239 resultados para Fertig, Melinda
Resumo:
Die Resonanzionisations-Massenspektrometrie (RIMS) ist sowohl für spektroskopische Untersuchungen seltener Isotope als auch für den Ultraspurennachweis langlebiger radioaktiver Elemente einsetzbar. Durch die mehrstufige resonante Anregung atomarer Energieniveaus mit anschließender Ionisation mit Laserlicht wird eine sehr hohe Elementselektivität und Ionisationseffizienz erreicht. Der nachfolgende massenselektive Ionennachweis liefert eine gute Isotopenselektivität zusammen mit einer effektiven Untergrundunterdrückung. Ein wichtiger Bestandteil der RIMS-Apparatur ist ein zuverlässig arbeitendes, leistungsstarkes Lasersystem für die Resonanzionisation. Im Rahmen dieser Arbeit wurde ein von einem hochrepetierenden Nd:YAG-Laser gepumptes, aus drei Titan-Saphir-Lasern bestehendes System fertig aufgebaut und in den Routinebetrieb überführt. Die Titan-Saphir-Laser liefern im Durchstimmbereich von 730 - 880 nm eine mittlere Leistung von bis zu 3 W pro Laser bei einer Linienbreite von 2 - 3 GHz. Sie lassen sich computergesteuert in ihren Wellenlängen durchstimmen. Die mittels Resonanzionisation erzeugten Ionen werden dann in einem Flugzeit-Massenspektrometer entsprechend ihrer Masse aufgetrennt und mit einem Kanalplattendetektor nachgewiesen.Als Voraussetzung für die isotopenselektive Ultraspurenanalyse von Plutonium wurden mit diesem Lasersystem die Isotopieverschiebungen eines effizienten, dreistufigen Anregungsschema für Plutonium bestimmt. Die Laserleistungen reichen zur vielfachen Sättigung der ersten beiden Anregungsschritte und zur zweifachen Sättigung des dritten Anregungsschritts aus.Außerdem wurden die Ionisationsenergien von Pu-239 und Pu-244 zur Untersuchung ihrer Isotopenabhängigkeit bestimmt. Die beiden Ionisationsenergien sind im Rahmen der erreichten Genauigkeit bei einem Meßwert von IP239-IP244 = 0,24(82) cm^-1 gleich.Die Nachweiseffizienz der RIMS-Apparatur für Plutonium wurde in Effizienzmessungen zu 10^-5 bestimmt. Durch die gute Untergrundunterdrückung ergab sich daraus eine Nachweisgrenze von 10^6 Atomen bei der Messung eines Plutoniumisotops. Die Bestimmung der Isotopenverhältnisse von Proben mit einer zertifizierten Isotopenzusammensetzung lieferte eine gute Übereinstimmung der Meßwerte mit den angegebenen Zusammensetzungen.Die RIMS-Apparatur wurde zur Bestimmung des Gehalts und der Isotopenzusammensetzung von Plutonium in Meerwasser- und Staubproben eingesetzt.Auf Grund der Isotopenzusammensetzung konnte gezeigt werden, daß das Plutonium bei den meisten Proben aus dem Fallout von oberirdischen Kernwaffentests stammte. Des weiteren wurde Plutonium in Urinproben bestimmt. Die Nachweisgrenzen lagen bei diesen Umweltproben bei 10^6 bis 10^7 Atomen Plutonium und damit um zwei Größenordnungen niedriger als die Nachweisgrenze für Pu-239 bei der alpha-Spektroskopie, der Standardmethode für den Plutoniumnachweis.
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Kernkollaps-Supernovae werden von einem massiven Ausbruch niederenergetischer Neutrinos begleitet. Sie zählen zu den energiereichsten Erscheinungen im Universum und stellen die derzeit einzig bekannte Quelle extrasolarer Neutrinos dar.rnDie Detektion einer solchen Neutrinosignatur würde zu einem tieferen Verständnis des bislang unzureichend bekannten stellaren Explosionsmechanismus führen. rnDarüber hinaus würden neue Einblicke in den Bereich der Teilchenphysik und der Supernova-Modellierung ermöglicht. Das sich zur Zeit am geographischen Südpol im Aufbau befindliche Neutrinoteleskop IceCube wird 2011 fertig gestellt sein.rnIceCube besteht im endgültigen Ausbau aus 5160 Photovervielfachern, die sich in gitterförmiger Anordnung in Tiefen zwischen 1450m und 2450m unter der Eisoberfläche befinden. Durch den Nachweis von Tscherenkow-Photonenrnim antarktischen Gletscher ist es in der Lage, galaktische Supernovae über einen kollektiven Anstieg der Rauschraten in seinen Photonenvervielfachern nachzuweisen.rnIn dieser Arbeit werden verschiedene Studien zur Implementierung einer künstlichen Totzeit vorgestellt, welche korreliertes Rauschen unterdrücken und somit das Signal-Untergund-Verhältnis maximieren würden.rnEin weiterer Teil dieser Dissertation bestand in der Integration der Supernova-Datenakquise eine neue Experiment-Steuerungssoftware.rnFür den Analyseteil der Arbeit wurde ein Monte-Carlo für IceCube entwickelt und Neutinooszillations-Mechanismen und eine Reihe von Signalmodellen integriert. Ein Likelihoodhypothesen-Test wurde verwendet, um die Unterscheidbarkeit verschiedener Supernova- beziehungsweise Neutrinooszillations-Szenarien zu untersuchen. Desweiteren wurde analysiert inwieweit sich Schock-Anregungen und QCD-Phasenübergnag im Verlauf des Explosionsprozesses detektieren lassen.
