844 resultados para Optimal time delay


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This paper deals with a system that describes an electrical circuitcomposed by a linear system coupled to a nonlinear one involving a tunneldiode in a flush-and-fill circuit. One of the most comprehensive models for thiskind of circuits was introduced by R. Fitzhugh in 1961, when taking on carebiological tasks. The equation has in its phase plane only two periodic solutions,namely, the unstable singular point S0 and the stable cycle Γ. If the system isat rest on S0, the natural flow of orbits seeks to switch-on the process by going- as time goes by - toward its steady-state, Γ. By using suitable controls it ispossible to reverse such natural tendency going in a minimal time from Γ toS0, switching-off in this way the system. To achieve this goal it is mandatorya minimal enough strength on controls. These facts will be shown by means ofconsiderations on the null control sets in the process.

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Micro-electromechanical systems (MEMS) are micro scale devices that are able to convert electrical energy into mechanical energy or vice versa. In this paper, the mathematical model of an electronic circuit of a resonant MEMS mass sensor, with time-periodic parametric excitation, was analyzed and controlled by Chebyshev polynomial expansion of the Picard interaction and Lyapunov-Floquet transformation, and by Optimal Linear Feedback Control (OLFC). Both controls consider the union of feedback and feedforward controls. The feedback control obtained by Picard interaction and Lyapunov-Floquet transformation is the first strategy and the optimal control theory the second strategy. Numerical simulations show the efficiency of the two control methods, as well as the sensitivity of each control strategy to parametric errors. Without parametric errors, both control strategies were effective in maintaining the system in the desired orbit. On the other hand, in the presence of parametric errors, the OLFC technique was more robust.

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Protecting a network against link failures is a major challenge faced by network operators. The protection scheme has to address two important objectives - fast recovery and minimizing the amount of backup resources needed. Every protection algorithm is a tradeoff between these two objectives. In this paper, we study the problem of segment protection. In particular, we investigate what is the optimal segment size that obtains the best tradeoff between the time taken for recovery and minimizing the bandwidth used by the backup segments. We focus on the uniform fixed-length segment protection method, where each primary path is divided into fixed-length segments, with the exception of the last segment in the path. We observe that the optimal segment size for a given network depends on several factors such as the topology and the ratio of the costs involved.

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Due to the lack of optical random access memory, optical fiber delay line (FDL) is currently the only way to implement optical buffering. Feed-forward and feedback are two kinds of FDL structures in optical buffering. Both have advantages and disadvantages. In this paper, we propose a more effective hybrid FDL architecture that combines the merits of both schemes. The core of this switch is the arrayed waveguide grating (AWG) and the tunable wavelength converter (TWC). It requires smaller optical device sizes and fewer wavelengths and has less noise than feedback architecture. At the same time, it can facilitate preemptive priority routing which feed-forward architecture cannot support. Our numerical results show that the new switch architecture significantly reduces packet loss probability.

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Purpose: There is no consensus on the optimal method to measure delivered dialysis dose in patients with acute kidney injury (AKI). The use of direct dialysate-side quantification of dose in preference to the use of formal blood-based urea kinetic modeling and simplified blood urea nitrogen (BUN) methods has been recommended for dose assessment in critically-ill patients with AKI. We evaluate six different blood-side and dialysate-side methods for dose quantification. Methods: We examined data from 52 critically-ill patients with AKI requiring dialysis. All patients were treated with pre-dilution CWHDF and regional citrate anticoagulation. Delivered dose was calculated using blood-side and dialysis-side kinetics. Filter function was assessed during the entire course of therapy by calculating BUN to dialysis fluid urea nitrogen (FUN) ratios q/12 hours. Results: Median daily treatment time was 1,413 min (1,260-1,440). The median observed effluent volume per treatment was 2,355 mL/h (2,060-2,863) (p<0.001). Urea mass removal rate was 13.0 +/- 7.6 mg/min. Both EKR (r(2)=0.250; p<0.001) and K-D (r(2)=0.409; p<0.001) showed a good correlation with actual solute removal. EKR and K-D presented a decline in their values that was related to the decrease in filter function assessed by the FUN/BUN ratio. Conclusions: Effluent rate (ml/kg/h) can only empirically provide an estimated of dose in CRRT. For clinical practice, we recommend that the delivered dose should be measured and expressed as K-D. EKR also constitutes a good method for dose comparisons over time and across modalities.

