929 resultados para CD4 CD25 regulatorische T-Zellen, FoxP3 GITR, Autoimmunität, Toleranz, T-Zell-Homeostase


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Bei stammzelltransplantierten Patienten, die ein Rezidiv ihrer Leukmie erleiden, kann eine Donor-Lymphozyten-Infusion (DLI) dauerhafte vollstndige Leukmieremissionen induzieren. T-Zellen in der DLI vermitteln sowohl den potentiell kurativen Graft-versus-Leukaemia (GVL) Effekt, als auch die potentiell lebensbedrohliche Graft-versus-Host Disease (GVHD). Hingegen knnte die Infusion von leukmiereaktiven T-Zellen einen selektiven GVL Effekt und einen Langzeitschutz vor Rezidiven durch eine spezifisch gegen die Leukmie gerichtete Immunantwort und Immunitt vermitteln. Unsere Arbeitsgruppe hat Protokolle zur in vitro Generierung leukmiereaktiver T-Zellen entwickelt, die hohe zytotoxische Aktivitt gegen akute myeloische Leukmie-Blasten (AML) bei minimaler Reaktion auf mgliche GVHD Zielstrukturen zeigen. Fr die klinische Anwendung sind diese Protokolle jedoch zu aufwndig, wobei vor allem eine erhebliche Verkrzung der Kulturzeit auf wenige Wochen erforderlich ist. Diese Verkrzung der in vitro Kulturzeit knnte das Wachstum von T-Zellen vom central memory oder frhen effector memory Phnotyp frdern, fr die eine bessere in vivo Effektorfunktion und lngere Persistenz im Rezipienten verglichen mit T-Zellen aus Langzeitkultur gezeigt werden konnte. Der Aktivierungsmarker und Kostimulations-Rezeptor CD137 kann zur Erkennung und Isolation antigenspezifischer T-Zellen genutzt werden, ohne dass dafr das von den T-Zellen erkannte Peptidepitop bekannt sein muss. Eine CD137-vermittelte Anreicherung mit Hilfe von clinical grade Materialien knnte verwendet werden, um DLI-Produkte mit leukmiespezifischen T-Zellen herzustellen, die sich sowohl durch eine effizientere T-Zell Generierung durch in vitro Selektion und Kostimulation, als auch durch eine verbesserte Spezifitt des T-Zell-Produkts auszeichnen. Lymphozyten-Leukmie Cokulturen (mixed lymphocyte leukaemia cultures) wurden mit CD8 T-Zellen gesunder Spender und HLA-identischen oder einzel-HLA-mismatch AML-Blasten angesetzt und wchentlich restimuliert. Nach zwei Wochen wurden die T-Zellen 12 Stunden nach Restimulation ber den Marker CD137 positiv isoliert und anschlieend separat weiterkultiviert. Die isolierten Fraktionen und unseparierten Kontrollen wurden im ELISPOT-Assay und im Chrom-Freisetzungstest an Tag 5 nach der Restimulation getestet. Es wurden keine konsistent nachweisbaren Vorteile im Hinblick auf Wachstum und Funktion der isolierten CD137-positiv Fraktion im Vergleich zur unseparierten Kontrolle gefunden. Verschiedene Isolationsmethoden, Patient-Spender-Systeme, Methoden zur Restimulation, Temperaturbedingungen, Zytokinkombinationen und Methoden der Zytokinzugabe sowie zustzliche Feeder-Zellen oder AML-Blasten konnten Wachstum, funktionelle Daten und die deutlichen Zellverluste whrend der Isolation nicht entscheidend beeinflussen. Vitalfrbungen zeigten, dass aktivierungsinduzierter Zelltod CD137-positiver Zellen zu diesen Ergebnissen beitragen knnte. Im Gegensatz zur Stimulation mit AML-Blasten wurden erfolgreiche CD137-Anreicherungen fr peptidstimulierte T-Zellen publiziert. Unterschiedliche CD137-Expressionskinetiken, aktivierungsinduzierter Zelltod und regulatorische T-Zellen sind mgliche Faktoren aufgrund derer die CD137-Anreicherung in diesem spezifischen Kontext ungeeinet sein knnte. Der stimulatorische Effekt eines CD137-Signals auf AML-reaktive CD8 T-Zellen wurde mit Hilfe von CD3/CD28 und CD3/CD28/CD137 Antikrper-beschichteten magnetischen beads untersucht. Fr Nierenzellkarzinom-reaktive T-Zellen war die Stimulation mit CD3/CD28/CD137 beads genauso effektiv wie mit Tumorzellen und effektiver als mit CD3/CD28 beads. Beide Arten von beads waren fr eine Stimulation whrend der ersten Wochen der Zellkultur geeignet, sodass ein zustzliches CD137-Signal fr die lnger anhaltende Expansion tumorreaktiver T-Zellen zur klinischen Anwendung ntzlich sein knnte. Die bead-Expansion vernderte die IFN-Sekretion im ELISPOT nicht, aber verursachte eine mige Verschlechterung der Zytotoxizitt im Chrom-Freisetzungstest. Im Gegensatz dazu zeigten bei AML-reaktiven T-Zellen beide Arten von beads einen nicht apoptosevermittelten, dosisabhngigen zellschdigenden Effekt, der zu einer raschen Abnahme der Zellzahl in Kulturen mit beads fhrte. Unerwnschte Effekte auf die T-Zell-Funktionalitt durch bead-Stimulation sind in der Literatur beschrieben, dennoch gibt es aktuell keine Verffentlichungen, die eine fundierte Erklrung fr den Effekt auf AML-reaktive T-Zellen bieten knnten. Abgesehen von Literaturdaten, die darauf hindeuten, dass CD137 ein vielversprechendes Kandidatenmolekl fr die Anreicherung und Expansion von AML-reaktiven T-Zellen sein knnte, zeigen die eigenen Daten sowohl zur CD137-Isolation als auch zur bead-Stimulation, dass fr diese spezielle Anwendung CD137 ein ungeeigneter Aktivierungsmarker und Kostimulations-Ligand ist.

