6 resultados para Chaldäer
Resumo:
Die Stadt Kirkuk liegt im Norden des Irak, ist die Hauptstadt der Provinz Kirkuk. Heute hat die Stadt ca. 800.000 Einwohner, die Provinz etwa 1 Mio. Die Entstehungsgeschichte der Stadt reicht bis ins Jahr 2000 v. Chr. zurück. Die Entwicklung der Stadt ist geprägt durch verschiedene Epochen der Herrscher und Besatzer, die zum Teil über mehrere Jahrhunderte dauerten und durch den Zuzug unterschiedlicher Völker und Stämme. Die heutige Situation der Stadt Kirkuk zeigt die Auswirkungen der gezielten Maßnahmen Zentralregierungen in den Jahren von 1958 bis 2003. Diese Zeit war bestimmt durch Vernachlässigung der baulichen Strukturen und Arabisierung der Bevölkerungsstrukturen. Zu den Methoden der Arabisierung gehörte neben der Ansiedlung von Arabern auch die Vertreibung und Verfeindung der ethnischen Gruppen. Der Zusammenbruch der gesamten Infrastruktur und ein zerstörtes Stadtbild bestimmen heute die Landschaft der Stadt. Die heutige Vielfältigkeit der Gesellschaft in Kirkuk umfasst das Zusammenleben von verschiedenen Ethnien und religiösen Gruppen: Kurden, Turkmenen, Araber, Assyrer und Chaldäer. Ein Ziel der Arbeit war es, diese multikulturelle Vielfalt der Stadt offen zu legen und dadurch Grundlagen für ein harmonisches Zusammenleben der verschiedenen ethnischen und religiösen Gruppierungen darzustellen. Hierzu wurden die gesellschaftlichen Entwicklungsprozesse seit der Beendigung der osmanischen Herrschaft im Jahre 1900 untersucht. Denn verschiedene Epochen zeigten, dass die Gruppierungen der Gesellschaft Kirkuks fähig waren ein reibungsloses Zusammenleben in der Gemeinschaft zu führen. Diese untersuchte Zeitspanne umfasst verschiedene politische Umbrüche: Gründung des Staates Irak, Mandatrecht der Engländer über den Irak, Verwaltung des Iraks in der Monarchie, die Entdeckung und Vermarktung des Erdöls in Kirkuk, Ausrufung der Republik Irak und Beendigung der Monarchie, Machtübernahme durch den Militärputsch, Beendigung der Republikregierungen durch Alliierten und Beginn des Demokratisierungsprozesses des irakischen Politiksystems. Weiteres Ziel dieser Arbeit war es, einen konzeptionellen Beitrag zum Wiederaufbau der Stadt Kirkuk zu leisten, damit die verschiedenen kulturell-ethnischen Gruppen die Stadt als ihren Ort finden. Die aktuellen Schwierigkeiten hinsichtlich der Lebenssituation in der Stadt wären zu überwinden wenn jede der in der Stadt lebenden Gruppen die Stadt als Heimat aller Gruppen ansehen würde. Auf dem Weg zu diesem Ziel soll diese Arbeit eine Grundlage für die Diskussion über die Identität von Kirkuk sein. Sie bietet Ansätze zur Beantwortung folgender Fragen: Wie kann der Umgang einer vielfältigen Gesellschaft mit sozialen Spannungen, in Folge von politischen Auseinandersetzungen, in den sozialen und politischen Bereichen aussehen, um die Gestaltung des Demokratisierungsprozesses zu unterstützen? Wie kann die städtebauliche Modernisierung gelingen ohne die historischen Strukturen der Stadt zu zerstören? Wie kann die Zusammengehörigkeit der verschiedenen Gruppen in der vielfältigen Stadt durch städtebauliche Ideen unterstützt werden?
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Objective.- To assess urinary 6-sulphatoxymelatonin levels in a large consecutive series of patients with migraine and several comorbidities (chronic fatigue, fibromyalgia, insomnia, anxiety, and depression) as compared with controls. Background.- Urine analysis is widely used as a measure of melatonin secretion, as it is correlated with the nocturnal profile of plasma melatonin secretion. Melatonin has critical functions in human physiology and substantial evidence points to its importance in the regulation of circadian rhythms, sleep, and headache disorders. Methods.- Urine samples were collected into a single plastic container over a 12-hour period from 8:00 pm to 8:00 am of the next day, and 6-sulphatoxymelatonin was measured by quantitative ELISA. All of the patients were given a detailed questionnaire about headaches and additionally answered the following questionnaires: Chalder fatigue questionnaire, Epworth somnolence questionnaire, State-Trait Anxiety Inventory, and the Beck Depression Inventory. Results.- A total of 220 subjects were evaluated - 73 (33%) had episodic migraine, 73 (33%) had chronic migraine, and 74 (34%) were enrolled as control subjects. There was a strong correlation between the concentration of 6-sulphatoxymelatonin detected and chronic migraine. Regarding the comorbidities, this study objectively demonstrates an inverse relationship between 6-sulphatoxymelatonin levels and depression, anxiety, and fatigue. Conclusions.- To our knowledge, this is the first study to evaluate the relationship between the urinary concentration of melatonin and migraine comorbidities. These results support hypothalamic involvement in migraine pathophysiology.