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Marking the final explosive burning stage of massive stars, supernovae are onernthe of most energetic celestial events. Apart from their enormous optical brightnessrnthey are also known to be associated with strong emission of MeV neutrinos—up tornnow the only proven source of extrasolar neutrinos.rnAlthough being designed for the detection of high energy neutrinos, the recentlyrncompleted IceCube neutrino telescope in the antarctic ice will have the highestrnsensitivity of all current experiments to measure the shape of the neutrino lightrncurve, which is in the MeV range. This measurement is crucial for the understandingrnof supernova dynamics.rnIn this thesis, the development of a Monte Carlo simulation for a future low energyrnextension of IceCube, called PINGU, is described that investigates the response ofrnPINGU to a supernova. Using this simulation, various detector configurations arernanalysed and optimised for supernova detection. The prospects of extracting notrnonly the total light curve, but also the direction of the supernova and the meanrnneutrino energy from the data are discussed. Finally the performance of PINGU isrncompared to the current capabilities of IceCube.
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In questo lavoro di tesi ci proponiamo di determinare lo spessore degli isotopi ^157Gd e ^155Gd in vista della misura della sezione d’urto di cattura neutronica presso la facility n_TOF del CERN. La principale motivazione dell’esperimento è legata alla necessità di ottenere misure più accurate per le applicazioni ai reattori nucleari. Inoltre, i nuovi risultati, potranno essere sfruttati anche per applicazioni ai recenti sviluppi nella Terapia di Cattura Neutronica e per costruire nuovi rivelatori nell’ambito della ricerca del neutrino. La misura sarà effettuata nella prima area sperimentale EAR-1 di n_TOF, equipaggiata con rivelatori, come per esempio gli scintillatori liquidi al benzene deuterato (C6 D6) particolarmente adatti per questi tipi di misura. La sezione d’urto di questi due isotopi cambia di molti ordini di grandezza al variare dell’energia dei neutroni incidenti. Per questo motivo, lo studio effettuato in questa tesi ha mostrato che sono necessari due campioni altamente arricchiti per ogni isotopo da misurare: un campione estremamente sottile per energie del neutrone fino a 100 meV, e uno più spesso per energie maggiori. Inoltre per questi campioni sono stati determinati le densità areali necessarie per lo svolgimento dell’esperimento affinchè avvenga il fenomeno di trasmissione dei neutroni.
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The proliferation signal inhibitors (PSIs) sirolimus (SRL) and everolimus (ERL) often induce proteinuria due to glomerular but also tubular dysfunction in transplant patients. The beneficial effect of angiotensin converting enzyme inhibitors (ACE-I) and angiotensin II (Ang II) type 1 receptor blockers (ARB) has been reported.
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BACKGROUND: Rapamycines, sirolimus (SRL) and everolimus (ERL), are proliferation signal inhibitors (PSIs). PSI therapy often leads to edema. We hypothesized that increased oxidative stress in response to PSIs may modulate the expression of vascular endothelial (VE)-cadherin on endothelial cells (ECs) and, subsequently, vascular permeability, which in turn may be involved in the development of edema. METHODS: Experiments were performed on human umbilical vein ECs (HUVECs). Oxidative stress was measured by dichlorofluorescein-diacetate. Expression of VE-cadherin was evaluated by immunofluorescent staining and western blot analysis. Endothelial "permeability" was assessed using a transwell model. RESULTS: SRL and ERL, at concentrations of 1, 10 and 100 nmol/liter, enhanced oxidative stress (SRL: 24 +/- 12%, 29 +/- 9%, 41 +/- 13% [p < 0.05, in all three cases]; ERL: 13 +/- 10%, 27 +/- 2%, 40 +/- 12% [p < 0.05, in the latter two cases], respectively) on HUVECs, which was inhibited by the anti-oxidant, N-acetyl-cysteine (NAC) and, to a lesser extent, by the specific inhibitor of nitric oxide synthase, N-Omega-nitro-L-arginine methylester. By the use of NAC, VE-cadherin expression remained comparable with control, according to both immunocytochemistry and western blot analysis. Permeability was significantly increased by SRL and ERL at 100 nmol/liter (29.5 +/- 6.4% and 33.8 +/- 4.2%, respectively); however, co-treatment with NAC abrogated the increased permeability. CONCLUSIONS: EC homeostasis, as indicated by VE-cadherin expression, may be damaged by SRL and ERL, but resolved by the anti-oxidant NAC.