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Purpose: To estimate the metabolic activity of rectal cancers at 6 and 12 weeks after completion of chemoradiation therapy (CRT) by 2-[fluorine-18] fluoro-2-deoxy-D-glucose-labeled positron emission tomography/computed tomography ([18 FDG] PET/CT) imaging and correlate with response to CRT. Methods and Materials: Patients with cT2-4N0-2M0 distal rectal adenocarcinoma treated with long-course neoadjuvant CRT (54 Gy, 5-fluouracil-based) were prospectively studied (ClinicalTrials. org identifier NCT00254683). All patients underwent 3 PET/CT studies (at baseline and 6 and 12 weeks fromCRT completion). Clinical assessment was at 12 weeks. Maximal standard uptakevalue (SUVmax) of the primary tumor wasmeasured and recorded at eachPET/CTstudy after 1 h (early) and3 h (late) from 18 FDGinjection. Patientswith an increase in early SUVmax between 6 and 12 weeks were considered " bad" responders and the others as "good" responders. Results: Ninety-one patients were included; 46 patients (51%) were "bad" responders, whereas 45 (49%) patients were " good" responders. " Bad" responders were less likely to develop complete clinical response (6.5% vs. 37.8%, respectively; PZ. 001), less likely to develop significant histological tumor regression (complete or near-complete pathological response; 16% vs. 45%, respectively; PZ. 008) and exhibited greater final tumor dimension (4.3cmvs. 3.3cm; PZ. 03). Decrease between early (1 h) and late (3 h) SUVmax at 6-week PET/CTwas a significant predictor of " good" response (accuracy of 67%). Conclusions: Patients who developed an increase in SUVmax after 6 weeks were less likely to develop significant tumor downstaging. Early-late SUVmax variation at 6-week PET/CT may help identify these patients and allow tailored selection of CRT-surgery intervals for individual patients. (C) 2012 Elsevier Inc.

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We present a simultaneous optical signal-to-noise ratio (OSNR) and differential group delay (DGD) monitoring method based on degree of polarization (DOP) measurements in optical communications systems. For the first time in the literature (to our best knowledge), the proposed scheme is demonstrated to be able to independently and simultaneously extract OSNR and DGD values from the DOP measurements. This is possible because the OSNR is related to maximum DOP, while DGD is related to the ratio between the maximum and minimum values of DOP. We experimentally measured OSNR and DGD in the ranges from 10 to 30 dB and 0 to 90 ps for a 10 Gb/s non-return-to-zero signal. A theoretical analysis of DOP accuracy needed to measure low values of DGD and high OSNRs is carried out, showing that current polarimeter technology is capable of yielding an OSNR measurement within 1 dB accuracy, for OSNR values up to 34 dB, while DGD error is limited to 1.5% for DGD values above 10 ps. For the first time to our knowledge, the technique was demonstrated to accurately measure first-order polarization mode dispersion (PMD) in the presence of a high value of second-order PMD (as high as 2071 ps(2)). (C) 2012 Optical Society of America

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Objective: To investigate, in male Wistar rats, the effects of long-term moderate red wine (RW) consumption (equivalent to similar to 0.15 mg% resveratrol RS), or RS in low (L, 0.15 mg%) or high (H, 400 mg%) doses in chow. Background: Both RW and RS exhibit cardioprotection. RS extends lifespan in obese rats. It is unclear whether RW consumption or low-dose RS delay vascular aging and prolong life span in the absence of overt risk factors. Methods: Endpoints were aerobic performance, exercise capacity, aging biomarkers (p53,p16,p21, telomere length and telomerase activity in aortic homogenates), vascular reactivity. Data were compared with controls (C) given regular chow. Results: Expressions of p53 decreased similar to 50% similar to with RW and LRS (p < 0.05 vs. C), p16 by similar to 29% with RW (p < 0.05 vs. C) and p21 was unaltered. RW and LRS increased telomere length >6.5-fold vs. C, and telomerase activity increased with LRS and HRS. All treatments increased aerobic capacity (C 32.5 +/- 1.2, RW 38.7 + 1.7, LRS 38.5 + 1.6, HRS 38.3 + 1.8 mlO2 min(-1) kg(-1)), and RW or LRS also improved time of exercise tolerance vs. C (p < 0.05). Endothelium-dependent relaxation improved with all treatments vs. C. Life span, however, was unaltered with each treatment vs. C = 673 +/- 30 days, p = NS. Conclusions: RW and LRS can preserve vascular function indexes in normal rats, although not extending life span. These effects were translated into better aerobic performance and exercise capacity. (c) 2012 Elsevier Ireland Ltd. All rights reserved.

