is to show interpretive analysis of policy capacity can be used to measure and predict policy effectiveness. The oil sands of Alberta will be the focus of this project, however, future projects could focus on any government policy scenario utilizing evidence-based approaches.

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Some students lack reading skills due to biological or environmental factors. Accordingly, in my role as an educator, I would like to know if Dialogic Reading Strategies can help Spanish speaking caregivers to facilitate an interactive reading routine at home with their child.

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This study aims to examine the benefits of a cognitive stimulation program in reducing social isolation and irritability and improving cognitive capacity and emotional status of elderly people. A program of 14 sessions was conducted with individuals living in the community (n=6) and with group of individuals living in nursing home (n=6). Both groups were evaluated before and after the intervention with the Multidimensional Observation Scale for Elderly Subjects (MOSES). Also a focus group with the program monitors ́ allowed to collect information about the experience in conducting the sessions and their opinion about the whole program. Results have demonstrated benefits statistically significant in the domains of relationships and emotional status for the group who received the intervention at home. This experience allowed to conclude that the implementation of cognitive stimulation programs should be extended to home-based services, especially for older persons living alone.

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The purpose of this research is to examine the utility of a theoretical model to predict parental involvement activities in children’s sport. Participants included 486 parents of young athletes of various sports, subdivided in two studies (n1 = 206, n2 = 280). Confirmatory factor analysis (CFA) conducted in Study 1 supported the proposed measurement model. All factors also show reliability, convergent and discriminant validity. In the Study 2, a structural equation model demonstrated that the parental role beliefs, parental self-efficacy, perceptions of child invitations, selfperceived time and energy, and knowledge and skills predicted parents’ home-based involvement. Perceptions of coach invitations were a significant negative predictor. These same constructs, with the exception of perceptions of knowledge and skills and perceptions of coach invitations, predicted parents’ club-based involvement. Multi-group analysis demonstrated the invariance of the model. Findings suggest that this model offers a useful framework to understand parents’ home and clubbased involvement.

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Dissertação para a obtenção do grau de Mestre em Engenharia Electrotécnica Ramo de Energia

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With the fast development of wireless communications, ZigBee and semiconductor devices, home automation networks have recently become very popular. Since typical consumer products deployed in home automation networks are often powered by tiny and limited batteries, one of the most challenging research issues is concerning energy reduction and the balancing of energy consumption across the network in order to prolong the home network lifetime for consumer devices. The introduction of clustering and sink mobility techniques into home automation networks have been shown to be an efficient way to improve the network performance and have received significant research attention. Taking inspiration from nature, this paper proposes an Ant Colony Optimization (ACO) based clustering algorithm specifically with mobile sink support for home automation networks. In this work, the network is divided into several clusters and cluster heads are selected within each cluster. Then, a mobile sink communicates with each cluster head to collect data directly through short range communications. The ACO algorithm has been utilized in this work in order to find the optimal mobility trajectory for the mobile sink. Extensive simulation results from this research show that the proposed algorithm significantly improves home network performance when using mobile sinks in terms of energy consumption and network lifetime as compared to other routing algorithms currently deployed for home automation networks.

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In order to provide a low cost system of thermal comfort, a common model of home fan, 40 cm diameter size, had its manual four-button control system replaced by an automatic speed control. The new control system has a temperature sensor feeding a microcontroller that, by using an optic coupling, DIAC or TRIAC-based circuit, varies the RMS value of the fan motor input voltage and its speed, according to the room temperature. Over a wide range of velocity, the fan net power and the motor fan input power were measured working under both control system. The temperature of the motor stator and the voltage waveforms were observed too. Measured values analysis showed that the TRIAC-based control system makes the fan motor work at a very low power factor and efficiency values. The worst case is at low velocity range where the higher fan motor stator temperatures were registered. The poor power factor and efficiency and the harmonics signals inserted in the motor input voltage wave by the TRIAC commutation procedure are correlated.