999 resultados para Tumor immunology


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Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)

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DCs orchestrate immune responses contributing to the pattern of response developed. In cancer, DCs may play a dysfunctional role in the induction of CD4(+)CD25(+) Foxp3(+) Tregs, contributing to immune evasion. We show here that Mo-DCs from breast cancer patients show an altered phenotype and induce preferentially Tregs, a phenomenon that occurred regardless of DC maturation stimulus (sCD40L, cytokine cocktail, TNF-alpha, and LPS). The Mo-DCs of patients induced low proliferation of allogeneic CD3(+)CD25(neg)Foxp3(neg) cells, which after becoming CD25(+), suppressed mitogen-stimulated T cells. Contrastingly, Mo-DCs from healthy donors induced a stronger proliferative response, a low frequency of CD4(+)CD25(+)Foxp3(+) with no suppressive activity. Furthermore, healthy Mo-DCs induced higher levels of IFN-gamma, whereas the Mo-DCs of patients induced higher levels of bioactive TGF-beta 1 and IL-10 in cocultures with allogeneic T cells. Interestingly, TGF-beta 1 blocking with mAb in cocultures was not enough to completely revert the Mo-DCs of patients' bias toward Treg induction. Altogether, these findings should be considered in immunotherapeutic approaches for cancer based on Mo-DCs. J. Leukoc. Biol. 92: 673-682; 2012.

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Bei Nierenzellkarzinomen (NZK), wie auch bei vielen anderen Tumoren konnte eine reduzierte Expression der Klasse I Haupthistokompatibilitäts-Komplexe (MHC Klasse I) nachgewiesen werden, die assoziiert sein kann mit der gestörten Expression oder Funktion von Komponenten der Antigenprozessierung. Eine verminderte Erkennung solcher Tumore durch zytotoxische T-Lymphozyten und ein Zusammenhang mit einem Fortschreiten der Erkrankung führte zu der Annahme, daß es sich bei diesen Störungen um "immune escape"-Mechanismen handelt. Um die Bedeutung des heterodimeren Peptidtransporters TAP ("transporter associated with antigen processing") für die Immunogenität von Nierenzellkarzinomen zu untersuchen, wurde im Rahmen dieser Arbeit erstmals der stabile Gentransfer des humanen TAP1A-Gens in Nierenzellkarzinom-Zellen erfolgreich durchgeführt.
Dies konnte durch die Optimierung der Transfektionsmethode und des verwendeten Plasmid-Vektors erreicht werden. Die Transfektionen wurden mit Hilfe der Rechteck-Impuls-Elektroporation unter spezifischen, in der Arbeit etablierten Bedingungen durchgeführt. Der CMV-regulierte TAP-Expressions-Vektor wurde dahingehend verbessert, daß durch die Einführung einer IRES ("internal ribosomal entry site") Sequenz eine bicistronische m-RNS transkribiert wird, die sowohl das TAP1-Transgen als auch den Neomycin-Selektionsmarker enthält.
Es konnte nach klonaler Selektion eine stabile, aber unter den sieben getesteten Klonen heterogene Transkription der transgenen TAP1-mRNS nachgewiesen werden. In der Protein-Expression zeigten 5/7 der TAP1A-positive Klone eine mindestens zweifache Induktion der TAP1-Expression. In 2/7 dieser TAP1A-positive Klone war die TAP1-Überexpression mit einer Erhöhung der MHC Klasse I-Expression und selektiver Induktion des HLA-A2-Moleküls in der Durchflußzytometrie verbunden. Eine Quantifizierung des Peptidtransportes ergab je nach verwendetem Modellpeptid eine geringe oder gar keine Erhöhung der Transportrate in den TAP1-Transfektanden gegenüber Kontrollzellen. Ebenfalls konnte in Zytotoxizitäts-Analysen mit einer autologen T-Zellinie eine Erhöhung der spezifischen Lyse nicht gezeigt werden. Jedoch wurden im Zellkultur-Überstand dieser Zytotoxizitäts-Analysen bei einigen TAP1A-positive Transfektanden gegenüber mock transfizierten-Kontrollzellen deutlich erhöhte Werte des Tumornekrose-Faktor-alpha (TNF-alpha) gemessen, was als Maß einer T-Zell-Aktivierung gilt. Diese Ergebnisse sind konsistent mit einer ebenfalls deutlich gesteigerten T-Zell-Proliferation in Anwesenheit von TAP1A-positive Transfektanden.
Die alleinige stabile Überexpression von TAP1 in Nierenzellkarzinomzellen kann somit zu einer Modulation der MHC Klasse I-Expression und der T-Zell-Reaktivität führen. Das weist darauf hin, daß eine starke, konstitutive TAP1-Expression eine grundlegende Voraussetzung für eine effiziente Antigenprozessierung und Immunantwort darstellt und die Immuntoleranz gegenüber NZK durch stabilen TAP1-Gentransfer beinflußbar ist. Eine denkbare klinische Anwendung dieser Technik ist die Herstellung einer Tumorantigen-präsentierenden Zellvakzine, die eine T-Zell-Anergie gegenüber NZK durchbrechen könnte.
Schlüsselwörter: TAP, MHC, Antigenprozessierung, Tumorimmunologie, Gentransfer

