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Sudden death (SD) is a tragic event and a world-wide health problem. Every year, near 4-5 million people experience SD. SD is defined as the death occurred in 1h after the onset of symptoms in a person without previous signs of fatality. It can be named "recovered SD" when the case received medical attention, cardiac reanimation effective defibrillation or both, surviving the fatal arrhythmia. Cardiac channelopathies are a group of diseases characterized by abnormal ion channel function due to genetic mutations in ion channel genes, providing increased susceptibility to develop cardiac arrhythmias and SD. Usually the death occurs before 40 years of age and in the autopsy the heart is normal. In this review we discuss the main cardiac channelopathies involved in sudden cardiac death along with current management of cases and family members that have experienced such tragic event.

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Beim Karotisstimulator handelt es sich um ein Gerät, welches den Baroreflex-Mechanismus elektrisch aktiviert. Dies hat zur Folge, dass der Sympathikotonus abgeschwächt und das ­Renin-Angiotensin-Aldosteron-System gedämpft wird, was eine Reduktion des Blutdrucks und der Herzfrequenz bewirkt. Die Baroreflex-Aktivierungstherapie (BAT) führt im Langzeitverlauf zu einer dauerhaften durchschnittlichen Senkung des systoli­schen Blutdrucks von 40–50 mmHg nach vier Jahren. Bei den Patienten konnte ausser der blutdrucksenkenden Wirkung eine Reduktion der Herzmuskeldicke festgestellt werden. Die Wirkung bei Patienten mit Herzinsuffizienz wird zurzeit geprüft. Die Implantation des Geräts gilt als sicher. Der Karotis­stimulator ist nun in mehreren europäischen Ländern erhältlich.

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The prevalence of a major depressive disorder in patients after myocardial infarction is 20%. Depression is a risk factor for incident coronary heart disease and poor prognosis after myocardial infarction. Poor lifestyle habits and adherence to cardiac therapy as well as metabolic and pathophysiologic changes may partially explain this link. The threatening experience of an acute coronary event and immune and inflammatory changes may be unique features contributing to incident depression after myocardial infarction. While psychotherapy, antidepressants, and physical exercise may alleviate depressive symptoms in patients with coronary heart disease, cardiac rehabilitation additionally reduces mortality risk. Attempts are being undertaken to identify the cardiotoxic characteristics of depression to develop even more effective therapies in the future.

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Over the last few years, we have seen an increasing interest and demand for pigs in biomedical research. Domestic pigs (Sus scrofa domesticus) are closely related to humans in terms of their anatomy, genetics, and physiology, and often are the model of choice for the assessment of novel vaccines and therapeutics in a preclinical stage. However, the pig as a model has much more to offer, and can serve as a model for many biomedical applications including aging research, medical imaging, and pharmaceutical studies to name a few. In this review, we will provide an overview of the innate immune system in pigs, describe its anatomical and physiological key features, and discuss the key players involved. In particular, we compare the porcine innate immune system to that of humans, and emphasize on the importance of the pig as model for human disease.

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Während es fast trivial erscheint, dass erfolgreiche Psychotherapien – also Veränderungen im Erleben und Verhalten – prinzipiell mit funktionellen und strukturellen Veränderungen des Gehirns zusammenhängen, erweist es sich als deutlich anspruchsvoller, spezifischeren Fragestellungen nachzugehen und aus ihnen Implikationen für die Psychotherapie zu abzuleiten: Welche neuronalen Mechanismen sind an psychotherapeutisch relevanten Veränderungen im Erleben und Verhalten beteiligt? Wodurch werden diese neuronalen Wirkmechanismen beeinflusst? Und wie werden diese Erkenntnisse für die Psychotherapie praktisch nutzbar gemacht? Anhand aktueller Forschungsbefunde und konzeptueller Überlegungen in Anlehnung an Grawes “Neuropsychotherapie” wird in diesem Beitrag zu solchen und verwandten Fragen Stellung genommen. Eine laufende Studie an der Schnittstelle zwischen Psychotherapieprozessforschung und Neurowissenschaften illustriert, wie neuronale Wirkmechanismen erforscht und in bestehende psychologisch-psychotherapeutische Theorien eingebunden werden können. Untersucht werden hierbei die Effekte einer emotionsfokussierten Mikrointervention auf das subjektive emotionale Erleben und neurophysiologische Parameter. Solche neuronalen korrelate emotionaler Veränderungsprozesse werden vor dem theoretischen Hintergrund emotionsfokussierter und allgemeiner Psychotherapie interpretiert.