964 resultados para ADVERSE DRUG-REACTIONS
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Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)
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Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)
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Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)
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The study aimed to identify pharmacoeconomic studies in pharmacovigilance and to observe the economic outcomes in post-marketing surveillance. Therefore, a bibliographic survey was performed in databases Lilacs, PubMed/ Bireme. The search strategy was done by using scientific health descriptors [ "adverse drug reaction reporting systems " OR " medication errors " OR "product surveillance, postmarketing" OR " sentinel surveillance" ] AND [ " cost-benefit analysis" OR "cost efficiency analysis " OR " costs and cost analysis " OR " hospital costs " OR " cost-effectiveness " OR " cost-effectiveness evaluation " OR " drug costs " ]. Manuscripts published in the last 10 years were selected. We chose 13 articles, of which 12 corresponded to cost-benefit analysis and only one to cost-effectiveness assessment. In only one study there was no economy, all the other ones generated savings, ranging from 13.7 to 30% in spending valued service. Surveillance actions were: continuing education; active search through tracking devices and / or implementation of round; teamwork and multidisciplinary deployment; computerized security services management, enabling traceability of information and alerts. The results of the proposed actions have led to the prevention of adverse drug reactions, to decline of risks to the patient, to the reduction of inappropriate prescriptions, as well as the length of hospital stay spending valued service. Surveillance actions were: continuing education; active search through tracking devices and / or implementation of round; teamwork and multidisciplinary deployment; computerized security services management, enabling traceability of information and alerts. The results of the proposed actions have led to the prevention of adverse drug reactions, to decline of risks to the patient, to the reduction of inappropriate prescriptions, as well as the length of hospital stay
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Determinou-se incidência de reações adversas a medicamentos (RAM) que levaram crianças a atendimento de emergência em um hospital universitário de São Paulo, SP. Foram analisadas, retrospectivamente, 23.286 fichas de atendimento (FA) em emergência pediátrica, a partir de código CID que indicasse possível RAM. Observaram-se 83 (0,36%) RAMs. A maioria ocorreu na faixa etária entre 1 a 5 anos com leve predominância no sexo masculino (51,8%). Os medicamentos mais implicados foram antibacterianos para uso sistêmico (53,0%), vacinas (9,6%) e analgésicos (7,2%). A maior parte das RAMs foram manifestações dérmicas (54,2%) ou gastrointestinais (22,9%). Duas RAMs foram consideradas graves (2,4%) e levaram a internação; enquanto 61,4% foram leves e 36,1% foram moderadas. A incidência foi inferior à literatura, provavelmente por ser estudo retrospectivo, utilizando-se o CID para seleção das FA. Observou-se que, no Brasil, as RAMs levam crianças a atendimento de emergência, com características semelhantes às de outros países. Intervenções são necessárias para melhorar o diagnóstico e a utilização de antimicrobianos, uma vez que foram os medicamentos mais implicados nas RAMs observadas. A pesquisa no setor de emergência hospitalar é importante para se conhecer as RAMs que ocorrem fora do contexto hospitalar, podendo contribuir para identificar aquelas de maior gravidade. A metodologia utilizada, apesar das limitações, requer poucos recursos humanos e materiais, sendo uma boa alternativa para um diagnóstico inicial, que deve ser sucedido por estudos mais elaborados e de maior sensibilidade para detectar essas reações e propor medidas dirigidas à sua prevenção.
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Pharmacogenetic testing provides an outstanding opportunity to improve prescribing safety and efficacy. In Public health policy pharmacogenetics is relevant for personalized therapy and to maximize therapeutic benefit minimizing adverse events. CYP2D6 is known to be a key enzyme responsible for the biotransformation of about 25-30% of extensively used drugs and genetic variations in genes coding for drug-metabolizing enzymes might lead to adverse drug reactions, toxicity or therapeutic failure of pharmacotherapy. Significant interethnic differences in CYP2D6 allele distribution are well established, but immigration is reshaping the genetic background due to interethnic admixture which introduces variations in individual ancestry resulting in distinct level of population structure. The present thesis deals with the genetic determination of the CYP2D6 alleles actually present in the Emilia-Romagna resident population providing insights into the admixture process. A random sample of 122 natives and 175 immigrants from Africa, Asia and South America where characterized considering the present scenario of migration and back migration events. The results are consistent with the known interethnic genetic variation, but introduction of ethnic specific variants by immigrants predicts a heterogeneous admixed population scenario requiring, for drugs prescription and pharmacogenetics studies, an interdisciplinary approach applied in a properly biogeographical and anthropological frame. To translate pharmacogenetics knowledge into clinical practice requires appropriated public health policies, possibly guiding clinicians to evaluate prospectively which patients have the greatest probability of expressing a variant genotype.