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Tumore haben die Fähigkeit ihr Mikromilieu zu modulieren, um so ihre Entwicklung und ihre Ausbreitung zu fördern oder sich vor Angriffen des Immunsystems zu schützen. Die Expression der Matrix Metalloproteinasen 7 (MMP-7) wurde in vielen verschiedenen Tumoren analysiert. Neben prometastatischen und wachstumsfördernden Funktionen wurden auch antiapoptotische Wirkungen von MMP-7 auf die Tumorzellen belegt (Strand et al., 2004). Doch noch sind nicht alle immunmodulatorischen Eigenschaften von MMP-7 aufgeklärt worden. Ziel der vorliegenden Arbeit war es, die immunologischen Konsequenzen einer MMP-7 Expression durch Tumorzellen zu untersuchen.rnIm Rahmen dieser Arbeit konnte gezeigt werden, dass MMP-7 über die Spaltung der Rezeptortyrosinkinase EphB2 die Aktinpolymerisation und dadurch auch die Endozytose in Zellen verändern kann. EphB2 wurde als Target einer MMP-7 vermittelten Spaltung identifiziert. Die Untersuchungen mit MMP-7 überexprimierenden Hek 293 EcR Zellen und MMP-7 behandelten DCs zeigten unter dem Einfluss von MMP-7 eine wesentlich geringere EphB2 Expression auf deren Zelloberflächen. Zudem konnte durch in vitro Spaltversuche und anschließende Sequenzierung die Schnittstelle der MMP-7 induzierten Spaltung von EphB2 bestimmt werden. Anschließende Analysen belegten, dass durch die MMP-7 vermittelte Spaltung von EphB2 die Aktivierung der kleinen GTPasen Rac1 und Cdc42 stark reduziert wurden. Die Funktion von Cdc42 und Rac1 während der Aktinpolymerisation, als auch innerhalb der EphB2- Signalkaskade wurde bereits beschrieben (Irie and Yamaguchi, 2002). In der vorliegenden Arbeit wurde gezeigt, dass MMP-7 die Aktinpolymerisation in Zellen reduzierte, was warscheinlich eine direkte Auswirkung der EphB2 Spaltung war. rnWeitere Versuche ließen einen Zusammenhang zwischen der reduzierten Aktinpolymerisation und der verminderten Endozytose in MMP-7 behandelten Zellen erkennen. Unter dem Einfluss von MMP-7 konnte sowohl in Hek 293 EcR MMP7 Zellen als auch in unreifen DCs eine Reduktion der endozytotischen Aktivität ermittelt werden.rnUntersuchungen mit humanen T-Zellen zeigten auch hier einen verminderten Nachweis von EphB2 auf den Zellen, wenn diese vorher mit MMP-7 inkubiert wurden. Zudem führte die Anwesenheit von MMP-7 in T-Zellen ebenfalls zu einer verminderten Aktinpolymerisation. Die mit der Aktinpolymerisation verbundene Restrukturierung des Zytoskeletts gilt als essentieller Prozess für die T-Zellaktivität (Tskvitaria-Fuller et al., 2003; Krummel et al., 2000). Anschließende Versuche konnte daher nicht nur eine Beeinträchtigung von MMP-7 auf die zytotoxische Aktivität von T-Zellen belegen, sondern deuteten auch auf eine verminderten Proliferation nach Antigenstimulation unter dem Einfluss von MMP-7 hin.rnDie Rolle von MMP-7 aber auch die von EphB2 in der Tumorimmunologie wurde bereits untersucht. So konnte eine induzierte Überexpression von EphB2 das Krebszellwachstum, die Adhäsion und die Migration inhibieren, während der Verlust der EphB2 Expression zu einer verstärkten Invasion und Metastisierung von Tumorzellen führte (Guo et al., 2006). Zudem konnte gezeigt werde, dass Tumorzellen die Funktion von DCs beeinflussen können. DCs aus tumortragenden Mäusen zeigten im Vergleich zu Kontrollzellen eine reduzierte Aktivierung von Cdc42 und Rac1 und zudem eine verminderte Endozytoseaktivität (Tourkova et al., 2007). Die in der vorliegenden Arbeit gezeigten MMP-7 bedingten Veränderungen der Aktinpolymerisation stellen womöglich eine Verbindung zwischen den genannten Untersuchungen her und offenbaren weitere immunologische Konsequenzen einer MMP-7 Expression im Tumor. rnrn