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Vascular endothelial (VE)-cadherin is an essential protein of adherens junctions of endothelial cells and plays a pivotal role in vascular homeostasis. Mammalian target of rapamycin complex 2 (mTORC2) deficient mice display defects in fetal vascular development. Blocking mTOR or the upstream kinase phosphoinositide 3-kinase (PI3K) led to a dose-dependently decrease of the VE-cadherin mRNA and protein expression. Immunofluorescent staining showed a strongly decreased expression of VE-cadherin at the interface of human umbilical endothelial cells (HUVECs) followed by intercellular gap formation. Herewith, we demonstrated that the expression of VE-cadherin is dependent on mTOR and PI3K signaling.
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Das Werk eröffnet eine Serie von Bänden, die sich die Publikation der wichtigsten Materialien zum Schweizerischen Zivilgesetzbuch zum Ziel gesetzt hat. Sie sollen den Berner Kommentar zum Schweizerischen Privatrecht um eine kodifikationshistorische Dimension ergänzen und den Ausgangspunkt für die Erläuterungen zum geltenden Recht bilden. Der erste Band ist eigens auf die Centenarfeier des ZGB am 10. Dezember 2007 hin fertig gestellt worden. Er enthält mit den Erläuterungen zum Vorentwurf des Eidg. Justiz- und Polizeidepartements von 1900 das vielleicht schönste und anregendste, sicher aber das monumentalste Werk der Materialien. Es zeugt vom magistralen Überblick Eugen Hubers über den zivilrechtlichen Rechtsstoff und einer Weitsicht, die noch heute Vorbild jeder Gesetzgebungsarbeit sein sollte. Erstmals seit Jahrzehnten wird es wieder einem breiteren Publikum in originalgetreuer Form zugänglich gemacht. Zwecks prägnanter Zitierbarkeit sind Randnoten hinzugefügt worden. Ein Stichwortverzeichnis garantiert die schnelle Auffindbarkeit der Textstellen.
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Anti-human leukocyte antigen class I (HLA I) antibodies were shown to activate several protein kinases in endothelial cells (ECs), which induces proliferation and cell survival. An important phenomenon in antibody-mediated rejection is the occurrence of interstitial edema. We investigated the effect of anti-HLA I antibodies on endothelial proliferation and permeability, as one possible underlying mechanism of edema formation. HLA I antibodies increased the permeability of cultured ECs isolated from umbilical veins. Anti-HLA I antibodies induced the production of vascular endothelial growth factor (VEGF) by ECs, which activated VEGF receptor 2 (VEGFR2) in an autocrine manner. Activated VEGFR2 led to a c-Src-dependent phosphorylation of vascular endothelial (VE)-cadherin and its degradation. Aberrant VE-cadherin expression resulted in impaired adherens junctions, which might lead to increased endothelial permeability. This effect was only observed after cross-linking of HLA I molecules by intact antibodies. Furthermore, our results suggest that increased endothelial proliferation following anti-HLA I treatment occurs via autocrine VEGFR2 activation. Our data indicate the ability of anti-HLA I to induce VEGF production in ECs. Transactivation of VEGFR2 leads to increased EC proliferation and paracellular permeability. The autocrine effect of VEGF on endothelial permeability might be an explanation for the formation of interstitial edema after transplantation.