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La farmacogenetica fornisce un importante strumento utile alla prescrizione farmacologica, migliorando l’efficacia terapeutica ed evitando le reazioni avverse. Il citocromo P450 gioca un ruolo centrale nel metabolismo di molti farmaci utilizzati nella pratica clinica e il suo polimorfismo genetico spiega in gran parte le differenze interindividuali nella risposta ai farmaci. Con riferimento alla terapia della narcolessia, occorre premettere che la narcolessia con cataplessia è una ipersonnia del Sistema Nervoso Centrale caratterizzata da eccessiva sonnolenza diurna, cataplessia, paralisi del sonno, allucinazioni e sonno notturno disturbato. Il trattamento d’elezione per la narcolessia include stimolanti dopaminergici per la sonnolenza diurna e antidepressivi per la cataplessia, metabolizzati dal sistema P450. Peraltro, poiché studi recenti hanno attestato un’alta prevalenza di disturbi alimentari nei pazienti affetti da narcolessia con cataplessia, è stata ipotizzata una associazione tra il metabolismo ultrarapido del CYP2D6 e i disturbi alimentari. Lo scopo di questa ricerca è di caratterizzare il polimorfismo dei geni CYP2D6, CYP2C9, CYP2C19, CYP3A4, CYP3A5 e ABCB1 coinvolti nel metabolismo e nel trasporto dei farmaci in un campione di 108 pazienti affetti da narcolessia con cataplessia, e valutare il fenotipo metabolizzatore in un sottogruppo di pazienti che mostrano un profilo psicopatologico concordante con la presenza di disturbi alimentari. I risultati hanno mostrato che il fenotipo ultrarapido del CYP2D6 non correla in maniera statisticamente significativa con i disturbi alimentari, di conseguenza il profilo psicopatologico rilevato per questo sottogruppo di pazienti potrebbe essere parte integrante del fenotipo sintomatologico della malattia. I risultati della tipizzazione di tutti i geni analizzati mostrano un’alta frequenza di pazienti con metabolismo intermedio, elemento potenzialmente in grado di influire sulla risposta terapeutica soprattutto in caso di regime politerapico, come nel trattamento della narcolessia. In conclusione, sarebbe auspicabile l’esecuzione del test farmacogenetico in pazienti affetti da narcolessia con cataplessia.