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Ziel dieser Dissertation war es die funktionelle Rolle der Toll-like Rezeptoren (TLRs) und ihrer Signalwege bei der Aktivierung von dendritischen Zellen (DC) durch Parvovirus H-1- rn(H-1PV) induzierte Tumorzelllysate (TCL) zu untersuchen. rnDas angeborene Immunsystem bekämpft die Bildung und das Wachstum von Tumoren, insbesondere durch Interaktion von Effektor-Immunzellen mit Tumorzellen. Die Aktivierung dieser Immunreaktionen in der Antitumortherapie ist wünschenswert, aber in vielen Situationen nicht zufriedenstellend, da sie durch klassische systemische Therapie allein nicht immer erreicht werden kann. Die therapeutische Anwendung von onkolytischen Viren bei Patienten mit malignen Erkrankungen (Virotherapie) ist ein vielversprechendes Gebiet der Forschung. Die onkosuppressive und immunstimulierende Wirkung von H-1PV auf humane Tumor- und Immunzellen spricht für eine Verwendung in der Krebstherapie. Ein Aktivierung des Immunsystems durch H-1PV konnte bereits in unserer Arbeitsgruppe gezeigt werden.rnIn dieser Arbeit wurden wichtige Aspekte bezüglich der Aktivierung von Toll-like Rezeptoren bei einer H-1PV Infektion untersucht. Zunächst wurde die Rolle von TLRs nach der H-1PV Infektion untersucht. Humane embryonale Nierenzellen (HEK293) wurden stabil mit humanen TLRs transfiziert, um die Rolle spezifischer TLRs während der Aktivierung des Immunsystems zu untersuchen. TLR3 und TLR9 wurden durch eine H-1PV Infektion, die mit der NFκB-Translokation in den Zellkern korreliert, aktiviert. Mit Hilfe eines Reporterplasmides (pNiFty-Luc), wurde durch erhöhte Expression eines NFκB-induzierbaren Reportergens die NFκB-Aktivität im Anschluss an eine H-1PV Infektion nachgewiesen. Zudem wurde die immunologische Wirkung von H-1PV-induzierten Tumorzelllysaten (TCL) auf die humane antitumor-gerichtete Immunantworten analysiert. Ein humanes ex vivo-Modell, bestehend aus einer HLA-A2-positiven humanen Melanom-Zelllinie (SK29Mel) wurde verwendet, um Immunreaktionen mit entsprechenden HLA-restringierten humanen DCs zu untersuchen. DCs die mit H-1PV-infizierten SK29Mel Zellen koinkubiert wurden, zeigten eine erhöhte TLR3- und TLR9-Expression. Diese Daten deuten darauf hin, dass H-1PV-induzierte TCLs humane DCs stimulieren und dies zumindest teilweise durch TLR-abhängige Signalwege geschieht. Demnach wird eine DC-Reifung durch Kokultur mit H-1PV-induzierten TCLs über den TLR-Signalweg erreicht und führte u.a. zu einer NFκB-abhängigen Aktivierung des adaptiven Immunsystems. Die onkolytischen Virotherapie mit H-1PV erhöht so durch unterschiedliche Auswirkungen auf DCs die Immunreaktion und verstärkt die Anti-Tumor-Immunität. Diese Ergebnisse zeigen einen neuen potenziellen Ansatz für den Einsatz onkolytischer Viren für TLR-zielgerichtete Therapieoptionen und stellen eine ideale Möglichkeit zur Erweiterung der Krebsbehandlung dar.rn

