942 resultados para Sub-saharan Africa


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Objective: To determine the effectiveness of twice-weekly directly observed therapy (DOT) for tuberculosis (TB) in HIV-infected and uninfected patients, irrespective of their previous treatment history. Also to determine the predictive value of 2-3 month smears on treatment outcome. Methods: Four hundred and sixteen new and 113 previously treated adults with culture positive pulmonary TB (58% HIV infected, 9% combined drug resistance) in Hlabisa, South Africa. Daily isoniazid (H), rifampicin (R), pyrazinamide (Z) and ethambutol (E) given in hospital (median 17 days), followed by HRZE twice a week to 2 months and HR twice a week to 6 months in the community. Results: Outcomes at 6 months among the 416 new patients were: transferred out 2%; interrupted treatment 17%; completed treatment 3%; failure 2%; and cured 71%. Outcomes were similar among HIV-infected and uninfected patients except for death (6 versus 2%; P = 0.03). Cure was frequent among adherent HIV-infected (97%; 95% CI 94-99%) and uninfected (96%; 95% CI 92-99%) new patients. Outcomes were similar among previously treated and new patients, except for death (11 versus 4%; P = 0.01), and cure among adherent previously treated patients 97% (95% CI 92-99%) was high. Smear results at 2 months did not predict the final outcome. Conclusion: A twice-weekly rifampicin-containing drug regimen given under DOT cures most adherent patients irrespective of HIV status and previous treatment history. The 2 month smear may be safely omitted. Relapse rates need to be determined, and an improved system of keeping treatment interrupters on therapy is needed. Simplified TB treatment may aid implementation of the DOTS strategy in settings with high TB caseloads secondary to the HIV epidemic. (C) 1999 Lippincott Williams & Wilkins.

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We investigated correlates for suicidal expression among adolescents in the Seychelles. Data on 1,432 students (52% females) were derived from the Global School-based Health Survey. Participants were divided into three groups: those with no suicidal behavior (N = 1,199); those with suicide ideation/SI (N = 89); and those reporting SI with a plan to carry out a suicide attempt/SISP (N = 139), each within a 12-month recall period. Using multinomial logistic regression, we examined the strength of associations with social, behavioral and economic indicators while adjusting for covariates. Sixteen percent of school-attending adolescents reported a suicidal expression (10% with a plan/6.2% without). Those reporting SI were younger (relative risk ratio RRR = 0.81; CI = 0.68-0.96), indicated signs of depression (RRR = 1.69; CI = 1.05-2.72) and loneliness (RRR=3.36; CI =1.93-5.84). Tobacco use (RRR = 2.34; CI = 1.32-4.12) and not having close friends (RRR = 3.32; CI = 1.54-7.15) were significantly associated with SI. Those with SISP were more likely to be female (RRR = 0.47; 0.30-0.74), anxious (RRR = 3.04; CI = 1.89-4.88) and lonely (RRR = 1.74; CI = 1.07-2.84). Having no close friends (RRR = 2.98; 1.56-5.69) and using tobacco (RRR = 2.41; 1.48-3.91) were also strongly associated. Having parents who were understanding was protective (RRR = 0.50; CI = 0.31-0.82). Our results suggest that school health promotion programs may benefit from targeting multiple factors associated with suicidal expression. More research, particularly multilevel designs are needed to identify peer and family influences which may modify associations with suicidality.