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Die Multiple Sklerose (MS) ist eine Autoimmunkrankheit des zentralen Nervensystems, bei der sich autoreaktive T-Effektorzellen der Kontrolle durch regulatorische T-Zellen (Treg) entziehen. Innerhalb dieser Arbeit wurde gezeigt, dass T-Effektorzellen von MS-Patienten insensitiv gegenber der Suppression durch Treg sind. Hervorgerufen wird diese Treg-Resistenz durch Interleukin-6 (IL-6). Die Inhibition des IL-6-Signalweges stellt die Treg-vermittelte Suppression der T-Effektorzellen wieder her. Es zeigte sich, dass die Bildung von IL-6 und die Expression des IL-6-Rezeptors in MS-Patienten in einer positiven Rckkopplungsschleife von IL-6 selbst induziert werden.rnZur Analyse humaner Immunantworten in vivo und deren Modulation durch humanspezifische Therapeutika wurden humanisierte Mausmodelle etabliert. Der adoptive Transfer humaner Immunzellen in immundefiziente Muse erlaubte die Untersuchung von T-Lymphozyten, die aus dem Blut von MS-Patienten isoliert wurden. Es zeigte sich, dass Treg-resistente T-Effektorzellen aus den MS-Patienten in den Tieren eine letale Graft-versus-Host-Erkrankung auslsten, die nicht durch aktivierte Treg therapiert werden konnte. Erst eine Behandlung mit dem humanspezifischen anti-IL-6-Antikrper Tocilizumab in vivo konnte die Erkrankung der Tiere deutlich abmildern.rnIm zweiten Modell wurden immundefiziente Muse mit humanen CD34+ Blutstammzellen immunologisch rekonstituiert. Diese Tiere entwickelten ein nahezu vollstndig humanes Immunsystem. Die Immunisierung mit dem murinen Myelin-Oligodenrozyten-Glykoprotein lste in den humanisierten Musen eine MS-hnliche Autoimmunitt aus. Die Neuroinflammation wurde durch humane T- und B-Zellen vermittelt, korrelierte mit erhhter IL-17-Produktion und fhrte zu einer IL-6-abhngigen Treg-Resistenz der T-Effektorzellen. Somit eignen sich die etablierten Modelle, um zuknftig die Wirksamkeit neuer Therapeutika zur Behandlung der MS prklinisch zu testen.rn