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Paraneoplastic neurologic disorders (PNDs) are believed to be autoimmune neuronal degenerations that develop in some patients with systemic cancer. A series of genes encoding previously undiscovered neuronal proteins have been cloned using antiserum from PND patients. Identification of these onconeural antigens suggests a reclassification of the disorders into four groups: those in which neuromuscular junction proteins, nerve terminal/vesicle-associated proteins, neuronal RNA binding proteins, or neuronal signal-transduction proteins serve as target antigens. This review considers insights into basic neurobiology, tumor immunology, and autoimmune neuronal degeneration offered by the characterization of the onconeural antigens.

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Background: A new immunoassay for free light chain measurements has been reported to be useful for the diagnosis and monitoring of monoclonal light chain diseases and nonsecretory myeloma. We describe experience with and some potential pitfalls of the assay. Methods: The assay was assessed for precision, sample type and stability, recovery, and harmonization of results between two analyzers on which the reagents are used. Free-light-chain concentrations were measured in healthy individuals (to determine biological variation), patients with monoclonal gammopathy of undetermined significance, myeloma patients after autologous stem cell transplants, and patients with renal disease. Results: Analytical imprecision (CV) was 6-11% for kappa and A free-light-chain measurement and 16% for the calculated kappa/lambda ratio. Biological variation was generally insignificant compared with analytical variation. Despite the same reagent source, values were not completely harmonized between assay systems and may produce discordant free-light-chain ratios. In some patients with clinically stable myeloma, or post transplantation, or with monoclonal gammopathy of undetermined significance, free-light-chain concentration and ratio were within the population reference interval despite the presence of monoclonal intact immunoglobulin in serum. In other patients with monoclonal gammopathy of undetermined significance, values were abnormal although there was no clinical evidence of progression to multiple myeloma. Conclusions: The use of free-light-chain measurements alone cannot differentiate some groups of patients with monoclonal gammopathy from healthy individuals. As with the introduction of any new test, it is essential that more scientific data about use of this assay in different subject groups are available so that results can be interpreted with clinical certainty. (C) 2003 American Association for Clinical Chemistry.

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Changes in blood dendritic cell (BDC) counts (CD123(hi)BDC and CD11c(+)BDC) and expression of CD62L, CCR7, and CD49d were analyzed in healthy donors, multiple myeloma (MM), and non-Hodgkin lymphoma (NHL) patients, who received granulocyte-colony stimulating factor (G-CSF) containing peripheral blood stem cell (PBSC) mobilization protocols. Low-dose G-CSF in healthy donors (8-10 mug/ kg/d subcutaneously) and high-dose G-CSF in patients (30 mug/kg/d) increased CD123(hi)BDC (2- to 22-fold, mean 3.7 x 10(6)/ L-17.7 x 10(6)/L and 1.9 x 10(6)/L-12.0 x 10(6)/ L) in healthy donors and MM but decreased CD11c(+)BDC (2- to 10-fold, mean 5.7 x 10(6)/L-1.6 x 10(6)/L) in NHL patients, on the day of apheresis, compared with steady state. After apheresis, CD123(hi)BDC counts remained high, whereas low CD11c(+)BDC counts tended to recover in the following 2-5 days. Down-regulation of CD62L and up-regulation of CCR7 on CD123(hi)BDC were found in most healthy donors and MM patients. CD49d expression was unchanged. Thus, PBSC mobilization may change BDC counts by altering molecules necessary for BDC homing from blood into tissues.