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The accuracy of ranging measurements depends critically on the knowledge of time delays undergone by signals when retransmitted by a remote transponder and due to propagation effects. A new method determines these delays for every single pulsed signal transmission. It utilizes four ground-based reference stations, synchronized in time and installed at well-known geodesic coordinates and a repeater in space, carried by a satellite, balloon, aircraft, and so forth. Signal transmitted by one of the reference bases is retransmitted by the transponder, received back by the four bases, producing four ranging measurements which are processed to determine uniquely the time delays undergone in every retransmission process. A minimization function is derived comparing repeater's positions referred to at least two groups of three reference bases, providing the signal transit time at the repeater and propagation delays, providing the correct repeater position. The method is applicable to the transponder platform positioning and navigation, time synchronization of remote clocks, and location of targets. The algorithm has been demonstrated by simulations adopting a practical example with the transponder carried by an aircraft moving over bases on the ground.

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Abstract Background Prior to the selection of disinfectants for low, intermediate and high (sterilizing) levels, the decimal reduction time, D-value, for the most common and persistent bacteria identified at a health care facility should be determined. Methods The D-value was determined by inoculating 100 mL of disinfecting solution with 1 mL of a bacterial suspension (104 – 105 CFU/mL for vegetative and spore forms). At regular intervals, 1 mL aliquots of this mixture were transferred to 8 mL of growth media containing a neutralizing agent, and incubated at optimal conditions for the microorganism. Results The highest D-values for various bacteria were determined for the following solutions: (i) 0.1% sodium dichloroisocyanurate (pH 7.0) – E. coli and A. calcoaceticus (D = 5.9 min); (ii) sodium hypochlorite (pH 7.0) at 0.025% for B. stearothermophilus (D = 24 min), E. coli and E. cloacae (D = 7.5 min); at 0.05% for B. stearothermophilus (D = 9.4 min) and E. coli (D = 6.1 min) and 0.1% for B. stearothermophilus (D = 3.5 min) and B. subtilis (D = 3.2 min); (iii) 2.0% glutaraldehyde (pH 7.4) – B. stearothermophilus, B. subtilis (D = 25 min) and E. coli (D = 7.1 min); (iv) 0.5% formaldehyde (pH 6.5) – B. subtilis (D = 11.8 min), B. stearothermophilus (D = 10.9 min) and A. calcoaceticus (D = 5.2 min); (v) 2.0% chlorhexidine (pH 6.2) – B. stearothermophilus (D = 9.1 min), and at 0.4% for E. cloacae (D = 8.3 min); (vi) 1.0% Minncare® (peracetic acid and hydrogen peroxide, pH 2.3) – B. stearothermophilus (D = 9.1 min) and E. coli (D = 6.7 min). Conclusions The suspension studies were an indication of the disinfectant efficacy on a surface. The data in this study reflect the formulations used and may vary from product to product. The expected effectiveness from the studied formulations showed that the tested agents can be recommended for surface disinfection as stated in present guidelines and emphasizes the importance and need to develop routine and novel programs to evaluate product utility.

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This work proposes a system for classification of industrial steel pieces by means of magnetic nondestructive device. The proposed classification system presents two main stages, online system stage and off-line system stage. In online stage, the system classifies inputs and saves misclassification information in order to perform posterior analyses. In the off-line optimization stage, the topology of a Probabilistic Neural Network is optimized by a Feature Selection algorithm combined with the Probabilistic Neural Network to increase the classification rate. The proposed Feature Selection algorithm searches for the signal spectrogram by combining three basic elements: a Sequential Forward Selection algorithm, a Feature Cluster Grow algorithm with classification rate gradient analysis and a Sequential Backward Selection. Also, a trash-data recycling algorithm is proposed to obtain the optimal feedback samples selected from the misclassified ones.