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BACKGROUND: Malaria is almost invariably ranked as the leading cause of morbidity and mortality in Africa. There is growing evidence of a decline in malaria transmission, morbidity and mortality over the last decades, especially so in East Africa. However, there is still doubt whether this decline is reflected in a reduction of the proportion of malaria among fevers. The objective of this systematic review was to estimate the change in the Proportion of Fevers associated with Plasmodium falciparum parasitaemia (PFPf) over the past 20 years in sub-Saharan Africa. METHODS: Search strategy. In December 2009, publications from the National Library of Medicine database were searched using the combination of 16 MeSH terms.Selection criteria. Inclusion criteria: studies 1) conducted in sub-Saharan Africa, 2) patients presenting with a syndrome of 'presumptive malaria', 3) numerators (number of parasitologically confirmed cases) and denominators (total number of presumptive malaria cases) available, 4) good quality microscopy.Data collection and analysis. The following variables were extracted: parasite presence/absence, total number of patients, age group, year, season, country and setting, clinical inclusion criteria. To assess the dynamic of PFPf over time, the median PFPf was compared between studies published in the years ≤2000 and > 2000. RESULTS: 39 studies conducted between 1986 and 2007 in 16 different African countries were included in the final analysis. When comparing data up to year 2000 (24 studies) with those afterwards (15 studies), there was a clear reduction in the median PFPf from 44% (IQR 31-58%; range 7-81%) to 22% (IQR 13-33%; range 2-77%). This dramatic decline is likely to reflect a true change since stratified analyses including explanatory variables were performed and median PFPfs were always lower after 2000 compared to before. CONCLUSIONS: There was a considerable reduction of the proportion of malaria among fevers over time in Africa. This decline provides evidence for the policy change from presumptive anti-malarial treatment of all children with fever to laboratory diagnosis and treatment upon result. This should insure appropriate care of non-malaria fevers and rationale use of anti-malarials.

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African tick-bite fever (ATBF) is a newly described spotted fever rickettsiosis that frequently presents with multiple eschars in travelers returning from sub-Saharan Africa and, to a lesser extent, from the West Indies. It is caused by the bite of an infected Amblyomma tick, whose hunting habits explain the typical presence of multiple inoculation skin lesions and the occurrence of clustered cases. The etiological agent of ATBF is Rickettsia africae, an emerging tick-borne pathogenic bacterium. We describe herein a cluster of five cases of ATBF occurring in Swiss travelers returning from South Africa. The co-incidental infections in these five patients and the presence of multiple inoculation eschars, two features pathognomonic of this rickettsial disease, suggested the diagnosis of ATBF. Indeed, the presence of at least one inoculation eschar is observed in 53-100% of cases and multiple eschars in 21-54%. Two patients presented regional lymphadenitis and one a mild local lymphangitis. Though a cutaneous rash is described in 15-46% of cases, no rash was observed in our series. ATBF was confirmed by serology. Thus, ATBF has recently emerged as one of the most important causes of flu-like illness in travelers returning from Southern Africa. The presence of one or multiple eschars of inoculation is an important clinical clue to the diagnosis. It can be confirmed by serology or by PCR of a biopsy of the eschar. Culture can also be done in reference laboratories. Dermatologists and primary care physicians should know this clinical entity, since an inexpensive and efficient treatment is available.

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Malaria has occurred in the Cabo Verde archipelago with epidemic characteristics since its colonization. Nowadays, it occurs in Santiago Island alone and though prophylaxis is not recommended by the World Health Organization, studies have highlight the prospect of malaria becoming a serious public health problem as a result of the presence of antimalarial drug resistance associated with mutations in the parasite populations and underscore the need for tighter surveillance. Despite the presumptive weak immune status of the population, severe symptoms of malaria are not observed and many people present a subclinical course of the disease. No data on the prevalence of sicklecell trait and red cell glucose-6-phosphate dehydrogenase deficiency (two classical genetic factors associated with resistance to severe malaria) were available for the Cabo Verde archipelago and, therefore, we studied the low morbidity from malaria in relation to the particular genetic characteristics of the human host population. We also included the analysis of the pyruvate kinase deficiency associated gene, reported as putatively associated with resistance to the disease. Allelic frequencies of the polymorphisms examined are closer to European than to African populations and no malaria selection signatures were found. No association was found between the analyzed human factors and infection but one result is of high interest: a linkage disequilibrium test revealed an association of distant loci in the PKLR gene and adjacent regions, only in non-infected individuals. This could mean a more conserved gene region selected in association to protection against the infection and/or the disease.

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PURPOSE: This study explored factors associated with self-reported bullying among adolescents in a sub-Saharan country. METHODS: A cross-sectional sample of adolescents (n = 1,427) in the Seychelles was drawn from the Global School-based Student Health Survey. Bullied adolescents were compared with non-bullied adolescents with respect to several sociodemographic factors. Bivariate and multivariate analyses were performed. RESULTS: Within a 30 day period, 38.8% of adolescents reported being bullied. Bullied youths were more likely to be depressed (adjusted odds ratio [aOR] = 1.63; confidence intervals [CI] = 1.27-1.07) and socially deprived (aOR = 1.85; CI = 1.30-2.61). Being older (aOR = .83; CI = .77-.90) and having close friends (aOR = .53; CI = .31-.91) were protective factors. CONCLUSIONS: The prevalence of bullying in the Seychelles is high, and social correlates are similar to those in industrialized settings. More research is needed to examine bullying patterns outside the school environment.