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Classic Hodgkin's lymphoma (HL) tissue contains a small population of morphologically distinct malignant cells called Hodgkin and Reed-Sternberg (HRS) cells, associated with the development of HL. Using 3'-rapid amplification of cDNA ends ( RACE) we identified an alternative mRNA for the DEC-205 multilectin receptor in the HRS cell line L428. Sequence analysis revealed that the mRNA encodes a fusion protein between DEC-205 and a novel C-type lectin DCL-1. Although the 7.5-kb DEC-205 and 4.2-kb DCL-1 mRNA were expressed independently in myeloid and B lymphoid cell lines, the DEC-205/DCL-1 fusion mRNA (9.5 kb) predominated in the HRS cell lines ( L428, KM-H2, and HDLM-2). The DEC-205 and DCL-1 genes comprising 35 and 6 exons, respectively, are juxtaposed on chromosome band 2q24 and separated by only 5.4 kb. We determined the DCL-1 transcription initiation site within the intervening sequence by 5'-RACE, confirming that DCL-1 is an independent gene. Two DEC-205/DCL-1 fusion mRNA variants may result from cotranscription of DEC-205 and DCL-1, followed by splicing DEC-205 exon 35 or 34-35 along with DCL-1 exon 1. The resulting reading frames encode the DEC-205 ectodomain plus the DCL-1 ectodomain, the transmembrane, and the cytoplasmic domain. Using DCL-1 cytoplasmic domain-specific polyclonal and DEC-205 monoclonal antibodies for immunoprecipitation/Western blot analysis, we showed that the fusion mRNA is translated into a DEC-205/DCL-1 fusion protein, expressed in the HRS cell lines. These results imply an unusual transcriptional control mechanism in HRS cells, which cotranscribe an mRNA containing DEC-205 and DCL-1 prior to generating the intergenically spliced mRNA to produce a DEC-205/DCL-1 fusion protein.

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Background. Activated dendritic cells (DC) initiate immune responses by presenting antigen, including alloantigen from tissue grafts, to T lymphocytes. The potential to deplete or inactivate differentiated-activated DC during allogeneic transplantation represents a new approach to immunosuppression. Methods. The authors investigated the potential of the monoclonal antibody CMRF-44, which has specificity for a DC-associated differentiation-activation antigen, to induce complement-mediated lysis of activated human DC. Peripheral blood mononuclear cells (PBMC), or purified DC preparations, were cultured overnight to activate endogenous DC, resulting in the expression of CNW-44 antigen and CD83. These were then treated with CMRF-44 and complement. Depletion of activated DC was monitored by flow cytometry. Results. Eighty-nine percent of activated (CD83(+)) DC in cultured PBMC were depleted by treatment with CMRF-44 and autologous serum (AS) (complement source; mean percentage of CD83(+)-CD14(-)-CD19(-) cells=0.06%; cf 0.50% for heat-inactivated AS controls, P