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T helper (Th) 9 cells are an important subpopulation of the CD4+ T helper cells. Due to their ability to secrete Interleukin-(IL-)9, Th9 cells essentially contribute to the expulsion of parasitic helminths from the intestinal tract but they play also an immunopathological role in the course of asthma. Recently, a beneficial function of Th9 cells in anti-tumor immune responses was published. In a murine melanoma tumor model Th9 cells were shown to enhance the anti-melanoma immune response via the recruitment of CD8+ T cells, dendritic cells and mast cells. In contrast to Th9 effector cells regulatory T cells (Tregs) are able to control an immune response with the aid of different suppressive mechanisms. Based on their ability to suppress an immune response Tregs are believed to be beneficial in asthma by diminishing excessive allergic reactions. However, concerning cancer they can have a detrimental function because Tregs inhibit an effective anti-tumor immune reaction. Thus, the analysis of Th9 suppression by Tregs is of central importance concerning the development of therapeutic strategies for the treatment of cancer and allergic diseases and was therefore the main objective of this PhD thesis.rnIn general it could be demonstrated that the development of Th9 cells can be inhibited by Tregs in vitro. The production of the lineage-specific cytokine IL-9 by developing Th9 cells was completely suppressed at a Treg/Th9 ratio of 1:1 on the transcriptional (qRT-PCR) as well as on the translational level (ELISA). In contrast, the expression of IRF4 that was found to strongly promote Th9 development was not reduced in the presence of Tregs, suggesting that IRF4 requires additional transcription factors to induce the differentiation of Th9 cells. In order to identify such factors, which regulate Th9 development and therefore represent potential targets for Treg-mediated suppressive mechanisms, a transcriptome analysis using next-generation sequencing was performed. The expression of some genes which were found to be up- or downregulated in Th9 cells in the presence of Tregs was validated with qRT-PCR. Time limitations prevented a detailed functional analysis of these candidate genes. Nevertheless, the analysis of the suppressive mechanisms revealed that Tregs probably suppress Th9 cells via the increase of the intracellular cAMP concentration. In contrast, IL-9 production by differentiated Th9 cells was only marginally affected by Tregs in vitro and in vivo analysis (asthma, melanoma model). Hence, Tregs represent very effective inhibitors of Th9 development whereas they have only a minimal suppressive influence on differentiated Th9 cells.rn