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Saharan eteläpuolinen Afrikka on kokenut monia talouskriisejä. Kuitenkin ne talouskriisit, jotka eivät lähde tai pääosin koske Saharan eteläpuolista Afrikkaa, voivat tarjota sille tilaisuuksia. SSA ei yleisen käsityksen mukaan osallistu täysipainoisesti maailmankauppaan, joten se ei välttämättä kykene tarttumaan kaikkiin tilaisuuksiinsa.

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On s’accorde à dire que les adolescents constituent l’avenir quel que soit le temps et l’espace considéré. Il est également reconnu que le développement de leur capital humain et social, nécessaire pour une vie adulte de qualité, dépend des conditions dans lesquelles ils vivent et de l’environnement dans lequel s’opérera la transition vers cette vie adulte. Plus que dans toute autre partie du monde, ce constat est encore plus d’actualité en Afrique sub-Saharienne où, à la situation socio-économique déjà précaire, s’ajoutent d’importants problèmes de santé sexuelle et reproductive auxquels font face les adolescents en particulier le VIH. Conscients de l’enjeu majeur que représente la santé des adolescents, les gouvernements en Afrique sub-Saharienne, aidés en cela par les organismes non-gouvernementaux et toute la communauté internationale, ont inscrit la promotion de stratégies efficientes en santé sexuelle et reproductive des adolescents comme haute priorité dans leurs agendas. Mais force est de constater que l’élaboration et la mise en œuvre de telles stratégies supposent la production de connaissances sans cesse actualisées ainsi que la formulation de politiques innovatrices basées sur des données probantes et éprouvées en matière de santé sexuelle et reproductive, ce qui n’est pas toujours le cas. De plus, le fait que ce segment particulier de la population ne constitue pas un groupe homogène pose un défi supplémentaire quant à l’élaboration de stratégies généralisables. Fort de ce qui précède, le présent travail, qui porte sur le Burkina Faso, le Ghana, le Malawi et l’Ouganda, fait d’abord le point sur les problèmes majeurs de santé sexuelle et reproductive auxquels fait face cette frange spécifique de la population, tout en jetant un regard critique sur les efforts déployés par les sciences sociales pour les analyser. Il apporte ensuite des réponses à des questions spécifiques de recherche que nous nous sommes posées à travers les trois articles qui constituent l’ossature de cette thèse et dont l’essentiel de l’analyse empirique peut être résumé comme suit : Dans le premier article, nous sommes partis du constat suivant : dans les quatre pays étudiés, une importante proportion des adolescents qui se déclarent non encore sexuellement actifs pensent paradoxalement que leurs chances de contracter le VIH sont très grandes. Face à un tel constat, la question que l’on est en droit de se poser est celle de savoir pourquoi sont-ils si préoccupés? Quels sont les facteurs qui déterminent cette perception du risque? Les résultats confirment ce que certaines études ont déjà démontré à savoir que les individus élaborent leur propre définition du risque qui peut ne pas se résumer nécessairement à une opposition binaire «risque/aucun risque», mais est plutôt fonction des caractéristiques individuelles mais aussi du contexte social et épidémiologique dans lesquels ils vivent. Le deuxième article de la thèse analyse le contexte dans lequel s’opère la transition vers le premier rapport sexuel chez les adolescentes des quatre pays étudiés. Il part du constat selon lequel les recherches ont très souvent abordé les comportements sexuels des adolescents sous un angle marqué par la dichotomie entre les «sexuellement actifs» et les «non encore sexuellement actifs». Or le calendrier de l’entrée en sexualité et le contexte dans lequel elle a lieu (dans l’union ou hors union) sont non seulement des marqueurs des comportements sexuels à risque vis-à-vis du VIH, mais ils conditionnent aussi et surtout la qualité de la transition vers l’entrée dans la vie adulte. Les résultats montrent ici également que le contrôle parental est significativement associé à une faible probabilité pour les adolescents d’initier la sexualité hors de l’union. Quant au troisième article, il se penche sur un cas précis de comportement à risques chez les adolescents: le multipartenariat sexuel aggravé par la non utilisation systématique du condom, pourtant le seul moyen pour l’instant (en dehors de l’abstinence) de se protéger contre les infections sexuellement transmissibles et le VIH/SIDA. Les résultats montrent entre autres que le contrôle parental est significativement associé à une faible probabilité de comportement sexuel à risque, défini ici comme étant la co-occurrence de plusieurs partenaires sexuels au cours de 12 derniers mois et la non-utilisation systématique du condom avec chacun des partenaires. Sur un plan programmatique, ce résultat est plutôt encourageant car il prouve que l’autorité parentale jadis considérée comme érodée, demeure une pierre angulaire dans les stratégies de prévention du VIH chez les adolescents.