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Advanced metastatic melanoma is incurable by standard treatments, but occasionally responds to immunotherapy. Recent trials using dendritic cells (DC) as a cellular adjuvant have concentrated on defined peptides as the source of antigens, and rely on foreign proteins as a source of help to generate a cell-mediated immune response. This approach limits patient accrual, because currently defined, non-mutated epitopes are restricted by a small number of human leucocyte antigens. It also fails to take advantage of mutated epitopes peculiar to the patient's own tumour, and of CD4(+) T lymphocytes as potential effectors of anti-tumour immunity. We therefore sought to determine whether a fully autologous DC vaccine is feasible, and of therapeutic benefit. Patients with American Joint Cancer Committee stage IV melanoma were treated with a fully autologous immunotherapy consisting of monocyte-derived DC, matured after culture with irradiated tumour cells. Of 19 patients enrolled into the trial, sufficient tumour was available to make treatments for 17. Of these, 12 received a complete priming phase of six cycles of either 0.9X10(6) or 5X10(6) DC/intradermal injection, at 2-weekly intervals. Where possible, treatment continued with the lower dose at 6-weekly intervals. The remaining five patients could not complete priming, due to progressive disease. Three of the 12 patients who completed priming have durable complete responses (average duration 3 5 months +), three had partial responses, and the remaining six had progressive disease (WHO criteria). Disease regression was not correlated with dose or with the development of delayed type hypersensitivity responses to intradermal challenge with irradiated, autologous tumour. However, plasma S-100B levels prior to the commencement of treatment correlated with objective clinical response (P = 0.05) and survival (log rank P < 0.001). The treatment had minimal side-effects and was well tolerated by all patients. Mature, monocyte-derived DC preparations exposed to appropriate tumour antigen sources can be reliably produced for patients with advanced metastatic melanoma, and in a subset of those patients with lower volume disease their repeated administration results in durable complete responses.

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Cell surface mucins are complex glycoproteins expressed on the apical membrane surface of mucosal epithelial cells. In malignant epithelial cells they are thought to influence cell adhesion, and are clinical targets for tumor immunotherapy and serum tumor marker assays. We have compared expression of MUC1, MUC3, MUC4, MUC11, MUC12 and MUC13 mRNA in epithelial cancers and/or cell lines with non-malignant tissues. In non-malignant tissues, MUC3, 4, 11, 12 and 13 were expressed at highest levels in gastrointestinal tissues, whereas MUC1 was more widely distributed. Significant down-regulation of the MUC4, MUC12 and MUC13 genes was observed in colonic cancers compared with normal tissue, whereas MUC1 was upregulated. In rectal cancers, levels of all six mucin genes were not significantly different to those in normal rectal tissues. Both MUC1 and MUC4 were down-regulated in gastric cancers, whereas cancer and normal tissue levels were similar for MUC3, 11, 12 and 13. In esophageal cancers there was a general trend toward higher levels than in normal tissue for MUC1, 3, 12 and 13. In ovarian cancers MUC1 levels were very high, whereas only low levels of all other mucins were observed. We also report expression in renal cell carcinomas, bladder carcinomas and breast cancer cell lines. The reported expression profiles of the cell surface mucin gene family will help direct biological and clinical studies of these molecules in mucosal biology, and in malignant and inflammatory diseases of epithelial tissues.

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Background: Although immunization with tumor antigens can eliminate many transplantable tumors in animal models, immune effector mechanisms associated with successful immunotherapy of epithelial cancers remain undefined. Methods: Skin from transgenic mice expressing the cervical cancer-associated tumor antigen human papillornavirus type 16 (HPV16) E6 or E7 proteins from a keratin 14 promoter was grafted onto syngeneic, non-transgenic mice. Skin graft rejection was measured after active immunization with HPV16 E7 and adoptive transfer of antigen-specific T cells. Cytokine secretion of lymphocytes from mice receiving skin grafts and immunotherapy was detected by enzyme-linked immunosorbent assay, and HPV16 E7-specific memory CD8(+) T cells were detected by flow cytometry and ELISPOT. Results: Skin grafts containing HPV16 E6- or E7-expressing keratinocytes were not rejected spontaneously or following immunization with E7 protein and adjuvant. Adoptive transfer of E7-specific T-cell receptor transgenic CD8(+) T cells combined with immunization resulted in induction of antigen-specific interferon gamma-secreting CD8(+) T cells and rejection of HPV16 E7-expressing grafts. Specific memory CD8(+) T cells were generated by immunotherapy. However, a further HPV16 E7 graft was rejected from animals with memory T cells only after a second E7 immunization. Conclusions: Antigen-specific CD8(+) T cells can destroy epithelium expressing HPV16 E7 tumor antigen, but presentation of E7 antigen from skin is insufficient to reactivate memory CD8(+) T cells induced by immunotherapy. Thus, effective cancer immunotherapy in humans may need to invoke sufficient effector as well as memory T cells.