519 resultados para Exhaled breath


Relevância:

10.00% 10.00%

Publicador:

Resumo:

Gunshot residues (GSR) can be used in forensic evaluations to obtain information about the type of gun and ammunition used in a crime. In this work, we present our efforts to develop a promising new method to discriminate the type of gun [four different guns were used: two handguns (0.38 revolver and 0.380 pistol) and two long-barrelled guns (12-calibre pump-action shotgun and 0.38 repeating rifle)] and ammunition (five different types: normal, semi-jacketed, full-jacketed, green, and 3T) used by a suspect. The proposed approach is based on information obtained from cyclic voltammograms recorded in solutions containing GSR collected from the hands of the shooters, using a gold microelectrode; the information was further analysed by non-supervised pattern-recognition methods [(Principal Component Analysis (PCA) and Hierarchical Cluster Analysis (HCA)]. In all cases (gun and ammunition discrimination), good separation among different samples in the score plots and dendrograms was achieved. (C) 2012 Elsevier B.V. All rights reserved.

Relevância:

10.00% 10.00%

Publicador:

Resumo:

Background Patients with Crohn’s disease (CD) have been shown to present dyspeptic symptoms more frequently than the general population. Some of these symptoms could be related to motility disorders to some degree. Then, we propose to investigate whether gastric emptying of solids in patients with inactive CD is delayed and to determine the relationships between gastric emptying and dyspeptic symptoms in inactive CD. Methods Twenty-six patients with inactive Crohn’s disease, as defined by a Crohn’s Disease Activity Index (CDAI) < 150, underwent a gastric emptying test by breath test using 13C octanoic acid coupled to a solid meal and answered a validated questionnaire (The Porto Alegre Dyspeptic Symptoms Questionnaire) to assess dyspeptic symptoms. Patients with scores ≥ 6 were considered to have dyspepsia. The control group was composed by 19 age- and sex-matched healthy volunteers. Results Patients with CD had a significantly longer t 1/2 and t lag (p<0.05) than the controls. CD patients with dyspepsia had significantly (p<0.05) prolonged gastric emptying when compared to patients without dyspeptic symptoms. When the individual symptom patterns were analyzed, only vomiting was significantly associated with delayed gastric emptying (p<0.05). There was no difference between the subgroups of patients with respect to gender, CDAI scores, disease location, clinical behavior (obstructive/obstructive) or previous gastrointestinal surgery. Conclusion Delayed gastric emptying in inactive Crohn’s disease patients seems to be associated with dyspeptic symptoms, particularly vomiting, even without any evidence of gastrointestinal obstruction.

Relevância:

10.00% 10.00%

Publicador:

Resumo:

Abstract Background The treatment for the eradication of Helicobacter pylori (H. pylori) is complex; full effectiveness is rarely achieved and it has many adverse effects. In developing countries, increased resistance to antibiotics and its cost make eradication more difficult. Probiotics can reduce adverse effects and improve the infection treatment efficacy. If the first-line therapy fails a second-line treatment using tetracycline, furazolidone and proton-pump inhibitors has been effective and low cost in Brazil; however it implies in a lot of adverse effects. The aim of this study was to minimize the adverse effects and increase the eradication rate applying the association of a probiotic compound to second-line therapy regimen. Methods Patients with peptic ulcer or functional dyspepsia infected by H. pylori were randomized to treatment with the furazolidone, tetracycline and lansoprazole regimen, twice a day for 7 days. In a double-blind study, patients received placebo or a probiotic compound (Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus rhamnosus, Bifidobacterium bifidum and Streptococcus faecium) in capsules, twice a day for 30 days. A symptom questionnaire was administered in day zero, after completion of antibiotic therapy, after the probiotic use and eight weeks after the end of the treatment. Upper digestive endoscopy, histological assessment, rapid urease test and breath test were performed before and eight weeks after eradication treatment. Results One hundred and seven patients were enrolled: 21 men with active probiotic and 19 with placebo plus 34 women with active probiotic and 33 with placebo comprising a total of 55 patients with active probiotic and 52 with placebo. Fifty-one patients had peptic ulcer and 56 were diagnosed as functional dyspepsia. The per-protocol eradication rate with active probiotic was 89.8% and with placebo, 85.1% (p = 0.49); per intention to treat, 81.8% and 79.6%, respectively (p = 0.53). The rate of adverse effects at 7 days with the active probiotic was 59.3% and 71.2% with placebo (p = 0.20). At 30 days, it was 44.9% and 60.4%, respectively (p = 0.08). Conclusions The use of this probiotic compound compared to placebo in the proposed regimen in Brazilian patients with peptic ulcer or functional dyspepsia showed no significant difference in efficacy or adverse effects. Trial registration Current Controlled Trials ISRCTN04714018