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Contexte : L’anémie falciforme ou drépanocytose est un problème de santé important, particulièrement pour les patients d’origine africaine. La variation phénotypique de l’anémie falciforme est problématique pour le suivi et le traitement des patients. L’architecture génomique responsable de cette variabilité est peu connue. Principe : Mieux saisir la contribution génétique de la variation clinique de cette maladie facilitera l’identification des patients à risque de développer des phénotypes sévères, ainsi que l’adaptation des soins. Objectifs : L’objectif général de cette thèse est de combler les lacunes relatives aux connaissances sur l’épidémiologie génomique de l’anémie falciforme à l’aide d’une cohorte issue au Bénin. Les objectifs spécifiques sont les suivants : 1) caractériser les profils d’expressions génomiques associés à la sévérité de l’anémie falciforme ; 2) identifier des biomarqueurs de la sévérité de l’anémie falciforme ; 3) identifier la régulation génétique des variations transcriptionelles ; 4) identifier des interactions statistiques entre le génotype et le niveau de sévérité associé à l’expression ; 5) identifier des cibles de médicaments pour améliorer l’état des patients atteints d’anémie falciforme. Méthode : Une étude cas-témoins de 250 patients et 61 frères et soeurs non-atteints a été menée au Centre de Prise en charge Médical Intégré du Nourrisson et de la Femme Enceinte atteints de Drépanocytose, au Bénin entre février et décembre 2010. Résultats : Notre analyse a montré que des profils d’expressions sont associés avec la sévérité de l’anémie falciforme. Ces profils sont enrichis de génes des voies biologiques qui contribuent à la progression de la maladie : l’activation plaquettaire, les lymphocytes B, le stress, l’inflammation et la prolifération cellulaire. Des biomarqueurs transcriptionnels ont permis de distinguer les patients ayant des niveaux de sévérité clinique différents. La régulation génétique de la variation de l’expression des gènes a été démontrée et des interactions ont été identifiées. Sur la base de ces résultats génétiques, des cibles de médicaments sont proposées. Conclusion: Ce travail de thèse permet de mieux comprendre l’impact de la génomique sur la sévérité de l’anémie falciforme et ouvre des perspectives de développement de traitements ciblés pour améliorer les soins offerts aux patients.