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Der AMANDA-II Detektor ist primär für den richtungsaufgelösten Nachweis hochenergetischer Neutrinos konzipiert. Trotzdem können auch niederenergetische Neutrinoausbrüche, wie sie von Supernovae erwartet werden, mit hoher Signifikanz nachgewiesen werden, sofern sie innerhalb der Milchstraße stattfinden. Die experimentelle Signatur im Detektor ist ein kollektiver Anstieg der Rauschraten aller optischen Module. Zur Abschätzung der Stärke des erwarteten Signals wurden theoretische Modelle und Simulationen zu Supernovae und experimentelle Daten der Supernova SN1987A studiert. Außerdem wurden die Sensitivitäten der optischen Module neu bestimmt. Dazu mussten für den Fall des südpolaren Eises die Energieverluste geladener Teilchen untersucht und eine Simulation der Propagation von Photonen entwickelt werden. Schließlich konnte das im Kamiokande-II Detektor gemessene Signal auf die Verhältnisse des AMANDA-II Detektors skaliert werden. Im Rahmen dieser Arbeit wurde ein Algorithmus zur Echtzeit-Suche nach Signalen von Supernovae als Teilmodul der Datennahme implementiert. Dieser beinhaltet diverse Verbesserungen gegenüber der zuvor von der AMANDA-Kollaboration verwendeten Version. Aufgrund einer Optimierung auf Rechengeschwindigkeit können nun mehrere Echtzeit-Suchen mit verschiedenen Analyse-Zeitbasen im Rahmen der Datennahme simultan laufen. Die Disqualifikation optischer Module mit ungeeignetem Verhalten geschieht in Echtzeit. Allerdings muss das Verhalten der Module zu diesem Zweck anhand von gepufferten Daten beurteilt werden. Dadurch kann die Analyse der Daten der qualifizierten Module nicht ohne eine Verzögerung von etwa 5 Minuten geschehen. Im Falle einer erkannten Supernova werden die Daten für die Zeitdauer mehrerer Minuten zur späteren Auswertung in 10 Millisekunden-Intervallen archiviert. Da die Daten des Rauschverhaltens der optischen Module ansonsten in Intervallen von 500 ms zur Verfgung stehen, ist die Zeitbasis der Analyse in Einheiten von 500 ms frei wählbar. Im Rahmen dieser Arbeit wurden drei Analysen dieser Art am Südpol aktiviert: Eine mit der Zeitbasis der Datennahme von 500 ms, eine mit der Zeitbasis 4 s und eine mit der Zeitbasis 10 s. Dadurch wird die Sensitivität für Signale maximiert, die eine charakteristische exponentielle Zerfallszeit von 3 s aufweisen und gleichzeitig eine gute Sensitivität über einen weiten Bereich exponentieller Zerfallszeiten gewahrt. Anhand von Daten der Jahre 2000 bis 2003 wurden diese Analysen ausführlich untersucht. Während die Ergebnisse der Analyse mit t = 500 ms nicht vollständig nachvollziehbare Ergebnisse produzierte, konnten die Resultate der beiden Analysen mit den längeren Zeitbasen durch Simulationen reproduziert und entsprechend gut verstanden werden. Auf der Grundlage der gemessenen Daten wurden die erwarteten Signale von Supernovae simuliert. Aus einem Vergleich zwischen dieser Simulation den gemessenen Daten der Jahre 2000 bis 2003 und der Simulation des erwarteten statistischen Untergrunds kann mit einem Konfidenz-Niveau von mindestens 90 % gefolgert werden, dass in der Milchstraße nicht mehr als 3.2 Supernovae pro Jahr stattfinden. Zur Identifikation einer Supernova wird ein Ratenanstieg mit einer Signifikanz von mindestens 7.4 Standardabweichungen verlangt. Die Anzahl erwarteter Ereignisse aus dem statistischen Untergrund beträgt auf diesem Niveau weniger als ein Millionstel. Dennoch wurde ein solches Ereignis gemessen. Mit der gewählten Signifikanzschwelle werden 74 % aller möglichen Vorläufer-Sterne von Supernovae in der Galaxis überwacht. In Kombination mit dem letzten von der AMANDA-Kollaboration veröffentlicheten Ergebnis ergibt sich sogar eine obere Grenze von nur 2.6 Supernovae pro Jahr. Im Rahmen der Echtzeit-Analyse wird für die kollektive Ratenüberhöhung eine Signifikanz von mindestens 5.5 Standardabweichungen verlangt, bevor eine Meldung über die Detektion eines Supernova-Kandidaten verschickt wird. Damit liegt der überwachte Anteil Sterne der Galaxis bei 81 %, aber auch die Frequenz falscher Alarme steigt auf bei etwa 2 Ereignissen pro Woche. Die Alarm-Meldungen werden über ein Iridium-Modem in die nördliche Hemisphäre übertragen, und sollen schon bald zu SNEWS beitragen, dem weltweiten Netzwerk zur Früherkennung von Supernovae.