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Eine der Hauptursachen für unerwünschte oder reduzierte Wirkungen von Medikamenten ist die Induktion von Enzymen und Transportern des Medikamentenstoffwechsels. Diese Induktion stellt ursprünglich eine physiologische Reaktion auf die Aufnahme von potentiell schädlichen Fremdstoffen aus der Umwelt dar und sichert so die Gesundheit und Fortpflanzungsfähigkeit von Lebewesen. Beim Menschen sowie anderen Säugetieren werden Fremdstoffe hauptsächlich von den nukleären Rezeptoren PXR und CAR in der Leber und im Dünndarm detektiert. Zu den Medikamenten, welche über PXR und CAR wirken, gehören unter anderem Antikonvulsiva, Statine, antiretrovirale Medikamente, Glucocorticoide sowie Antimykotika. Die durch Fremdstoffe aktivierten Transkriptionsfaktoren PXR und CAR steigern die Menge der Enzyme und Transporter des Fremdstoffmetabolismus. Hierzu zählen vor allem die Cytochrom P450-Enzyme (Cyp-Enzyme) mit breitem Substratspektrum oder der Transporter MDR1, welcher eine Vielzahl von Substraten über Membranen transportiert. Durch die Biotransformation werden die induzierenden, lipophilen Substanzen so modifiziert, dass sie leichter über den Urin oder die Galle ausgeschieden werden können. \r\nDie Dauer der Induktion sollte auf die Zeit der Fremdstoffexposition beschränkt sein, um Störungen des endogenen Stoffwechsels zu vermindern. In dieser Arbeit werden jedoch Hinweise auf dauerhafte und sogar generationsübergreifende Effekte von Medikamenten in Mäusen geliefert. Nachkommen von Müttern, welche bereits vor ihrer Verpaarung einmalig mit TCPOBOP, einem Liganden des murinen CAR, injiziert wurden, hatten eine ungefähr 100-fach gesteigerte Genexpression von Cyp2b10. Auch gab es Expressionsänderungen von Genen, deren Produkte eine Rolle im Lipidstoffwechsel sowie bei Immunkrankheiten spielen. Eine Hochdurchsatz-RNA-Sequenzierung der injizierten Elterngeneration ergab außerdem dauerhafte Expressionsveränderungen anderer Gene des Medikamentenstoffwechsels sowie von Genen mit Verbindung zum Energiemetabolismus. \r\nBerücksichtigt man die enge evolutionäre Verwandtschaft der nukleären Rezeptoren CAR und PXR, sind Langzeitveränderungen auch für PXR möglich und wurden im Verlauf dieser Arbeit ebenfalls untersucht. Eine Hochdurchsatz-Sequenzierung ergab für Mäuse, welche mit dem PXR-Aktivator PCN induziert wurden, dass selbst noch drei Monate nach der Exposition Gene verändert exprimiert waren, welche im Zusammenhang mit Lebernekrosen stehen. Bei Nachkommen von PCN-injizierten Müttern wurden Gene unterschiedlich exprimiert, welche eine Rolle bei der Energiehomöostase sowie im Glukosestoffwechsel spielen. Im Erwachsenenalter sind bei diesen Nachkommen darüber hinaus noch Gene unterschiedlich exprimiert, deren Produkte eine Funktion in der Immunantwort haben. \r\nDa Erwachsene aufgrund ihrer Lebensdauer sowie der absoluten Krankheitshäufigkeit wesentlich öfter Kontakt mit Fremdstoffen haben, war medizinisch von besonderem Interesse, ob anhaltende Genexpressionsänderungen auch bei Erwachsenen zu beobachten sind. So konnte im Rahmen dieser Arbeit gezeigt werden, dass auch einmalig exponierte Adulttiere Gene dauerhaft verändert exprimieren und die Veränderungen im Medikamentenstoffwechsel an die nächste Generation übertrugen. \r\n\r\nBisher sind klinische Studien zur Risikobewertung von Medikamenten (Pharmakovigilanz) nicht generationsübergreifend angelegt. Diese Arbeit gibt Anstöße dafür, dass dies in Zukunft für viel mehr Medikamente notwendig werden könnte. Neben Veränderungen im Medikamentenstoffwechsel ergeben sich Nebenwirkungen von PXR- und CAR-Liganden vor allem aus ihrer Beteiligung an endogenen Stoffwechselwegen. Nach Aktivierung von CAR, welcher viele metabolische Stoffwechselwege steuert, treten beispielsweise Störungen des Energiestoffwechsels auf. Ein tieferes Verständnis der Rezeptoraktivität