Relevância:

10.00% 10.00%

Publicador:

Resumo:

Abstract Introduction The regular practice of physical exercise has been associated with beneficial effects on various pulmonary conditions. We investigated the mechanisms involved in the protective effect of exercise in a model of lipopolysaccharide (LPS)-induced acute lung injury (ALI). Methods Mice were divided into four groups: Control (CTR), Exercise (Exe), LPS, and Exercise + LPS (Exe + LPS). Exercised mice were trained using low intensity daily exercise for five weeks. LPS and Exe + LPS mice received 200 µg of LPS intratracheally 48 hours after the last physical test. We measured exhaled nitric oxide (eNO); respiratory mechanics; neutrophil density in lung tissue; protein leakage; bronchoalveolar lavage fluid (BALF) cell counts; cytokine levels in BALF, plasma and lung tissue; antioxidant activity in lung tissue; and tissue expression of glucocorticoid receptors (Gre). Results LPS instillation resulted in increased eNO, neutrophils in BALF and tissue, pulmonary resistance and elastance, protein leakage, TNF-alpha in lung tissue, plasma levels of IL-6 and IL-10, and IL-1beta, IL-6 and KC levels in BALF compared to CTR (P ≤0.02). Aerobic exercise resulted in decreases in eNO levels, neutrophil density and TNF-alpha expression in lung tissue, pulmonary resistance and elastance, and increased the levels of IL-6, IL-10, superoxide dismutase (SOD-2) and Gre in lung tissue and IL-1beta in BALF compared to the LPS group (P ≤0.04). Conclusions Aerobic exercise plays important roles in protecting the lungs from the inflammatory effects of LPS-induced ALI. The effects of exercise are mainly mediated by the expression of anti-inflammatory cytokines and antioxidants, suggesting that exercise can modulate the inflammatory-anti-inflammatory and the oxidative-antioxidative balance in the early phase of ALI.

Relevância:

10.00% 10.00%

Publicador:

Resumo:

Abstract Background The diagnosis of ventilator-associated pneumonia (VAP) is a challenge, particularly after cardiac surgery. The use of biological markers of infection has been suggested to improve the accuracy of VAP diagnosis. We aimed to evaluate the usefulness of soluble triggering receptor expressed on myeloid cells (sTREM)-1 in the diagnosis of VAP following cardiac surgery. Methods This was a prospective observational cohort study of children with congenital heart disease admitted to the pediatric intensive care unit (PICU) after surgery and who remained intubated and mechanically ventilated for at least 24 hours postoperatively. VAP was defined by the 2007 Centers for Disease Control and Prevention criteria. Blood, modified bronchoalveolar lavage (mBAL) fluid and exhaled ventilator condensate (EVC) were collected daily, starting immediately after surgery until the fifth postoperative day or until extubation for measurement of sTREM-1. Results Thirty patients were included, 16 with VAP. Demographic variables, Pediatric Risk of Mortality (PRISM) and Risk Adjustment for Congenital Heart Surgery (RACHS)-1 scores, duration of surgery and length of cardiopulmonary bypass were not significantly diferent in patients with and without VAP. However, time on mechanical ventilation and length of stay in the PICU and in the hospital were significantly longer in the VAP group. Serum and mBAL fluid sTREM-1 concentrations were similar in both groups. In the VAP group, 12 of 16 patients had sTREM-1 detected in EVC, whereas it was undetectable in all but two patients in the non-VAP group over the study period (p = 0.0013) (sensitivity 0.75, specificity 0.86, positive predictive value 0.86, negative predictive value 0.75, positive likelihood ratio (LR) 5.25, negative LR 0.29). Conclusion Measurement of sTREM-1 in EVC may be useful for the diagnosis of VAP after cardiac surgery.