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Hybrid vehicles (HV), comprising a conventional ICE-based powertrain and a secondary energy source, to be converted into mechanical power as well, represent a well-established alternative to substantially reduce both fuel consumption and tailpipe emissions of passenger cars. Several HV architectures are either being studied or already available on market, e.g. Mechanical, Electric, Hydraulic and Pneumatic Hybrid Vehicles. Among the others, Electric (HEV) and Mechanical (HSF-HV) parallel Hybrid configurations are examined throughout this Thesis. To fully exploit the HVs potential, an optimal choice of the hybrid components to be installed must be properly designed, while an effective Supervisory Control must be adopted to coordinate the way the different power sources are managed and how they interact. Real-time controllers can be derived starting from the obtained optimal benchmark results. However, the application of these powerful instruments require a simplified and yet reliable and accurate model of the hybrid vehicle system. This can be a complex task, especially when the complexity of the system grows, i.e. a HSF-HV system assessed in this Thesis. The first task of the following dissertation is to establish the optimal modeling approach for an innovative and promising mechanical hybrid vehicle architecture. It will be shown how the chosen modeling paradigm can affect the goodness and the amount of computational effort of the solution, using an optimization technique based on Dynamic Programming. The second goal concerns the control of pollutant emissions in a parallel Diesel-HEV. The emissions level obtained under real world driving conditions is substantially higher than the usual result obtained in a homologation cycle. For this reason, an on-line control strategy capable of guaranteeing the respect of the desired emissions level, while minimizing fuel consumption and avoiding excessive battery depletion is the target of the corresponding section of the Thesis.

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This research primarily represents a contribution to the lobbying regulation research arena. It introduces an index which for the first time attempts to measure the direct compliance costs of lobbying regulation. The Cost Indicator Index (CII) offers a brand new platform for qualitative and quantitative assessment of adopted lobbying laws and proposals of those laws, both in the comparative and the sui generis dimension. The CII is not just the only new tool introduced in the last decade, but it is the only tool available for comparative assessments of the costs of lobbying regulations. Beside the qualitative contribution, the research introduces an additional theoretical framework for complementary qualitative analysis of the lobbying laws. The Ninefold theory allows a more structured assessment and classification of lobbying regulations, both by indication of benefits and costs. Lastly, this research introduces the Cost-Benefit Labels (CBL). These labels might improve an ex-ante lobbying regulation impact assessment procedure, primarily in the sui generis perspective. In its final part, the research focuses on four South East European countries (Slovenia, Serbia, Montenegro and Macedonia), and for the first time brings them into the discussion and calculates their CPI and CII scores. The special focus of the application was on Serbia, whose proposal on the Law on Lobbying has been extensively analysed in qualitative and quantitative terms, taking into consideration specific political and economic circumstances of the country. Although the obtained results are of an indicative nature, the CII will probably find its place within the academic and policymaking arena, and will hopefully contribute to a better understanding of lobbying regulations worldwide.