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Angesichts der Geschichte der Entwicklungspolitik, ist diese Arbeit darauf ausgerichtet, einige Beobachtungen in Bezug auf die so genannte Entwicklung hervorzuheben; insbesondere auf die andauernde prekäre Situation und Armut in ländlichen afrikanischen Gebieten. Armut ist nach Amartya SEN – weiter präzisiert von J.L. Dubois – die Deprivation von „Fähigkeiten“, die Individuen und lokale Gemeinschaften zu ausgeschlossenen und vergessenen Akteuren des Systems machen. Das nennt Paulo Freire, das Menschen zu „Objekten“ gemacht werden. Es rechtfertigt die starke Annahme, die in dieser Studie getroffen wird, dass vielmehr die Menschen als „Subjekte“ ihrer Veränderung und Entwicklung im Mittelpunkt stehen. Die Arbeit zeigt und erklärt in historischer Chronologie, wie die Entwicklungspolitiken und unterschiedliche Beteiligte auf allen Ebenen diese Situation verursachen. Trotz alledem bleiben die Individuen und lokalen Gemeinschaften, die in Symbiose mit ihrer natürlichen Umwelt leben, die reich an verschiedenen Ressourcen und Potentialen ist, als Reaktion darauf und gleichzeitig als Überlebensstrategie zutiefst verbunden mit dem, was sie vor Ort haben, womit sie eine tiefere und intensive Beziehung besitzen, wenn man von ihrer Geschichte, ihrer Kultur und der Handlungslogik ausgeht. Für externe Akteure, die sie über das vorhandene System dominieren und beeinflussen bleiben sie „Objekte“, aber in der Vielzahl ihrer endogenen Initiativen, zeigen sie die Fähigkeit und Substanz, die beweisen, dass sie auf ihrer Ebene das eigentliche Subjekt sind, die dynamischen Akteure. Aber isolierte Initiativen auf spezifische reale Bedürfnisse bei gleichzeitiger Dominierung durch das System mit seiner Marktlogik, führt dies langfristig nur zu dem Zirkulus Vitiosus der Armut. Daher ist eine ganzheitliche Sicht entscheidend für nachhaltige Entwicklung und für die notwendige Veränderung. Es geht nicht nur um die Veränderung des Systems und die Wahl politischer Maßnahmen, sondern genau genommen um das Verhalten der Akteure auf allen Ebenen und die Art der Beziehungen zwischen ihnen allen. Es ist eine Frage des erneuten Überdenkens des Entwicklungspfades, der andere Logik, Visionen, Interessen und Strategien aller Beteiligten, unserer so genannten Akteure einschließt. Ob dies von endogenen Initiativen oder neuen gemeinsamen Projekten ausgeht: man wird in einen Prozess kollektiven Lernens eintreten, den Paul Singer und Clarita Müller-Plantenberg erläutern und entwickeln in dem Konzept der Inkubation und Solidarischen Ökonomie, die Eigeninitiative, Selbstbestimmung und Selbstverwaltung von lokalen Gemeinschaften und die Öffnung für eine Neu-Konzeptualisierung und Institutionalisierung einschließt. So ein Prozess ist nur mit einem interdisziplinären Rahmen möglich. Dieser Rahmen soll auf einer zusätzlicher Kommunikation zwischen den Akteuren und Sozialwissenschaften beruhen und mit jenen, die auf dem Feld der Technologie arbeiten. So können dann technische „Experten“ angesichts eines technischen Projektfehlers, der aufgrund von bestimmten sozialen und kulturellen Realitäten zustande kam sagen, „es ist kein Scheitern ; es war ein Schritt innerhalb eines Lernprozesse der in die technischen Projekte und Studien einbezogen werden muss“. Wir haben das Energiethema gewählt; und insbesondere, Energie für eine nachhaltige ländliche Entwicklung in Subsahara-Afrika, um den Weg von der Theorie in die Praxis zu illustrieren und experimentell auszuprobieren, den Weg von den Beobachtungen zu der Veränderung, wobei Fragen, Annahmen, Strategien und konkrete Aktionen für den Wandel behandelt werden. Wir nennen unseren experimentellen Weg: DRIEE, das heißt auf Deutsch Ländliche Entwicklung und Inkubation von Energieunternehmen. Dabei gehen wir davon aus, dass: - Energie im Allgemeinen auf der internationalen Ebene fast gleichbedeutend mit Elektrizität ist. Heute bestehen die wichtigsten Bedürfnisse nach Energie dort wo die agro-pastorale Produktion, das Kochen, die Nahrungsmittelkonservierung und Verarbeitung …etc. stattfindet. - Diese ländliche Bevölkerung zu etwa 80% der nationalen Wirtschaft ausmacht. Dass sie gleichzeitig aber nur zu weniger als 5% der Energieproduktion Zugang hat, was oft auf Licht reduziert ist und nicht einmal ihrer Produktion zugute kommen kann. - Die Projekte für Energie und Elektrizität vor allem auf die Technologischen Fragen konzentriert sind und weniger auf die Bedürfnisse. Fast die Gesamtheit der Fonds für Energie wird in Bezug auf die Investitionen Infrastruktur der Produktion und Verteilung durch die konventionellen zentralisierten Netze geplant. Angesichts dieser Analysen gehen die in dieser Arbeit vorgenommenen Studien in Gambia und Kamerun von Bestandsaufnahmen und / oder beschreibenden regionalen Analysen aus: - von Bedürfnissen, von Praktiken und lokalen Initiativen von Fragen der Energie, für einzelne Professionen, Haushalte, Gruppen, spezifische Gruppen, wie Frauen, ländliche Gemeinden mit ihren spezifischen Charakteristika. - Von Potentialen: natürliche lokale Energieressourcen, soziokulturelle Ressourcen – so z.B. die empirisch feststellbaren menschliche Ressourcen wie endogenes Wissen und praktische organisatorische Fähigkeiten gegenüber den Problemen der Energie. Dieser experimentelle Schritt von Handlungsforschung (DRIEE) in Kamerun führte zu der Gründung einer Organisation, über die und mit der wir die Logik der Inkubation und Solidarischen Ökonomie einführen. Das ist FERDEDSI, das heißt auf Deutsch „Forum für Erneuerbare Energie – Nachhaltige Entwicklung und Internationale Solidarität“. Zunächst war dies eine Energiegenossenschaft und dann (im Prozess) wurde es zu einer institutionellen Nische von mehreren Mikro Initiativen in ländlichen Gebieten. FERDEDSI ist ein Prozess der Inkubation und ein Inkubator ist also gleichzeitig ein inkubiertes Energieunternehmen aber auch ein Inkubator für lokale Organisationen. Die ersten Aktionen finden in den Departments von Noun und Ménoua in der westlichen Provinz von Kamerun statt. Während der Forschungsperiode findet akademische Austausch statt (Nord-Süd und Süd-Süd), diese ist dabei zu formalen Partnerschaften zu werden, nicht nur zwischen Universitäten sondern genauer lokale Organisationen und Universitäten. Dieser letzte Typ von Partnerschaften, die die solidarische Ökonomie ausmachen ist auch eine Innovation des Prozesses für die afrikanischen Fälle, die dem Beispiel dessen, was in Lateinamerika geschieht, folgen. So kommt es zu gegenseitiger sinnvoller Ausbildung in den internationalen Arbeitsgruppen und Seminaren der Universität.