von CAR samt einer gezielten Modulierung seiner Aktivität würde wichtige Beiträge zum Verständnis der Regulation des Fremdstoffmetabolismus sowie der Entstehung von Nebenwirkungen durch eine Behandlung mit CAR-Liganden leisten. Dauerhafte Veränderungen endogener Stoffwechselwege könnten dann möglicherweise über eine pharmakologische Modulierung der CAR-Aktivität reduziert werden. \r\nZu diesem Zweck wurden im Verlauf dieser Arbeit die CAR-Rezeptoren der Amphibien (Xenopus tropicalis, Xenopus laevis) und Reptilien (Anolis carolinensis) erstmals kloniert, als Proteine exprimiert und charakterisiert. Vergleiche zwischen Tierarten ermöglichen ein besseres Verständnis von humanen Proteinen. Funktionelle Analysen ergaben Ähnlichkeiten des Xenopus laevis-CAR mit dem PXR der Säugetiere: eine niedrige basale Aktivität sowie eine starke Induzierbarkeit durch Liganden. In weiteren funktionellen Analysen wurden die Determinanten der basalen Aktivität des Xenopus laevis-CAR untersucht. Die basale Aktivität war nicht abhängig von der subzellulären Lokalisation, sondern ergab sich aus der Proteinstruktur, welche nur beim CAR der Landvertebraten in einer aktiven Konformation fixiert ist. Ähnlich dem PXR der Säugetiere besitzt CAR der Amphibien eine Aktivierungsdomäne, welche erst durch Ligandenbindung in eine aktive Konformation gebracht wird. Mutationen einzelner Aminosäuren zum jeweils humanen Homolog erhöhten die basale Aktivität des Xenopus laevis-CAR auf die des humanen Rezeptors. Diese Mutanten mit erhöhter basalen Aktivität zeigten eine verstärkte Interaktion mit dem Kofaktor PGC-1a, einem Regulator des Energiestoffwechsels bei Säugetieren. Die hepatischen Zielgene des CAR der Amphibien überlappen zum Teil mit den humanen Zielgenen und spielen ebenfalls eine Rolle im Energiestoffwechsel.
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In Leber und Dünndarm bauen CYP3A-Enzyme eine Vielzahl von Fremdstoffen ab, die in den Körper gelangt sind. Zudem aber sind diese Enzyme auch in anderen Organen, wie der Haut exprimiert. Doch weder die genaue Zusammensetzung der CYP3A-Isozyme noch deren physiologische Rolle in der Haut sind bisher bekannt. Basierend auf begrenzten in vitro-Daten ist eine Rolle der CYP3A in der kutanen Vitamin D-Synthese denkbar. Auf der anderen Seite könnten die kutanen CYP3A auch lokal oder systemisch verabreichte Medikamente in der Haut verstoffwechseln und so zur Entstehung immunologischer und nicht-immunologischer unerwünschter Arzneimittelwirkungen beitragen, von denen sich bis zu 45 % in der Haut manifestieren.rnDie Arbeitshypothese dieses Projekts war, dass die CYP3A die kutane Synthese von Vitamin D regulieren. In dieser Funktion wurden sie zur Vermeidung von Vitamin D-Mangel-Erkrankungen wie Rachitis oder Osteomalazie in Europäern negativ selektiert. rnDie Expression und Regulation der CYP3A wurde in Hautbiopsien, einer Zelllinie epidermalen Ursprungs und primären Hautzellen wie auch in transgenen Mäusen untersucht. Die metabolische Aktivität der CYP3A gegenüber den kutanen Vitamin D-Vorstufen wurde mit Hilfe rekombinant exprimierter Enzyme untersucht. CYP3A5-mRNA war die häufigste der CYP3A in humanen Hautproben und überstieg die von CYP3A4 um das Dreifache, die von CYP3A7 um das 130-Fache. Damit entsprach diese 1,3 %, 0,01 % bzw. 0,01 % der jeweiligen hepatischen Genexpression. Die Expression von CYP3A43 war zu vernachlässigen. CYP3A5 zeigte eine bimodale Expression sowohl auf mRNA- als auch auf Proteinebene. So zeigten Träger der Wildtyp-Allels *1 eine 3,3-fach höhere mRNA- und 1,8-fach höhere Proteinmenge als homozygote Träger des Nullallels *3. CYP3A4/7- und CYP3A5-Protein wurde v. a. in den Keratinozyten der Epidermis und den Talgdrüsen, also den Bereichen der kutanen Vitamin D-Synthese lokalisiert. Die CYP3A5-Expression wurde ferner in der Haut transgener Mäusen gezeigt, die das Reportergen