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Ziel der Arbeit war es, den Wirtschaftsraum Blankenburg (Harz) durch die Bildung und Förderung von gewerblichen Clustern attraktiver zu gestalten. In diesem Rahmen wurde zunächst die Entwicklung von Gewerbe- und Industrieflächen mithilfe der Bauleitplanung in Theorie und Praxis beschrieben. Die anschließende Untersuchung des Bundeslandes Sachsen-Anhalt und im speziellen der Stadt Blankenburg (Harz) bildeten die Datengrundlage für die weiteren Arbeitsschritte. Um die Ergebnisse dieser Standortanalyse in einen direkten Zusammenhang mit tatsächlichen Eindrücken der ansässigen Unternehmen bringen zu können, wurde eine schriftliche Unternehmensbefragung durchgeführt. Diese thematisierte vor allem die Einschätzung der Standortfaktoren in Blankenburg (Harz). Die im Zwischenfazit beschriebene Wertung, dass die Stadt derzeit nur wenige Anreize für Unternehmensneuansiedlungen bietet, war Ausgangspunkt für die Theorie der Clusterpolitik. Dabei wurden zunächst gewerbliche Cluster aus den ansässigen Unternehmen gebildet. Daraus resultierten die Wirtschaftsbereiche, deren Unternehmen für eine Ansiedlung in Blankenburg besonders in Frage kommen. Da diese Betriebe feste Anforderungen an Gewerbe- oder Industrieflächen in Bezug auf die Größe, die planungsrechtlichen Beschränkungen und die infrastrukturelle Anbindung stellen, konnten die vorhandenen Freiflächen im Rahmen einer Mikroanalyse hinsichtlich ihrer Eignung für Neuansiedlungen untersucht werden.

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Der demographische Wandel mit seinen Auswirkungen und damit verbundenen Befürchtungen in Bezug auf das soziale Sicherungssystem und das Wirtschaftswachstum in der Bundesrepublik Deutschland ist in den Medien in der Vergangenheit häufig vertreten gewesen und hat auch gegenwärtig nicht an Aktualität verloren. Im Rahmen dieser Bachelorarbeit steht allerdings der Wohnungsmarkt im Fokus der Betrachtung, eben unter dem Aspekt der Demographie. Dabei ist das Erkennen von Tendenzen hinsichtlich der künftigen demographischen Entwicklung und deren Ausprägungen Voraussetzung um zu klären, ob eine Notwendigkeit für den Wohnungsmarkt tatsächlich gegeben ist. Es wird hierbei auf den Wohnungsmarkt der Stadt Leipzig Bezug genommen. Angebot und Nachfrage werden gegenübergestellt und mit dem Wissen des demographischen Wandels die zukünftige Entwicklung der Nachfrage abgeschätzt. Daraus ergibt sich die Möglichkeit, Defizite auf dem Wohnungsmarkt aufzudecken. Es hat sich dabei herausgestellt, dass das Seniorenwohnen bzw. barrierefreie Wohnen unzureichend auf dem Wohnungsmarkt der Stadt Leipzig angeboten wird. Daher verdient diese Nachfragegruppe im letzten Teil der Arbeit eine genauere Betrachtung.

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Com a finalidade de determinar as doses de nitrogênio, fósforo e potássio mais adequadas para obtenção de plantas aptas para enxertia em viveiro de seringueira, instalou-se um experimento em Latossolo Amarelo textura média na Ilha do Mosqueiro-PA. O delineamento experimental foi de blocos ao acaso com duas repetições obedecendo ao arranjo fatorial 33 Foram utilizadas as doses de 0-2,1-4,2 g/planta de N; 0-3,5-7,0 g/planta de P2O5; 0-1,4-2,8 g/planta de K2O e dose constante de 0,8 g/planta de MgO, empregando-se como fontes, respectivamente, sulfato de amônio, superfosfato triplo, cloreto de potássio e sulfato de magnésio. Os resultados foram obtidos duzentos e vinte dias após a instalação do experimento, sendo realizadas as seguintes avaliações: análises químicas do solo e folhas, altura das plantas, diâmetro do caule, peso da matéria seca da parte aérea e plantas aptas para a enxertia. Pelos resultados obtidos chega-se à conclusão que as doses mais adequadas foram 330 kg/ha (4,6 g/p) de N, 340 kg/ha (4,8 g/p) de P2O5 e 190 kg/ha (2,7 g/p) de K2O, aliadas a dose constante de 60 kg/ha (0,8 g/p) de MgO, propiciando um índice de aproveitamento de oitenta e sete porcento de plantas aptas para enxertia.

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De uma plantação de beterraba (Beta vulgaris var. Early wanter) situada em Latossolo Vermelho Orto, série "Luiz de Queiroz" de ótima fertilidade natural, foram coletadas plantas aos 40 , 60 e 80 dias após a semeadura. Determina-se o peso da matéria seca do material previamente dividido em parte aérea e raízes. As partes foram analisadas para N, P, K, Ca, Mg, Cu, Fe, Mn e Zn. Os autores observaram que a beterraba aumenta o seu peso de matéria seca atpe ao final do ciclo aos 80 dias de idade. Constataram uma concentração elevada dos nutrientes tanto em parte aérea como nas raízes. Uma população teórica de 330.000 plantas hectare, extrai: 77,88 kg de N; 17,77 kg de P; 202,85 kg de K; 19,59 kg de Ca; 29,1 kg de Mg; 22,9 g de Cu; 735,9 g de Fe; 583,6 g de Mn e 387,6 g de Zn.