Relevância:

10.00% 10.00%

Publicador:

Resumo:

Abstract Introduction Biphasic positive airway pressure (BIVENT) is a partial support mode that employs pressure-controlled, time-cycled ventilation set at two levels of continuous positive airway pressure with unrestricted spontaneous breathing. BIVENT can modulate inspiratory effort by modifying the frequency of controlled breaths. Nevertheless, the optimal amount of inspiratory effort to improve respiratory function while minimizing ventilator-associated lung injury during partial ventilatory assistance has not been determined. Furthermore, it is unclear whether the effects of partial ventilatory support depend on acute lung injury (ALI) etiology. This study aimed to investigate the impact of spontaneous and time-cycled control breaths during BIVENT on the lung and diaphragm in experimental pulmonary (p) and extrapulmonary (exp) ALI. Methods This was a prospective, randomized, controlled experimental study of 60 adult male Wistar rats. Mild ALI was induced by Escherichia coli lipopolysaccharide either intratracheally (ALIp) or intraperitoneally (ALIexp). After 24 hours, animals were anesthetized and further randomized as follows: (1) pressure-controlled ventilation (PCV) with tidal volume (Vt) = 6 ml/kg, respiratory rate = 100 breaths/min, PEEP = 5 cmH2O, and inspiratory-to-expiratory ratio (I:E) = 1:2; or (2) BIVENT with three spontaneous and time-cycled control breath modes (100, 75, and 50 breaths/min). BIVENT was set with two levels of CPAP (Phigh = 10 cmH2O and Plow = 5 cmH2O). Inspiratory time was kept constant (Thigh = 0.3 s). Results BIVENT was associated with reduced markers of inflammation, apoptosis, fibrogenesis, and epithelial and endothelial cell damage in lung tissue in both ALI models when compared to PCV. The inspiratory effort during spontaneous breaths increased during BIVENT-50 in both ALI models. In ALIp, alveolar collapse was higher in BIVENT-100 than PCV, but decreased during BIVENT-50, and diaphragmatic injury was lower during BIVENT-50 compared to PCV and BIVENT-100. In ALIexp, alveolar collapse during BIVENT-100 and BIVENT-75 was comparable to PCV, while decreasing with BIVENT-50, and diaphragmatic injury increased during BIVENT-50. Conclusions In mild ALI, BIVENT had a lower biological impact on lung tissue compared to PCV. In contrast, the response of atelectasis and diaphragmatic injury to BIVENT differed according to the rate of spontaneous/controlled breaths and ALI etiology.

Relevância:

10.00% 10.00%

Publicador:

Resumo:

Rationale: NAVA is an assisted ventilatory mode that uses the electrical activity of the diaphragm (Edi) to trigger and cycle the ventilator, and to offer inspiratory assistance in proportion to patient effort. Since Edi varies from breath to breath, airway pressure and tidal volume also vary according to the patient's breathing pattern. Our objective was to compare the variability of NAVA with PSV in mechanically ventilated patients during the weaning phase. Methods: We analyzed the data collected for a clinical trial that compares PSV and NAVA during spontaneous breathing trials using PSV, with PS of 5 cmH2O, and NAVA, with Nava level titrated to generate a peak airway pressure equivalent to PSV of 5 cmH2O (NCT01137271). We captured flow, airway pressure and Edi at 100Hz from the ventilator using a dedicated software (Servo Tracker v2, Maquet, Sweden), and processed the cycles using a MatLab (Mathworks, USA) code. The code automatically detects the tidal volume (Vt), respiratory rate (RR), Edi and Airway pressure (Paw) on a breath-by-breath basis for each ventilatory mode. We also calculated the coefficient of variation (standard deviation, SD, divided by the mean). Results: We analyzed data from eleven patients. The mean Vt was similar on both modes (370 ±70 for Nava and 347± 77 for PSV), the RR was 26±6 for Nava and 26±7 or PSV. Paw was higher for Nava than for PSV (14±1 vs 11±0.4, p=0.0033), and Edi was similar for both modes (12±8 for Nava and 11±6 for PSV). The variability of the respiratory pattern, assessed with the coefficient of variation, was larger for Nava than for PSV for the Vt ( 23%±1% vs 15%±1%, p=0.03) and Paw (17%±1% vs 1% ±0.1%, p=0.0033), but not for RR (21% ±1% vs 16% ±8%, p=0.050) or Edi (33%±14% vs 39% ±16%,p=0.07). Conclusion: The variability of the breathing pattern is high during spontaneous breathing trials independent of the ventilatory mode. This variability results in variability of airway pressure and tidal volume, which are higher on Nava than on PSV. Our results suggest that Nava better reflects the normal variability of the breathing pattern during assisted mechanical ventilation.