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Klinische Studien haben gezeigt, dass die allergenspezifische Immuntherapie (SIT) eine effektive Therapieoption fr allergische Erkrankungen ist. Obwohl dieses Therapieverfahren seit ber 100 Jahren existiert, sind die zugrunde liegenden Suppressionsmechanismen jedoch nicht vollstndig verstanden. Bisher wird angenommen, dass der Behandlungserfolg der SIT auf einer Blockade durch allergenspezifische Antikrper, einer Verschiebung des Th1-Th2-Gleichgewichtes und/oder auf einer Suppression durch regulatorische T-Zellen (Tregs) basiert. Um die Effekte der SIT in einer chronischen Erkrankung in vivo untersuchen zu knnen, wurde in dieser Doktorarbeit ein Mausmodell fr chronisches Asthma entwickelt, das die Situation im Menschen nach einer SIT nachahmt. rnDurch eine SIT war es mglich, allergeninduzierte Asthmasymptome wie Atemwegshyperreagibilitt (AHR), Eosinophilie in der Lunge, IgE-Produktion und Atemwegsentzndung im Modell zu unterdrcken. Bemerkenswert ist, dass durch OVA-spezifische Immuntherapie (OVA-IT) ebenfalls eine Verringerung der strukturellen Vernderungen im Lungengewebe im chronischen Krankheitsverlauf erreicht wurde.rnDes Weiteren wurde in diesem Modell nach den Prozessen gesucht, die fr die toleranzinduzierende Wirkung der SIT verantwortlich sein knnen. Dabei wurde im Vergleich zur Placebo-behandelten Gruppe eine erhhte Antwort spezifischer IgG1-Antikrper, eine verstrkte Th1-Antwort, sowie eine erhhte Frequenz von FoxP3+ Tregs und von IL-10-produzierenden T-Zellen (Tr1-Zellen) nach OVA-IT festge-stellt. Zur weiteren Untersuchung der von SIT-induzierten T-Zellantworten wurden Mausmodelle des allergischen Asthmas mit einem akuten Verlauf gewhlt.rnDie Bedeutung der Th1-Zellen fr die SIT wurde in T-bet-/- Musen untersucht, welche aufgrund des Fehlens des Transkriptionsfaktors T-bet keine stabile Th1-Antwort induzieren knnen. Durch SIT war es mglich, allergeninduzierte Asthmasymptome wie AHR, eosinophile Granulozyten in der Lunge, IgE-Produktion und Atemwegsentzndung in den T-bet-/- Tieren im gleichen Mae wie in den Wildtyptieren zu unterdrcken. Diese Untersuchung zeigte, dass die SIT auch ohne funktionelle Th1-Zellen die allergische Entzndung unterdrcken kann. rnDie Rolle der Tregs fr die SIT wurde in DO11.10 Musen und DO11.10 RAG-/- Musen untersucht. In beiden Stmmen konnte nach SIT eine Induktion OVA-spezifischer Tregs nachgewiesen werden. In DO11.10 RAG-/- Musen knnen durch den Knockout im rag2-Gen keine natrlichen, d.h. im Thymus gereiften, Tregs entstehen. Im Blut von DO11.10 RAG-/- Musen war direkt nach Durchfhrung der OVA-IT eine FoxP3+ Treg-Population detektierbar. Demnach wird durch die OVA-IT eine de-novo-Induktion von FoxP3+ Tregs in Gang gesetzt. In Abwesenheit der natrlichen Tregs zeigte sich weiterhin, dass diese Zellen zur Produktion von IL-10 in T-Zellen und somit zum Erfolg der SIT beitragen.rnDie Rolle der FoxP3+ Tregs bei der SIT wurde in DEREG Musen untersucht. Eine Depletion der FoxP3+ Tregs in DEREG Musen whrend der Durchfhrung der OVA-IT hob die protektiven Effekte der Therapie jedoch nur teilweise auf. rnUm die Rolle des regulatorischen Zytokins IL-10 bei der SIT zu untersuchen, wurde ein blockierender Antikrper gegen den IL-10-Rezeptor (anti-IL-10R) im chronischen Modell des allergischen Asthmas mit SIT angewendet. Anti-IL-10R hob die protektive Wirkung der SIT auf die AHR, die Atemwegsentzndung und die strukturellen Vernderungen im Lungengewebe auf. Somit ist die protektive Wirkung der SIT abhngig vom IL-10-Signalweg.rnZusammenfassend stellt diese Arbeit die Bedeutung der SIT fr allergische Erkrankungen heraus. SIT kann durch die positive Beeinflussung der allergiebedingten, strukturellen Vernderungen in der Lunge auch fr Asthmapatienten groe Vorteile bringen. Die aus Studien bekannten Mechanismen konnten im Modell besttigt werden und wurden im weiteren Verlauf untersucht. Die Arbeit stellt im Besonderen die Bedeutung der IL-10-produzierenden und FoxP3+ Tregs fr die Effektivitt der SIT in den Vordergrund. Zudem ist durch die Etablierung eines neuen Mausmodells der SIT fr chronisches allergisches Asthma ein Mittel zur weiteren Erforschung der zugrunde liegenden Prozesse dieser erfolgreichen Therapie geschaffen worden. rn