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In Deutschland wird zur oralen Vitamin-K-Antagonistentherapie überwiegend der Wirkstoff Phenprocoumon (PPC) eingesetzt und die meisten Patienten werden durch ihren Hausarzt betreut. In einer deskriptiven, nicht-interventionellen Studie wurde die Ist-Situation der Versorgung von PPC-Patienten im ambulanten Sektor untersucht. Ziel war es, die Qualität und Effektivität der bisherigen Standardtherapie zu evaluieren. In Anbetracht der Einführung der neuen oralen Antikoagulantien (NOAC) ist die Untersuchung der PPC-Therapie von besonderem Interesse. Dem „Throughput-Modell“ folgend sollten „Input“- und „Outcome“-Parameter analysiert werden. rnIn einer klinischen Studie wurden 50 ambulant behandelte Patienten mit PPC-Therapie jeweils über einen Zeitraum von 3 Jahren retrospektiv beobachtet. In 5 niedergelassenen Arztpraxen in Rheinland-Pfalz wurden dazu 10 Patienten pro Praxis rekrutiert. Anhand der Patientenakte wurde eine Dokumentenanalyse durchgeführt. Die Selbstmedikation wurde mit einem eigens erstellten Fragebogen erfasst. rnIm Studienkollektiv wurden im Median 3 Comorbiditäten ermittelt. Die mediane Wochendosis betrug 4,0 Tabletten à 3 mg PPC. Die Patienten wurden im Median mit weiteren 15 verschiedenen Wirkstoffen therapiert, einer davon wurde in Selbstmedikation eingenommen. Im gesamten Beobachtungszeitraum fanden pro Patient im Median 57 Arztbesuche statt, die durch die Phenprocoumon-Therapie bedingt waren. INR (International normalized ratio)-Messungen (Median 47) waren der häufigste Grund für die Arztbesuche, so dass ein 3-Wochen-Rhythmus vom Gesamtkollektiv zu 97% erreicht wurde. Die „stabile“ INR-Einstellung wurde im Median nach 94 Tagen erreicht. Die prozentuale Rate (INR (%)) für die Einhaltung des INR-Zielbereiches (ZSB) erreichte internationale Benchmark-Werte, was auf eine gute Versorgungsqualität hindeutete. Die genauere Analyse ergab jedoch große interindividuelle Schwankungen. Während der „stabilen“ INR-Einstellung wurden bessere Ergebnisse als im Gesamtbeobachtungszeitraum erzielt. Drei Patienten (6%) erreichten die „stabile“ INR-Einstellung innerhalb von 3 Jahren nie. Die Auswertung für den erweiterten ZSB (ZSB ± 0,2) ergab bessere INR (%)-Ergebnisse als für den ZSB. Die Zeit im INR-ZSB (TTR (%)) erreichte mit 75% höhere Werte als INR (%) im ZSB mit 70%. Tendenziell war das Patientenkollektiv eher unter- als übertherapiert (Median „Under-INR“ 18% bzw. „Over-INR“ 8%). Erkrankungen und Impfungen stellten die wichtigsten der zahlreichen Einflussfaktoren für INR-Shifts hin zu Werten außerhalb des ZSB dar. Patienten, die Comedikation mit hohem Interaktionspotential einnahmen, erreichten in den INR-Qualitätsindikatoren schlechtere Ergebnisse als Patienten ohne potentiell interagierende Comedikation (Mann-Whitney-U-Test; p-Wert=0,003 für TTR (%), p=0,008 für INR (%)). In Zeitintervallen der „stabilen“ INR-Einstellung war der Unterschied nur für TTR (%) auffällig (Mann-Whitney-U-Test; p=0,015). Für den erweiterten ZSB waren die Unterschiede bezüglich beider INR-Qualitätsindikatoren nicht auffällig. Insgesamt wurden 41 unerwünschte Ereignisse (UAW) beobachtet, davon 24 (59%) in der Phase der „stabilen“ INR-Einstellung (21 leichte Blutungen, 1 schwere Blutung, 2 thromboembolische Ereignisse (TE)). Je 4 leichte Blutungen (19%) wurden in einen möglichen bzw. sicheren kausalen Zusammenhang mit der VKA-Therapie gebracht, wenn ein Zeitintervall von 3 Tagen zwischen der INR-Messung und Auftreten der UAW geprüft wurde. Ein TE wurde als sicher kausal gewertet. Von insgesamt 5 Krankenhausaufenthalten waren 3 bzw. 2 durch Blutungen bzw. TE veranlasst. Des Weiteren wurde im 3-Tage-Zeitintervall für 4 INR-Shifts hin zu Werten außerhalb des ZSB eine Interaktion mit verordneter CM als in sicherem oder möglichem kausalen Zusammenhang bewertet. Bei 49% der beobachteten Grippeimpfungen wurde ein INR-Shift festgestellt, der in ca. 60% der Fälle zu einem subtherapeutischen INR-Wert führte. Insgesamt war das klinische Ergebnis nicht optimal. rnDas „Outcome“ in Form der gesundheitsbezogenen Lebensqualität (LQ) wurde retrospektiv-prospektiv mittels SF-36-Fragebogen ermittelt. Die Patienten zeigten gegenüber der Normalbevölkerung einen Verlust an LQ auf körperlicher Ebene bzw. einen Gewinn auf psychischer Ebene. Das humanistische Ergebnis erfüllte bzw. übertraf damit die Erwartungen. rnInsgesamt wiesen die Ergebnisse darauf hin, dass Qualität und Effektivität der Antikoagulationstherapie mit PPC im ambulanten Sektor weiterer Optimierung bedürfen. Mit intensivierten Betreuungsmodellen lässt sich ein besseres Outcome erzielen. rn