Relevância:

10.00% 10.00%

Publicador:

Resumo:

[EN] As a consequence to hypobaric hypoxic exposure skeletal muscle atrophy is often reported. The underlying mechanism has been suggested to involve a decrease in protein synthesis in order to conserve O(2). With the aim to challenge this hypothesis, we applied a primed, constant infusion of 1-(13)C-leucine in nine healthy male subjects at sea level and subsequently at high-altitude (4559 m) after 7-9 days of acclimatization. Physical activity levels and food and energy intake were controlled prior to the two experimental conditions with the aim to standardize these confounding factors. Blood samples and expired breath samples were collected hourly during the 4 hour trial and vastus lateralis muscle biopsies obtained at 1 and 4 hours after tracer priming in the overnight fasted state. Myofibrillar protein synthesis rate was doubled; 0.041+/-0.018 at sea-level to 0.080+/-0.018%hr(-1) (p<0.05) when acclimatized to high altitude. The sarcoplasmic protein synthesis rate was in contrast unaffected by altitude exposure; 0.052+/-0.019 at sea-level to 0.059+/-0.010%hr(-1) (p>0.05). Trends to increments in whole body protein kinetics were seen: Degradation rate elevated from 2.51+/-0.21 at sea level to 2.73+/-0.13 micromolkg(-1)min(-1) (p = 0.05) at high altitude and synthesis rate similar; 2.24+/-0.20 at sea level and 2.43+/-0.13 micromolkg(-1)min(-1) (p>0.05) at altitude. We conclude that whole body amino acid flux is increased due to an elevated protein turnover rate. Resting skeletal muscle myocontractile protein synthesis rate was concomitantly elevated by high-altitude induced hypoxia, whereas the sarcoplasmic protein synthesis rate was unaffected by hypoxia. These changed responses may lead to divergent adaptation over the course of prolonged exposure.

Relevância:

10.00% 10.00%

Publicador:

Resumo:

Several methods to reduce respiratory-induced motion have been described in literature, with the goal of increasing accuracy of treatment to minimize normal tissue toxicity or increase dose to the target volume. We analyzed two different techniques of respiratory gating: the deep inspiration breath hold technique and the respiratory gating using the Real-time Position Management (RPM) system. The first method is a self-gating technique in which radiation treatment take place during a phase of breath-holding. The second technique use a reflective marker placed on the patient’s anterior surface. The motion of the marker is tracked using a camera interfaced to a computer. The gating thresholds are set when the tumor is in the desired portion of the respiratory cycle. These thresholds determine when the gating system turns the treatment beam on and off. We compared both techniques with a standard external radiation treatment. The dosimetric analysis has led to considerable advantage of these methods compared to the external radiation treatment, particularly in reducing the dose to the lung.

Relevância:

10.00% 10.00%

Publicador:

Resumo:

Der Begriff "Kulturbroker" beschreibt Menschen, die eine kulturelle Mittlerrolle einnehmen, und sich um eine Annäherung zwischen verschiedenen aufeinander treffenden Kulturen bemühen. Dabei erscheinen die bestehenden anthropologischen und pädagogischen Ansätze bezüglich kulturellem "brokering" als eine vielversprechende Grundlage für Untersuchungen aus einem literaturwissenschaftlichen Blickwinkel. Die Arbeit plädiert für die Übertragung auf und Anpassung dieser Kulturbroker-Modelle an die Literaturwissenschaft. Hierbei werden zunächst die Konstitutionsmerkmale des Begriffs "Kulturbroker" (culture broker) erhellt. Im Anschluss daran werden die Konturen literarischer Kulturbroker entworfen und deren Arbeit anhand einer Analyse literarischer Texte dargestellt und veranschaulicht. Zur Betrachtung werden Texte von Autorinnen ausgewählt, die durch ihre eigene Biographie mit der Immigrationsgeschichte der USA in Verbindung stehen und ihre Werke zur interkulturellen Vermittlung einsetzen. Die Analyse der Romane und Kurzgeschichten der haitianisch-amerikanischen Autorin Edwidge Danticat (Breath, Eyes, Memory und Krik? Krak!), der koreanisch-amerikanischen Autorin Patti Kim (A Cab Called Reliable), der indisch-amerikanischen Autorin Jhumpa Lahiri (Interpreter of Maladies und The Namesake) und der italo-amerikanischen Autorin Renée Manfredi (Where Love Leaves Us) zeigt, dass die ethnisch-amerikanischen Schriftstellerinnen mit ihren Werken als literarische Kulturbroker fungieren. Ihre Texte dienen als Instrument der kulturellen Vermittlung, das Vorurteile aufbricht und interkulturelle Missverständnisse aufdeckt und ausräumt. Sie stellen eine Begegnungsstätte dar, die es den Lesern ermöglicht, an einer interkulturellen Kommunikation mit den Autoren/Texten teilzunehmen. Die der Arbeit zugrunde gelegten literarischen Texte werden insbesondere im Hinblick auf die Darstellung von Immigration und interkultureller Vermittlung analysiert.

Relevância:

10.00% 10.00%

Publicador:

Resumo:

La tesi affronta le questioni processuali connesse alla verifica dei reati di guida in stato di ebbrezza e di alterazione da droghe. La ricerca si sviluppa in tre direzioni. La prima parte studia la disciplina tedesca. L’analisi parte dalle norme sostanziali che definiscono le fattispecie incriminatrici contemplate dall’ordinamento osservato; s’interessa, poi, degli equilibri tra gli strumenti di captazione della prova utili ai reati in discorso ed il principio nemo tenetur se detegere (l’ estensione del diritto di difesa tedesco copre anche le prove reali e non prevede obblighi di collaborazione all’alcoltest). Prosegue, infine, con l’esame delle metodologie di acquisizione della prova, dall’etilometro agli screening per le droghe, sino al prelievo ematico coattivo, indispensabile per l’accertamento penale. La seconda sezione esamina gli artt. 186 e 187 del codice della strada italiano, alla luce del principio di libertà personale e del diritto a non autoincriminarsi. Particolarmente delicati gli equilibri rispetto a quest’ultimo: l’obbligatorietà di un atto potenzialmente autoaccusatorio è evitabile solo a pena di una severa sanzione. Occorre definire se il diritto di difesa copra anche il mero facere o garantisca il solo silenzio. Se si ammette, infatti, che il nemo tenetur sia applicabile anche alle prove reali, la collaborazione obbligatoria imposta al conducente è scelta incompatibile con il diritto di difesa: la disciplina italiana presenta, dunque, profili d’illegittimità costituzionale. La terza parte riguarda le problematiche processuali poste dai controlli stradali che emergono dall’analisi della giurisprudenza. Si affrontano, così, le diverse vicende della formazione della prova: ci si interroga sull’istituto processuale cui ricondurre gli accertamenti, sulle garanzie di cui goda il guidatore durante e dopo l’espletamento dell’atto, sulle eventuali sanzioni processuali derivanti da una violazione delle predette garanzie. Si esaminano, infine, le regole di apprezzamento della prova che guidano il giudice nella delicata fase valutativa.