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The rapid increase of rice imports in sub-Saharan Africa under the unstable situation in the world rice market during the 2000s has made it an important policy target for the countries in the region to increase self-sufficiency in rice in order to enhance food security. Whether domestic rice production can be competitive with imported rice is a serious question in East African countries that lie close, just across the Arabian Sea, to major rice exporting countries in South Asia. This study investigates the international competitiveness of domestic rice production in Uganda in terms of the domestic resource cost ratio. The results show that rainfed rice cultivation, which accounts for 95% of domestic rice production, does not have a comparative advantage with respect to rice imported from Pakistan, the largest supplier of imported rice to Uganda. However, the degree of non-competitiveness is not serious, and a high possibility exists for Uganda’s rainfed rice cultivation to become internationally competitive by improving yield levels by applying more modern inputs and enhancing labour productivity. Irrigated rice cultivation, though very limited in area, is competitive even under the present input-output structure when the cost of irrigation infrastructure is treated as a sunk cost. If the cost of installing irrigation infrastructure and its operation and maintenance is taken into account, the types of irrigation development that are economically feasible are not large-scale irrigation projects, but are small- and microscale projects for lowland rice cultivation and rain-water harvesting for upland rice cultivation.

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This paper explores some of the issues involved in the Genetic Modification (GM) debate by focusing on one crop that has been modified for pest resistance, cotton (Gossypium hirsutum), and commercially released to small-scale farmers in the Makhathini Flats, KwaZulu Natal, the Republic of South Africa. This was the first commercial release of a GM variety (Bt-cotton) in Sub-Saharan Africa, and thus provides valuable and timely insights into some of the potential advantages and disadvantages of the technology for small-scale farmers in Africa. Even though there are wider concerns regarding the vulnerability of small-scale farmers in the area, the survey results suggest that Bt-cotton generated higher yields and gross margins than non-Bt-cotton. In addition, Bt-cotton significantly reduced the use of pesticide with consequent potential benefits to human health and the environment.