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Rigorous organization and quality control (QC) are necessary to facilitate successful genome-wide association meta-analyses (GWAMAs) of statistics aggregated across multiple genome-wide association studies. This protocol provides guidelines for (i) organizational aspects of GWAMAs, and for (ii) QC at the study file level, the meta-level across studies and the meta-analysis output level. Real-world examples highlight issues experienced and solutions developed by the GIANT Consortium that has conducted meta-analyses including data from 125 studies comprising more than 330,000 individuals. We provide a general protocol for conducting GWAMAs and carrying out QC to minimize errors and to guarantee maximum use of the data. We also include details for the use of a powerful and flexible software package called EasyQC. Precise timings will be greatly influenced by consortium size. For consortia of comparable size to the GIANT Consortium, this protocol takes a minimum of about 10 months to complete.

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NORTH SEA STUDY OCCASIONAL PAPER No. 120

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Practice guidelines recommend outpatient care for selected patients with non-massive pulmonary embolism (PE), but fail to specify how these low-risk patients should be identified. Using data from U.S. patients, we previously derived the Pulmonary Embolism Severity Index (PESI), a prediction rule that risk stratifies patients with PE. We sought to validate the PESI in a European patient cohort. We prospectively validated the PESI in patients with PE diagnosed at six emergency departments in three European countries. We used baseline data for the rule's 11 prognostic variables to stratify patients into five risk classes (I-V) of increasing probability of mortality. The outcome was overall mortality at 90 days after presentation. To assess the accuracy of the PESI to predict mortality, we estimated the sensitivity, specificity, and predictive values for low- (risk classes I/II) versus higher-risk patients (risk classes III-V), and the discriminatory power using the area under the receiver operating characteristic (ROC) curve. Among 357 patients with PE, overall mortality was 5.9%, ranging from 0% in class I to 17.9% in class V. The 186 (52%) low-risk patients had an overall mortality of 1.1% (95% confidence interval [CI]: 0.1-3.8%) compared to 11.1% (95% CI: 6.8-16.8%) in the 171 (48%) higher-risk patients. The PESI had a high sensitivity (91%, 95% CI: 71-97%) and a negative predictive value (99%, 95% CI: 96-100%) for predicting mortality. The area under the ROC curve was 0.78 (95% CI: 0.70-0.86). The PESI reliably identifies patients with PE who are at low risk of death and who are potential candidates for outpatient care. The PESI may help physicians make more rational decisions about hospitalization for patients with PE.

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Les maladies chroniques représentent un fardeau important pour la société, en termes de morbidité, dépendance, qualité de vie, mortalité et coûts de la santé. La prise en charge des maladies chroniques constitue ainsi une priorité des systèmes de santé. Tandis que des programmes de prévention et prise en charge des maladies chroniques («prevention and chronic disease management») ont été mis sur pieds depuis plus d'une décennie d'abord en Amérique du Nord puis en Europe, leur développement en Suisse est récent. Ces programmes sont explicitement structurés et organisés, centrés sur les patients et comportent constamment un élément d'éducation thérapeutique. De plus, ils impliquent un travail en équipe ainsi que des prises en charge stratifiées en fonction de la sévérité de la maladie et des besoins des patients, et basées sur les preuves de leur efficacité. Il est important que les médecins et autres professionnels de la santé, ainsi que tous les autres acteurs du système sanitaire reconnaissent la nécessité de mettre en place des modalités adéquates et efficaces de prise en charge des patients présentant des maladies chroniques, participent à leur développement et les soutiennent.

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Microsatellite instability (MSI) occurs in 10-20% of colorectal tumours and is associated with good prognosis. Here we describe the development and validation of a genomic signature that identifies colorectal cancer patients with MSI caused by DNA mismatch repair deficiency with high accuracy. Microsatellite status for 276 stage II and III colorectal tumours has been determined. Full-genome expression data was used to identify genes that correlate with MSI status. A subset of these samples (n = 73) had sequencing data for 615 genes available. An MSI gene signature of 64 genes was developed and validated in two independent validation sets: the first consisting of frozen samples from 132 stage II patients; and the second consisting of FFPE samples from the PETACC-3 trial (n = 625). The 64-gene MSI signature identified MSI patients in the first validation set with a sensitivity of 90.3% and an overall accuracy of 84.8%, with an AUC of 0.942 (95% CI, 0.888-0.975). In the second validation, the signature also showed excellent performance, with a sensitivity 94.3% and an overall accuracy of 90.6%, with an AUC of 0.965 (95% CI, 0.943-0.988). Besides correct identification of MSI patients, the gene signature identified a group of MSI-like patients that were MSS by standard assessment but MSI by signature assessment. The MSI-signature could be linked to a deficient MMR phenotype, as both MSI and MSI-like patients showed a high mutation frequency (8.2% and 6.4% of 615 genes assayed, respectively) as compared to patients classified as MSS (1.6% mutation frequency). The MSI signature showed prognostic power in stage II patients (n = 215) with a hazard ratio of 0.252 (p = 0.0145). Patients with an MSI-like phenotype had also an improved survival when compared to MSS patients. The MSI signature was translated to a diagnostic microarray and technically and clinically validated in FFPE and frozen samples.

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We report the case of a young break-dancer presenting with hammer syndrome. This syndrome has been correlated with many professional and recreational activities but this is, to our knowledge, the first description of hammer syndrome caused by break-dancing. The etiology, diagnosis and treatment modalities of this rare syndrome are considered.