Relevância:

10.00% 10.00%

Publicador:

Resumo:

Die chronisch obstruktive Lungenerkrankung (engl. chronic obstructive pulmonary disease, COPD) ist ein Überbegriff für Erkrankungen, die zu Husten, Auswurf und Dyspnoe (Atemnot) in Ruhe oder Belastung führen - zu diesen werden die chronische Bronchitis und das Lungenemphysem gezählt. Das Fortschreiten der COPD ist eng verknüpft mit der Zunahme des Volumens der Wände kleiner Luftwege (Bronchien). Die hochauflösende Computertomographie (CT) gilt bei der Untersuchung der Morphologie der Lunge als Goldstandard (beste und zuverlässigste Methode in der Diagnostik). Möchte man Bronchien, eine in Annäherung tubuläre Struktur, in CT-Bildern vermessen, so stellt die geringe Größe der Bronchien im Vergleich zum Auflösungsvermögen eines klinischen Computertomographen ein großes Problem dar. In dieser Arbeit wird gezeigt wie aus konventionellen Röntgenaufnahmen CT-Bilder berechnet werden, wo die mathematischen und physikalischen Fehlerquellen im Bildentstehungsprozess liegen und wie man ein CT-System mittels Interpretation als lineares verschiebungsinvariantes System (engl. linear shift invariant systems, LSI System) mathematisch greifbar macht. Basierend auf der linearen Systemtheorie werden Möglichkeiten zur Beschreibung des Auflösungsvermögens bildgebender Verfahren hergeleitet. Es wird gezeigt wie man den Tracheobronchialbaum aus einem CT-Datensatz stabil segmentiert und mittels eines topologieerhaltenden 3-dimensionalen Skelettierungsalgorithmus in eine Skelettdarstellung und anschließend in einen kreisfreien Graphen überführt. Basierend auf der linearen System Theorie wird eine neue, vielversprechende, integral-basierte Methodik (IBM) zum Vermessen kleiner Strukturen in CT-Bildern vorgestellt. Zum Validieren der IBM-Resultate wurden verschiedene Messungen an einem Phantom, bestehend aus 10 unterschiedlichen Silikon Schläuchen, durchgeführt. Mit Hilfe der Skelett- und Graphendarstellung ist ein Vermessen des kompletten segmentierten Tracheobronchialbaums im 3-dimensionalen Raum möglich. Für 8 zweifach gescannte Schweine konnte eine gute Reproduzierbarkeit der IBM-Resultate nachgewiesen werden. In einer weiteren, mit IBM durchgeführten Studie konnte gezeigt werden, dass die durchschnittliche prozentuale Bronchialwandstärke in CT-Datensätzen von 16 Rauchern signifikant höher ist, als in Datensätzen von 15 Nichtrauchern. IBM läßt sich möglicherweise auch für Wanddickenbestimmungen bei Problemstellungen aus anderen Arbeitsgebieten benutzen - kann zumindest als Ideengeber dienen. Ein Artikel mit der Beschreibung der entwickelten Methodik und der damit erzielten Studienergebnisse wurde zur Publikation im Journal IEEE Transactions on Medical Imaging angenommen.

Relevância:

10.00% 10.00%

Publicador:

Resumo:

Die Großherzog Wilhelm Ernst Ausgabe deutscher Klassiker wurde seit 1904 bis in die Zwanziger Jahre hinein im Insel Verlag in Leipzig publiziert. Die Buchreihe hat nicht nur für den Verlag und die Druckerei Poeschel in der sie gedruckt wurde eine ganze Reihe von Neuerungen nach sich gezogen, auch für den deutschen Buchmarkt hat die Klassikerausgabe einen Meilenstein bedeutet. Sie hat einige Eigenschaften des Taschenbuches vorweggenommen. Sie orientierte sich an der Qualität bibliophiler Buchpublikationen, aber war dennoch preislich erschwinglich. Zeitgenössische Klassikerausgaben erschienen zumeist mit einem Kommentar. Nicht so die Großherzog Wilhelm Ernst Ausgabe. Der Text wurde zwar von führenden Wissenschaftlern editiert, aber sie war dennoch unkommentiert. Der Text war in einer Jenson-Antiqua gesetzt obwohl die Debatte um individuell gestaltete Künstlerschriften und die Diskussion um die als deutsche Schrift begriffene Fraktur unter den wichtigsten Protagonisten des deutschen Buchgewerbes ihren Höhepunkt noch nicht erreicht hatte. Ziel für die Klassikerausgabe war darüber hinaus, das zur Jahrhundertwende leicht angestaubte Image der Stadt Weimar aufzupolieren. Über das Patronat des Großherzogs hinaus hätte man die Gewinne aus dem Verkauf der Bücher der Permanenten Ausstellung für die Anschaffung von modernen Kunstobjekten zur Verfügung stellen wollen, die unter der Leitung von Harry Graf Kessler stand. Sieht man den Inhalt der Werke der in der Klassikerreihe erschienen Dichter Goethe, Schiller und Körner in einem ästhetischen Kontext mit dem der Philosophen Schopenhauer und Kant, wird im Spiegel der Formalästhetik der Klassikerausgabe Graf Kesslers Bildungs- und Kulturbegriff erkennbar, der sich in den Jahren nach der Jahrhundertwende zu seinem Lebenskunstideal verdichtete. Der zerrütteten Existenz der Zeitgenossen, wie Friedrich Nietzsche sie beschrieben hatte, sollte der Inhalt der Ausgabe in seiner modernen Form eine moderne Wertehaltung entgegensetzen. Die Lektüre der Klassiker sollte den deutschen Philister „entkrampfen“ und ihm ein Stück der verloren geglaubten Lebensfreude wieder zurück bringen, in dem dieser auch die Facetten des Lebensleids als normal hinnehmen und akzeptieren lernte. Die Klassikerausgabe repräsentierte aus diesem Grund auch den kulturellen und politischen Reformwillen und die gesellschaftlichen Vorstellungen die der Graf für ein modernes Deutschland als überfällig erachtete. Die Buchreihe war aus diesem Grund auch ein politisches Statement gegen die Beharrungskräfte im deutschen Kaiserreich. Die Klassikerreihe wurde in der buchhistorischen Forschung zwar als bedeutender Meilenstein charakterisiert und als „wichtiges“ oder gar „revolutionäres“ Werk der Zeit hervorgehoben, die Ergebnisse der Forschung kann man überspitzt aber in der Aussage zusammenfassen, dass es sich bei der Großherzog Wilhelm Ernst Ausgabe um einen „zufälligen Glückstreffer“ deutscher Buchgestaltung zu handeln scheint. Zumindest lassen die Aussagen, die bisher in dieser Hinsicht gemacht wurden, keine eindeutige Einordnung zu, außer vielleicht der, dass die Klassiker von der englischen Lebensreform inspiriert wurden und Henry van de Velde und William Morris einen Einfluss auf ihre äußere Form hatten. Gerade die Gedankenansätze dieser Beiden nutzte Graf Kessler aber für eigene Überlegungen, die ihn schließlich auch zu eigenen Vorstellungen von idealer Buchgestaltung brachten. Da für Kessler auch Gebrauchsgegenstände Kunst sein konnten, wird das Konzept der Klassikerausgabe bis zur Umsetzung in ihrer `bahnbrechenden´ Form in das ideengeschichtliche und ästhetische Denken des Grafen eingeordnet. Die Klassiker werden zwar in buchhistorischen Einzeluntersuchungen bezüglich ihrer Komponenten, dem Dünndruckpapier, ihrem Einband oder der Schrifttype exponiert. In buchwissenschaftlichen Überblicksdarstellungen wird ihr Einfluss hingegen weniger beachtet, denn verschiedene Kritiker bezogen sie seit ihrem ersten Erscheinen nicht als deutsches Kulturgut mit ein, denn sie lehnten sowohl die englischen Mitarbeiter Emery Walker, Edward Johnston, Eric Gill und Douglas Cockerell wie auch ihre Gestaltung als „welsche“ Buchausgabe ab. Richtig ist, die Großherzog Wilhelm Ernst Ausgabe hatte dieselbe Funktion wie die von Graf Kessler in Weimar konzipierten Kunstausstellungen und die dortige Kunstschule unter der Leitung seines Freundes Henry van de Velde. Auch das für Weimar geplante Theater, das unter der Leitung von Hugo von Hofmannsthal hätte stehen sollen und die Großherzog Wilhelm Ernst Schule, hätten dieselben Ideen der Moderne mit anderen Mitteln transportieren sollen, wie die Großherzog Wilhelm Ernst Ausgabe deutscher Klassiker.