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Adoptive T cell therapy using antigen-specific T lymphocytes is a powerful immunotherapeutic approach against cancer. Nevertheless, many T cells against tumor-antigens exhibit only weak anti-tumoral response. To overcome this barrier it is necessary to improve the potency and anti-tumoral efficacy of these T cells. Activation and activity of T cells are tightly controlled to inhibit unwanted T cell responses and to reduce the risk of autoimmunity. Both are regulated by extrinsic signals and intrinsic mechanisms which suppress T cell activation. The intrinsic mechanisms include the expression of phosphatases that counteract the activation-inducing kinases. Modifying the expression of these phosphatases allows the targeted modulation of T cell reactivity. MicroRNAs (miRNAs) are regulatory small noncoding RNA molecules that control gene expression by targeting messenger RNAs in a sequence specific manner. Gene-specific silencing plays a key role in diverse biological processes, such as development, differentiation, and functionality. miR181a has been shown to be highly expressed in immature T cells that recognize low-affinity antigens.rnThe present study successfully shows that ectopic expression of miR181a is able to enhance the sensitivity of both murine and human T cells. In CD4+ T helper cells as well as in CD8+ cytotoxic T cells the overexpression of miR181a leads to downregulation of multiple phosphatases involved in the T cell receptor signaling pathway. Overexpression of miR181a in human T cells achieves a co-stimulatory independent activation and has an anti-apoptotic effect on CD4+ T helper cells. Additionally, increasing the amount of miR181a enhances the cytolytic activity of murine CD8+ TCRtg T cells in an antigen-specific manner.rnTo test miR181a overexpressing T cells in vivo, a mouse tumor model using a B cell lymphoma cell line (A20-HA) expressing the Influenza hemagglutinin (Infl.-HA) antigen was established. The expression of model antigens in tumor cell lines enables targeted elimination of tumors using TCRtg T cells. The transfer of miR181a overexpressing Infl.-HA TCRtg CD8+ T cells alone has no positive effect neither on tumor control nor on survival of A20-HA tumor-bearing mice. In contrast, the co-transfer of miR181a overexpressing Infl.-HA TCRtg CD8+ and CD4+ T cells leads to improved tumor control and prolongs survival of A20-HA tumor-bearing mice. This effect is characterized by higher amounts of effector T cells and the expansion of Infl.-HA TCRtg CD8+ T cells.rnAll effects were achieved by changes in expression of several genes including molecules involved in T cell differentiation, activation, and regulation, cytotoxic effector molecules, and receptors important for the homing process of T cells in miR181a overexpressing T cells. The present study demonstrates that miR181a is able to enhance the anti-tumoral response of antigen-specific T cells and is a promising candidate for improving adoptive cell therapy.

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A genetic deficiency of the cysteine protease cathepsin L (Ctsl) in mice results in impaired positive selection of conventional CD4+ T helper cells as a result of an incomplete processing of the MHC class II associated invariant chain or incomplete proteolytic generation of positively selecting peptide ligands. The human genome encodes, in contrast to the mouse genome, for two cathepsin L proteases, namely cathepsin L (CTSL) and cathepsin V (CTSV; alternatively cathepsin L2). In the human thymic cortex, CTSV is the predominately expressed protease as compared to CTSL or other cysteine cathepsins. In order to analyze the functions of CTSL and CTSV in the positive selection of CD4+ T cells we employed Ctsl knock-out mice crossed either with transgenic mice expressing CTSL under the control of its genuine human promoter or with transgenic mice expressing CTSV under the control of the keratin 14 (K14) promoter, which drives expression to the cortical epithelium. Both human proteases are expressed in the thymus of the transgenic mice, and independent expression of both CTSL and CTSV rescues the reduced frequency of CD4+ T cells in Ctsl-deficient mice. Moreover, the expression of the human cathepsins does not change the number of CD4+CD25+Foxp3+ regulatory T cells, but the normalization of the frequency of conventional CD4+ T cell in the transgenic mice results in a rebalancing of conventional T cells and regulatory T cells. We conclude that the functional differences of CTSL and CTSV in vivo are not mainly determined by their inherent biochemical properties, but rather by their tissue specific expression pattern.

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In the intestinal tract, only a single layer of epithelial cells separates innate and adaptive immune effector cells from a vast amount of antigens. Here, the immune system faces a considerable challenge in tolerating commensal flora and dietary antigens while preventing the dissemination of potential pathogens. Failure to tightly control immune reactions may result in detrimental inflammation. In this respect, 'conventional' regulatory CD4(+) T cells, including naturally occurring and adaptive CD4(+) CD25(+) Foxp3(+) T cells, Th3 and Tr1 cells, have recently been the focus of considerable attention. However, regulatory mechanisms in the intestinal mucosa are highly complex, including adaptations of nonhaematopoietic cells and innate immune cells as well as the presence of unconventional T cells with regulatory properties such as resident TCRgammadelta or TCRalphabeta CD8(+) intraepithelial lymphocytes. This review aims to summarize the currently available knowledge on conventional and unconventional regulatory T cell subsets (Tregs), with special emphasis on clinical data and the potential role or malfunctioning of Tregs in four major human gastrointestinal diseases, i.e. inflammatory bowel diseases, coeliac disease, food allergy and colorectal cancer. We conclude that the clinical data confirms some but not all of the findings derived from experimental animal models.