Luziferase unter Kontrolle des humanen CYP3A5-Promoters exprimieren. Verglichen mit der Leber war die kutane Expression des Vitamin D-Rezeptors (VDR) 100-fach höher, die der Xenosensoren CAR und PXR vergleichbar bzw. zu vernachlässigen. Dementsprechend erhöhte die Behandlung mit 1,25-Dihydroxyvitamin D, dem aktiven Vitamin D-Hormon, und dessen Vorstufen außer 7-Dehydrocholesterol, jedoch nicht der PXR-Ligand Rifampicin, die Expression der CYP3A. Wie in Zwei-Hybrid-Experimenten gezeigt, wurden die Effekte des 1,25-Dihydroxyvitamin D und dessen Vorstufen alleinig durch VDR vermittelt. Die Effektstärke hingegen war abhängig von Zellspender, Zellpassage und Zelltypus. Alle drei CYP3A-Isozyme metabolisieren Vitamin D zu einem oder mehreren unbekannten Metaboliten, jedoch nicht zu 25-Hydroxyvitamin D, dem direkten Vorläufer des aktiven Vitamin D. rnZusammengefasst legen die Daten nahe, dass die kutanen CYP3A, allen voran CYP3A5, die Vitamin D-Homöostase durch VDR-vermittelte Induktion des Abbaus von Vitamin D-Vorstufen regulieren. Dies zusammen mit Sequenzdaten liefert starke Indizien für Vitamin D als treibende Kraft der Selektion des CYP3A-Lokus in Europäern. Der Einfluss der CYP3A-Expression auf selektiv wirksame, klinisch relevante Knochenveränderungen wie Rachitis oder Osteomalazie müssen folgen.rn
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Chemicals can elicit T-cell-mediated diseases such as allergic contact dermatitis and adverse drug reactions. Therefore, testing of chemicals, drugs and protein allergens for hazard identification and risk assessment is essential in regulatory toxicology. The seventh amendment of the EU Cosmetics Directive now prohibits the testing of cosmetic ingredients in mice, guinea pigs and other animal species to assess their sensitizing potential. In addition, the EU Chemicals Directive REACh requires the retesting of more than 30,000 chemicals for different toxicological endpoints, including sensitization, requiring vast numbers of animals. Therefore, alternative methods are urgently needed to eventually replace animal testing. Here, we summarize the outcome of an expert meeting in Rome on 7 November 2009 on the development of T-cell-based in vitro assays as tools in immunotoxicology to identify hazardous chemicals and drugs. In addition, we provide an overview of the development of the field over the last two decades.
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Biologicals are proteins used as drugs. Biologicals target clearly defined molecular structures, being part of established pathogenetic pathways. Therefore, their focused mode of action seems to render them superior to classic small molecular drugs regarding "off-target" adverse drug reactions (ADR). Nevertheless, the increasing use of biologicals for the treatment of different diseases has revealed partially unexpected adverse reactions. The often direct interaction of a biological with the immune system provides a clue to most side effects, which have consequently been subclassified, based on pathogenetic principles, into 5 subtypes named alpha, beta, gamma, delta, and epsilon, reflecting overstimulation (high cytokine values, type alpha), hypersensitivity (type beta), immune deviation (including immunodeficiency, type gamma), cross-reactivity (type delta), and nonimmune mediated side effects (type epsilon). This article presents typical clinical manifestations of these subtypes of ADR to biologicals, proposes general rules for treating them, and provides a scheme for a thorough allergological workup. This approach should help in future handling of these often very efficient drugs.
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Poor tolerance and adverse drug reactions are main reasons for discontinuation of antiretroviral therapy (ART). Identifying predictors of ART discontinuation is a priority in HIV care.