Relevância:

10.00% 10.00%

Publicador:

Resumo:

Im Rahmen meiner Dissertation habe ich gemäß dem Medizinproduktegesetz ein MR-kompatibles Verabreichungsgerät entwickelt, um Patienten hyperpolarisierte Gas Boli (He-3, Xe-129) als Kontrasgas zur MRT der Lunge zu applizieren. Das Gerät wurde dazu optimiert, die Gase oder Gasmischungen (z. B. HP Gas + N2) in definierten Mengen und zu definierten Zeitpunkten während der Inspiration mit hoher Reproduzierbarkeit und Zuverlässigkeit zu verabreichen, ohne dabei die MR-Qualität zu beeinträchtigen. Aus Sicherheitsgründen und zur späteren Datenanalyse werden die Atemflusskurven der Patienten kontinuierlich angezeigt und aufgezeichnet. Ein Kolbenkompressor ist integriert, um die gesamte gespeicherte He-3-Menge nutzen zu können. Weiterhin ist es möglich, die Polarisation vor Ort zu bestimmen und das abgeatmete He-3 zur späteren Rückgewinnung aufzufangen. Diese Auffangeffizienz konnte durch Untersuchungen mit He-4 (als He-3-Ersatz) gesteigert werden.rnDie ersten MR-Aufnahmen von 10 gesunden Probanden wurden mit diesem Aufbau imrnRahmen einer klinischen Studie durchgeführt. Die Analyse der bestimmten MR-Parameter Signal-Rausch-Verhältnis (SNR), Sauerstoffpartialdruck (pO2), Scheinbarer Diffusionskoeffizient (ADC=apparent diffusion coefficient) sowie die Signalanstiegszeit (rise-time) zeigt eine deutlich bessere Reproduzierbarkeit bei der Verabreichung des He-3 mit dem Applikators anstelle eines Tedlarbags (= kleine heliumdichte Plastiktüte).

Relevância:

10.00% 10.00%

Publicador:

Resumo:

In dieser Arbeit wird das Konzept eines aktiven Pulverinhalators entwickelt. Im Gegensatz zu einem passiven Pulverinhalator ist bei solch einem Gerät die Abgabe und Dispergierung der Arzneistoffformulierung nicht von einem Inhalationsmanöver abhängig, welches von Patient zu Patient variiert. Solch ein System würde folglich die Zuverlässigkeit und Effizienz der inhalativen Therapie verbessern. Mögliche Anwendungen für einen aktiven Pulverinhalator wären vor allem Indikationen, die die Abgabe hoher Dosen erfordern, wie z.B. in der Therapie mit Antibiotika.rnIn einem Designprozess, der alle aus Kundenwünschen ermittelten Konstruktionsanforderungen sammelt und verschiedene Lösungsansätze vergleicht, wird ein mit Treibgas betriebener atemzugsausgelöster, Mehrfach-Dosis Pulverinhalator als aussichtsreichstes Konzept ermittelt. Dieses Konzept wird in Form von eigens konstruierten Labor-Test-Rigs entwickelt und vor allem hinsichtlich Höhe der Dosierung, Dosiergenauigkeit, und Flussratenabhängigkeit evaluiert. In der Spitze können über 16 mg lungengängiger Dosis erreicht werden, bei im Vergleich zu dem eingesetzten passiven Inhalator mindestens nur halb so großer Streuung. Bei niedrigen Flussraten können immer noch bis zu 80 % der erzielten inhalierbaren Dosis von hohen Flussraten erreicht werden und damit die Ergebnisse des passiven Inhalators deutlich übertreffen.rnTeil der Aufgabe war es, dieses treibgasbetriebene Labor-Test-Rig so zu entwickeln, dass es implementierbar in einen atemzugsausgelösten Mehrfachdosis-Pulverinhalator ist. Dieser treibgasbetriebene, atemzugsausgelöste Mehrfachdosis-Pulverinhalator würde die Kundenwünsche und Konstruktionsanforderungen in sehr hohen Maße erfüllen, so dass hier die Möglichkeit besteht einen Inhalator mit sehr hohem Grad an Patienten-Compliance zu verwirklichen. Durch die Verwendung und Neukombination bereits etablierter Technologien und einen akzeptablen Stückkostenpreis besteht die Möglichkeit den Inhalator tatsächlich zu realisieren und zu vermarkten.