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FOXP3-expressing naturally occurring CD4(+)CD25(high) T regulatory cells (Treg) are relevant in the control of autoimmunity, and a defect in this cell population has been observed in several human autoimmune diseases. We hypothesized that altered functions of peripheral Treg cells might play a role in the immunopathogenesis of myasthenia gravis, a T cell-dependent autoimmune disease characterized by the presence of pathogenic autoantibodies specific for the nicotinic acetylcholine receptor. We report in this study a significant decrease in the in vitro suppressive function of peripheral Treg cells isolated from myasthenia patients in comparison to those from healthy donors. Interestingly, Treg cells from prednisolone-treated myasthenia gravis patients showed an improved suppressive function compared with untreated patients, suggesting that prednisolone may play a role in the control of the peripheral regulatory network. Indeed, prednisolone treatment prevents LPS-induced maturation of monocyte-derived dendritic cells by hampering the up-regulation of costimulatory molecules and by limiting secretion of IL-12 and IL-23, and enhancing IL-10. In addition, CD4(+) T cells cultured in the presence of such tolerogenic dendritic cells are hyporesponsive and can suppress autologous CD4(+) T cell proliferation. The results shown in this study indicate that prednisolone treatment promotes an environment that favors immune regulation rather than inflammation.

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Regulatory T cells (T(reg)) have been shown to restrict vaccine-induced T cell responses in different experimental models. In these studies CD4(+)CD25(+) T(reg) were depleted using monoclonal antibodies against CD25, which might also interfere with CD25 on non-regulatory T cell populations and would have no effect on Foxp3(+)CD25(-) T(reg). To obtain more insights in the specific function of T(reg) during vaccination we used mice that are transgenic for a bacterial artificial chromosome expressing a diphtheria toxin (DT) receptor-eGFP fusion protein under the control of the foxp3 gene locus (depletion of regulatory T cell mice; DEREG). As an experimental vaccine-carrier recombinant Bordetella adenylate cyclase toxoid fused with a MHC-class I-restricted epitope of the circumsporozoite protein (ACT-CSP) of Plasmodium berghei (Pb) was used. ACT-CSP was shown by us previously to introduce the CD8+ epitope of Pb-CSP into the MHC class I presentation pathway of professional antigen-presenting cells (APC). Using this system we demonstrate here that the number of CSP-specific T cells increases when T(reg) are depleted during prime but also during boost immunization. Importantly, despite this increase of T effector cells no difference in the number of antigen-specific memory cells was observed.

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PROBLEM Given the important role of regulatory T cells (Treg) for successful pregnancy, the ability of soluble maternal and fetal pregnancy factors to induce human Treg was investigated. METHOD OF STUDY Peripheral blood mononuclear cells (PBMCs) or isolated CD4+CD25 cells were cultured in the presence of pooled second or third trimester pregnancy sera, steroid hormones or supernatants from placental explants, and the numbers and function of induced CD4+CD25+FOXP3+ Treg were analysed. RESULTS Third trimester pregnancy sera and supernatants of early placental explants, but not sex steroid hormones, induced an increase of Tregs from PBMCs. Early placental supernatant containing high levels of tumour necrosis factor-, interferon-, interleukins -1, -6 and -17, soluble human leucocyte antigen-G, and transforming growth factor-1, increased the proportion of Treg most effectively and was able to induce interleukin-10-secreting-Treg from CD4+CD25cells. CONCLUSIONS Compared with circulating maternal factors, placental- and fetal-derived factors appear to exert a more powerful effect on numerical changes of Treg, thereby supporting fetomaternal tolerance during human pregnancy.

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CD4(+) CD25(+) regulatory T ( Tr) cells are critical in regulating the immune response and thereby play an important role in the defense against infection and control of autoimmune diseases. Our previous studies demonstrated the involvement of autoimmune responses in periodontitis. The aim of this study was to identify CD4(+) CD25(+) Tr cells in periodontitis tissues and compare them with those in gingivitis tissues. Immunohistological analysis of CD4, CD25, and CTLA- 4 and the gene expression analysis of FOXP3, TGF- beta 1, and IL-10 on gingival biopsies revealed the presence of CD4(+) CD25(+) Tr cells in all tissues. In periodontitis, the percentage of CD4(+) CD25(+) Tr cells increased with increasing proportions of B-cells relative to T- cells. FOXP3, a characteristic marker for CD4(+) CD25(+) Tr cells, TGF- beta 1 and IL-10 were expressed more highly in periodontitis compared with gingivitis. These findings suggest that CD4(+) CD25(+) Tr cells and possibly other regulatory T- cell populations do exist and may play regulatory roles in periodontal diseases.