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BACKGROUND Allopurinol is a main cause of severe cutaneous adverse reactions (SCAR). How allopurinol induces hypersensitivity remains unknown. Pre-disposing factors are the presence of the HLA-B*58:01 allele, renal failure and possibly the dose taken. OBJECTIVE Using an in vitro model, we sought to decipher the relationship among allopurinol metabolism, HLA-B*58:01 phenotype and drug concentrations in stimulating drug-specific T cells. METHODS Lymphocyte transformation test (LTT) results of patients who had developed allopurinol hypersensitivity were analysed. We generated allopurinol or oxypurinol-specific T cell lines (ALP/OXP-TCLs) from allopurinol naïve HLA-B*58:01(+) and HLA-B*58:01(-) individuals using various drug concentrations. Their reactivity patterns were analysed by flow cytometry and (51) Cr release assay. RESULTS Allopurinol allergic patients are primarily sensitized to oxypurinol in a dose-dependent manner. TCL induction data show that both the presence of HLA-B*58:01 allele and high concentration of drug are important for the generation of drug-specific T cells. The predominance of oxypurinol-specific lymphocyte response in allopurinol allergic patients can be explained by the rapid conversion of allopurinol to oxypurinol in vivo rather than to its intrinsic immunogenicity. OXP-TCLs do not recognize allopurinol and vice versa. Finally, functional avidity of ALP/OXP-TCL is dependent on both the induction dose and HLA-B*58:01 status. CONCLUSIONS AND CLINICAL RELEVANCE This study establishes the important synergistic role of drug concentration and HLA-B*58:01 allele in the allopurinol or oxypurinol-specific T cell responses. Despite the prevailing dogma that Type B adverse drug reactions are dose independent, allopurinol hypersensitivity is primarily driven by oxypurinol-specific T cell response in a dose-dependent manner, particular in the presence of HLA-B*58:01 allele.
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Tyrosine kinase inhibitors (TKI) have changed the natural course of chronic myeloid leukemia (CML). With the advent of second-generation TKI safety and efficacy issues have gained interest. The randomized CML - Study IV was used for a long-term evaluation of imatinib (IM). 1503 patients have received IM, 1379 IM monotherapy. After a median observation of 7.1 years, 965 patients (64%) still received IM. At 10 years, progression-free survival was 82%, overall survival 84%, 59% achieved MR(5), 72% MR(4.5), 81% MR(4), 89% major molecular remission and 92% MR(2) (molecular equivalent to complete cytogenetic remission). All response levels were reached faster with IM800 mg except MR(5). Eight-year probabilities of adverse drug reactions (ADR) were 76%, of grades 3-4 22%, of non-hematologic 73%, and of hematologic 28%. More ADR were observed with IM800 mg and IM400 mg plus interferon α (IFN). Most patients had their first ADR early with decreasing frequency later on. No new late toxicity was observed. ADR to IM are frequent, but mostly mild and manageable, also with IM 800 mg and IM 400 mg+IFN. The deep molecular response rates indicate that most patients are candidates for IM discontinuation. After 10 years, IM continues to be an excellent initial choice for most patients with CML.Leukemia advance online publication, 13 March 2015; doi:10.1038/leu.2015.36.
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INTRODUCTION: Chronic hepatitis C infection is a global disease with 160 million people infected worldwide. Until recently, therapy was characterized by long duration, suboptimal success rates and significant adverse drug reactions. The development of direct-acting antivirals initiated a dramatic change in the treatment of hepatitis C. AREAS COVERED: This review covers the development of the novel NS5A inhibitor ombitasvir (ABT-267) and its clinical evaluation in Phase I to III trials as monotherapy and in combination with the NS3/4A inhibitor ABT-450/r and the non-nucleoside NS5B inhibitor dasabuvir (ABT-333) ± ribavirin. EXPERT OPINION: Ombitasvir (ABT-267) is a potent inhibitor of the hepatitis C virus protein NS5A, has favorable pharmacokinetic characteristics and is active in the picomolar range against genotype 1 - 6. In patients with genotype 1 and 4, 12-week combination treatment with ombitasvir, dasabuvir and ABT-450/r plus ribavirin was highly effective and resulted in 12-week sustained virological response rates higher than 95% in treatment-naöve and treatment-experienced patients. In liver transplant recipients with genotype 1 hepatitis C, success rates in the same range can be expected after 24 weeks of treatment according to preliminary trial results. Genotype 1a patients with compensated cirrhosis who were prior nonresponders benefit from a treatment duration of 24 weeks.