20 resultados para Lebenserwartung
Resumo:
Antiretroviral therapy (ART) has improved quality of life and increased life expectancy of HIV-infected individuals. Opportunistic diseases are less common, and mortality has declined. Consequently, patterns of mortality and morbidity are changing among the HIV-positive population. The focus of care has shifted to ART-related problems and to various non-AIDS diseases. Such comorbidities, often occurring sequentially or concurrently, may be the consequences of long term ART toxicity, a state of chronic inflammation due to HIV infection, lifestyle-related risks for disease, and aging. The emergence of non-AIDS related conditions highlights the important role of primary care physicians, especially of those with extensive experience in HIV management.
Resumo:
Antiretroviral therapy to treat HIV, as we know it today, is nothing less than a huge success story in modern medical history. What used to be an almost certain death-sentence was transformed into a very manageable chronic disease by means of highly efficient und mostly well tolerated drugs. Today, HIV-infected patients treated according to international recommendations have a very good chance to outgo the negative effects of HIV-1 and are therefore able to reach an almost normal life expectancy. Furthermore, patients successfully treated with antiretroviral drugs are no longer infectious, which is an essential aspect of global strategies to overcome the pandemic. Nevertheless, due to the complexity of HIV, physicians treating patients with antiretroviral therapy require profound knowledge of aspects such as viral resistance mechanisms and immune reconstitution, as well as drug-toxicity und drug-drug-interactions. Many other aspects such as long-term side-effects of antiretroviral drugs are still unknown. Strict adherence to treatment is of utmost importance.
Resumo:
In der Schweiz leben aktuell ca. 200 000 Menschen mit einer Herzinsuffizienz. Weltweit sind es zirka 23 Millionen Betroffene (1, 2). Die Prävalenz für eine Herzinsuffizienz steigt durch die höhere Lebenserwartung und die Fortschritte der Medizin. Nach wie vor ist die optimale medikamentöse Therapie (Tab. 1) der erste und wichtigste Eckpfeiler in der Behandlung, um das schwache Herz optimal zu entlasten und zu unterstützen. Die Vermittlung und Schulung der notwendigen Anpassung des Lebensstils durch ausgebildetes Personal im Rahmen einer Herzinsuffizienzberatung gehört ebenso zur Behandlung. So gelingt es, viele Patienten über eine gewisse Zeit zu stabilisieren oder sogar die Herzinsuffizienz zu verbessern. Nichtsdestotrotz handelt es sich in den meisten Fällen um eine fortschreitende Erkrankung.
Resumo:
Mit der steigenden Lebenserwartung steigt auch die Zahl der Herzerkrankungen, insbesondere des Vorhofflimmerns. Die Disharmonie von Vorhöfen und Herzkammern führt häufig zu Hospitalisationen und zu gefährlichen Komplikationen wie Schlaganfällen. Neben der medikamentösen Therapie steht heute die Katheterablation zur Verfügung. Ist sie eine echte Alternative?
Resumo:
Weltweit leiden etwa 25 Millionen Menschen unter einer Herzinsuffizienz. Deren steigende Prävalenz ist auf die Fortschritte der Medizin und die höhere Lebenserwartung der Bevölkerung zurückzuführen. Während eine optimale medikamentöse Therapie der wichtigste Eckpfeiler in der Behandlung der Herzinsuffizienz ist, stellt die Herztransplantation auch heute noch die beste Option in der Behandlung der terminalen Herzinsuffizienz dar, wenn sämtliche konservative Möglichkeiten ausgeschöpft sind.