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In Hodgkin lymphoma (HL), the malignant Hodgkin Reed-Sternberg (HRS) cells constitute only 0.5% of 10% of the diseased tissue. The surrounding cellular infiltrate is enriched with T cells that are hypothesized to modulate antitumor immunity. We show that a marker of regulatory T cells, LAG-3, is strongly expressed on infiltrating lymphocytes present in proximity to HRS cells. Circulating regulatory T cells (CD4(+) CD25(hi) CD45 ROhi, CD4(+) CTLA4(hi), and CD4(+) LAG-3(hi)) were elevated in HL patients with active disease when compared with remission. Longitudinal profiling of EBV-specific CD8(+) T-cell responses in 94 HL patients revealed a selective loss of interferon-gamma expression by CD8(+) T cells specific for latent membrane proteins 1 and 2 (LMP1/2), irrespective of EBV tissue status. Intratumoral LAG-3 expression was associated with EBV tissue positivity, whereas FOXP3 was linked with neither LAG-3 nor EBV tissue status. The level of LAG-3 and FOXP3 expression on the tumor-infiltrating lymphocytes was coincident with impairment of LMP1/2-specific T-cell function. In vitro pre-exposure of peripheral blood mono-nuclear cells to HRS cell line supernatant significantly increased the expansion of regulatory T cells and suppressed LMP-specific T-cell responses. Deletion of CD4(+) LAG-3(+) T cells enhanced LMP-specific reactivity. These findings indicate a pivotal role for regulatory T cells and LAG-3 in the suppression of EBV-specific cell-mediated immunity in HL.

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La maladie du greffon contre lhte (GVHD) est la principale cause de mortalit et de morbidit suite aux greffes de cellules souches hmatopotiques. Plusieurs patients demeurent rfractaires aux traitements actuels ce qui rend ncessaire le dveloppement de nouvelles stratgies afin de combattre cette maladie. Dans ltude qui suit, nous avons utilis un nouvel agent thrapeutique, le TH9402, une molcule photosensible et dmontr quelle permet, lorsquexpose la lumire visible (514 nm), dliminer slectivement les cellules T actives in vivo tout en prservant les cellules T au repos et les cellules T rgulatrices (Tregs). Les Tregs ainsi prservs peuvent abroger la rponse alloractive par la scrtion dIL-10 ou par contact cellule-cellule via un mcanisme impliquant le CTLA-4. Nous avons dcouvert que la signalisation du CTLA-4 tait associe une hausse de la population Treg in vitro. Cette hausse est due la conversion de cellules T CD4+CD25- en Tregs et non une prolifration slective des Tregs. Dans la deuxime partie de cette tude, nous avons dmontr que la signalisation de CTLA-4 tait associe une augmentation de lexpression de la protine Indoleamine 2,3 dioxygenase (IDO). Ces effets ncessitent la dpltion du tryptophane ainsi que de la protine de phase aigue GCN2. Finalement, nous avons observ que linfusion de cellules traites au TH9402 chez des patients souffrant de GVHD chronique est associe une augmentation de la population Treg chez ces patients sans causer de lymphopnie ni de diminution de la rponse immunitaire dirige contre les antignes viraux. Ces rsultats suggrent que le traitement au TH9402 pourrait reprsenter une approche particulirement intressante pour le traitement de la GVHD chronique rfractaire aux traitements actuels. De plus, laugmentation de lexpression dIDO pourrait tre utilise comme valeur prdictive de la rponse du patient au traitement. Ceci pourrait permettre damliorer la qualit de soins ainsi que de la qualit de vie des patients souffrant de GVHD chronique.