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auxit Geo. Benedict. Winer
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scripsit Jul. Henr. Petermann
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Background: Chronic fatigue syndrome, also known as myalgic encephalomyelitis (CFS/ME), is characterized by chronic disabling fatigue and other symptoms, which are not explained by an alternative diagnosis. Previous trials have suggested that graded exercise therapy (GET) is an effective and safe treatment. GET itself is therapist-intensive with limited availability. Objective: While guided self-help based on cognitive behavior therapy appears helpful to patients, Guided graded Exercise Self-help (GES) is yet to be tested. Methods: This pragmatic randomized controlled trial is set within 2 specialist CFS/ME services in the South of England. Adults attending secondary care clinics with National Institute for Health and Clinical Excellence (NICE)-defined CFS/ME (N=218) will be randomly allocated to specialist medical care (SMC) or SMC plus GES while on a waiting list for therapist-delivered rehabilitation. GES will consist of a structured booklet describing a 6-step graded exercise program, supported by up to 4 face-to-face/telephone/Skype™ consultations with a GES-trained physiotherapist (no more than 90 minutes in total) over 8 weeks. The primary outcomes at 12-weeks after randomization will be physical function (SF-36 physical functioning subscale) and fatigue (Chalder Fatigue Questionnaire). Secondary outcomes will include healthcare costs, adverse outcomes, and self-rated global impression change scores. We will follow up all participants until 1 year after randomization. We will also undertake qualitative interviews of a sample of participants who received GES, looking at perceptions and experiences of those who improved and worsened. Results: The project was funded in 2011 and enrolment was completed in December 2014, with follow-up completed in March 2016. Data analysis is currently underway and the first results are expected to be submitted soon. Conclusions: This study will indicate whether adding GES to SMC will benefit patients who often spend many months waiting for rehabilitative therapy with little or no improvement being made during that time. The study will indicate whether this type of guided self-management is cost-effective and safe. If this trial shows GES to be acceptable, safe, and comparatively effective, the GES booklet could be made available on the Internet as a practitioner and therapist resource for clinics to recommend, with the caveat that patients also be supported with guidance from a trained physiotherapist. The pragmatic approach in this trial means that GES findings will be generalizable to usual National Health Service (NHS) practice.
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Antecedentes: El síndrome de fatiga crónica/encefalomielitis miálgica (SFC/EM), un trastorno debilitante y complejo que se caracteriza por un cansancio intenso, ha sido estudiado en población general, sin embargo, su exploración en población trabajadora ha sido limitada. Objetivo: Determinar la prevalencia de síntomas asociados a SFC/EM y su relación con factores ocupacionales en personal de una empresa de vigilancia en Bogotá, durante el año 2016. Materiales y métodos: Estudio de corte transversal en una empresa de vigilancia, utilizando como instrumento para la recolección de datos la historia clínica-ocupacional. En las variables cualitativas se obtuvieron frecuencias simples y porcentajes y en las variables cuantitativas medidas de tendencia central y de dispersión. Se determinaron asociaciones entre variables (Ji-cuadrado de Pearson o test exacto de Fisher, valores esperados <5), (mann-whitney.y un modelo de regresión logística incondicional (p<0.05)). Resultados: Se evaluaron 162 trabajadores, los síntomas de SFC/EM con mayor prevalencia fueron sueño no reparador (38,3%) y dolor muscular (30,2%). Se encontró asociación estadísticamente significativa entre fatiga severa y crónica por al menos 6 meses con alteración en sistema nervioso (p=0,016) y consumo de medicamentos (p=0,043), así mismo entre el sueño no reparador con el número de horas de sueño de 5 a 7 horas (p=0,002). Conclusión: En los vigilantes el síntoma de SFC/EM más prevalente fue sueño no reparador y este se asoció con el número de horas de sueño de 5 a 7 horas. Con el estudio se pudieron determinar los casos probables de SFC/EM los cuales se beneficiarían de una valoración médica integral para un diagnóstico oportuno.