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Visceral leishmaniasis (VL) in Brazil is a disease caused by Leishmania infantum chagasi (L.i.chagasi). The clinical evolution post-infection depends on the vertebrate host immune response, which is genetically mediated. This study aimed to evaluate the immune response of individuals living in endemic area for VL in the state of the Rio Grande do Norte, considering individuals with VL under treatment (n = 9), recovered VL <1 year post treatment (n = 10), > 10 years posttreatment (n = 9), uninfected individuals living in endemic areas (n = 7), individuals that lost DTH response (n=6) and asymptomatic individuals for VL (n=9). Peripheral blood cells were evaluated in the presence and absence of soluble Leishmania antigens (SLA) and ex vivo, to determine activation, presence of regulatory cells and memory cells. The Leishmania parasitemia and anti-Leishmania antibodies were determined respectively by qPCR and ELISA. Cells from individuals with VL under treatment showed less cell activation after stimulation with SLA for the markers CD4/CD69, CD8/CD69 and CD8/CD25 compared with VL post treatment treatment (p <0.001). Apparently uninfected individuals have a higher cell activation than symptomatic VL (p <0.001), with the exception of CD8/CD25 marker (p = 0.6662). On the other hand, in the ex-vivo group, significant differences were observed for CD4/CD69, CD8/CD69 and CD8/CD25 between the 4 groups due to increased cell activation present in cells of individuals symptomatic LV (p <0.001). VL cells under treatment, ex vivo, have a lower percentage of memory cells (CD4/CD45RO and CD8/CD45RO) than individuals VL post-treatment or control group (p = <0.01). Likewise, individuals with symptomatic VL have fewer regulatory cells when stimulated by SLA [CD4/CD25 (p = 0.0022) and CD4/FOXP3 (p = 0.0016)] and in the ex-vivo group (p = 0.0017). Finally, DNA isolated from recovered VL contained Leishmania DNA, supporting the hypothesis of non-sterile clinical cure for Leishmania infection. Recovered VL, even 10 years after treatment have high levels of memory cells, which may be due to the presence of stimulation, either by reexposure to Leishmania or non-sterile cure

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Nutritional status is an important determinant to the response against Leishmania infection, although few studies have characterized the molecular basis for the association found between malnutrition and the disease. Vitamin A supplementation has long been used in developing countries to prevent mortality by diarrheal and respiratory diseases, but there are no studies on the role of vitamin A in Leishmania infection, although we and others have found vitamin A deficiency in visceral Leishmaniasis (VL). Regulatory T cells are induced in vitro by vitamin A metabolites and are considered important cells implicated T CD4+ cell suppression in human VL. This work aimed to examine the correlation of nutritional status and the effect of vitamin A in the response against Leishmania infantum infection. A total of 179 children were studied: 31 had active VL, 33 VL history, 44 were DTH+ and 71 were DTH- and had negative antibody to Leishmania (DTH-/Ac-). Peripheral blood monuclear cells were isolated in a subgroup of 10 active VL and 16 DTH-/Ac- children and cultivated for 20h under 5 different conditions: 1) Medium, 2) Soluble promastigote L. infantum antigens (SLA), 3) All-trans retinoic acid (ATRA), 4) SLA + ATRA and 5) Concanavalin A. T CD4+CD25highFoxp3+, T CD4+CD25-Foxp3- and CD14+ monocytes were stained and studied by flow cytometry for IL-10, TGF-&#946; and IL-17 production. Nutritional status was compromised in VL children, which presented lower BMI/Age and retinol concentrations when compared to healthy controls. We found a negative correlation between nutritional status (measured by BMI/Age and serum retinol) and anti-Leishmania antibodies and acute phase proteins. There was no correlation between nutritional status and parasite load. ATRA presented a dual effect in Treg cells and monocytes: In healthy children (DTH-/Ac-), it induced a regulatory response, increasing IL-10 and TGF-&#946; production; in VL children it modulated the immune response, preventing increased IL-10 production after SLA stimulation. Furthermore, we found a positive correlation between BMI/Age and IL-17 production and negative correlation between serum retinol and IL-10 and TGF-&#946; production in T CD4+CD25highFoxp3+ cells after SLA stimulus. Our results show a potential dual role of vitamin A in the immune system: improvement of regulatory profile during homeostasis and down modulation of IL-10 in Treg cells and monocytes during symptomatic VL. Therefore, the use of vitamin A concomitant to VL therapy might improve recovery from disease status in Leishmania infantum infection