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Background: WHO's 2013 revisions to its Consolidated Guidelines on antiretroviral drugs recommend routine viral load monitoring, rather than clinical or immunological monitoring, as the preferred monitoring approach on the basis of clinical evidence. However, HIV programmes in resource-limited settings require guidance on the most cost-effective use of resources in view of other competing priorities such as expansion of antiretroviral therapy coverage. We assessed the cost-effectiveness of alternative patient monitoring strategies. Methods: We evaluated a range of monitoring strategies, including clinical, CD4 cell count, and viral load monitoring, alone and together, at different frequencies and with different criteria for switching to second-line therapies. We used three independently constructed and validated models simultaneously. We estimated costs on the basis of resource use projected in the models and associated unit costs; we quantified impact as disability-adjusted life years (DALYs) averted. We compared alternatives using incremental cost-effectiveness analysis. Findings: All models show that clinical monitoring delivers significant benefit compared with a hypothetical baseline scenario with no monitoring or switching. Regular CD4 cell count monitoring confers a benefit over clinical monitoring alone, at an incremental cost that makes it affordable in more settings than viral load monitoring, which is currently more expensive. Viral load monitoring without CD4 cell count every 6—12 months provides the greatest reductions in morbidity and mortality, but incurs a high cost per DALY averted, resulting in lost opportunities to generate health gains if implemented instead of increasing antiretroviral therapy coverage or expanding antiretroviral therapy eligibility. Interpretation: The priority for HIV programmes should be to expand antiretroviral therapy coverage, firstly at CD4 cell count lower than 350 cells per μL, and then at a CD4 cell count lower than 500 cells per μL, using lower-cost clinical or CD4 monitoring. At current costs, viral load monitoring should be considered only after high antiretroviral therapy coverage has been achieved. Point-of-care technologies and other factors reducing costs might make viral load monitoring more affordable in future. Funding: Bill & Melinda Gates Foundation, WHO.
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The paramyxovirus entry machinery consists of two glycoproteins that tightly cooperate to achieve membrane fusion for cell entry: the tetrameric attachment protein (HN, H, or G, depending on the paramyxovirus genus) and the trimeric fusion protein (F). Here, we explore whether receptor-induced conformational changes within morbillivirus H proteins promote membrane fusion by a mechanism requiring the active destabilization of prefusion F or by the dissociation of prefusion F from intracellularly preformed glycoprotein complexes. To properly probe F conformations, we identified anti-F monoclonal antibodies (MAbs) that recognize conformation-dependent epitopes. Through heat treatment as a surrogate for H-mediated F triggering, we demonstrate with these MAbs that the morbillivirus F trimer contains a sufficiently high inherent activation energy barrier to maintain the metastable prefusion state even in the absence of H. This notion was further validated by exploring the conformational states of destabilized F mutants and stabilized soluble F variants combined with the use of a membrane fusion inhibitor (3g). Taken together, our findings reveal that the morbillivirus H protein must lower the activation energy barrier of metastable prefusion F for fusion triggering.
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Mexican Americans are the largest subgroup of Hispanics, the largest minority population in the United States. Stroke is the leading cause of disability and third leading cause of death. The authors compared stroke incidence among Mexican Americans and non-Hispanic Whites in a population-based study. Stroke cases were ascertained in Nueces County, Texas, utilizing concomitant active and passive surveillance. Cases were validated on the basis of source documentation by board-certified neurologists masked to subjects' ethnicity. From January 2000 to December 2002, 2,350 cerebrovascular events occurred. Of the completed strokes, 53% were in Mexican Americans. The crude cumulative incidence was 168/10,000 in Mexican Americans and 136/10,000 in non-Hispanic Whites. Mexican Americans had a higher cumulative incidence for ischemic stroke (ages 45-59 years: risk ratio = 2.04, 95% confidence interval: 1.55, 2.69; ages 60-74 years: risk ratio = 1.58, 95% confidence interval: 1.31, 1.91; ages >or=75 years: risk ratio = 1.12, 95% confidence interval: 0.94, 1.32). Intracerebral hemorrhage was more common in Mexican Americans (age-adjusted risk ratio = 1.63, 95% confidence interval: 1.24, 2.16). The subarachnoid hemorrhage age-adjusted risk ratio was 1.57 (95% confidence interval: 0.86, 2.89). Mexican Americans experience a substantially greater ischemic stroke and intracerebral hemorrhage incidence compared with non-Hispanic Whites. As the Mexican-American population grows and ages, measures to target this population for stroke prevention are critical.
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OBJECTIVE: To explore ethnic differences in do-not-resuscitate orders after intracerebral hemorrhage. DESIGN: Population-based surveillance. SETTING: Corpus Christi, Texas. PATIENTS: All cases of intracerebral hemorrhage in the community of Corpus Christi, TX were ascertained as part of the Brain Attack Surveillance in Corpus Christi (BASIC) project. INTERVENTIONS: None. MEASUREMENTS AND MAIN RESULTS: Medical records were reviewed for do-not-resuscitate orders. Unadjusted and multivariable logistic regression were used to test for associations between ethnicity and do-not-resuscitate orders, both overall ("any do-not-resuscitate") and within 24 hrs of presentation ("early do-not-resuscitate"), adjusted for age, gender, Glasgow Coma Scale, intracerebral hemorrhage volume, intraventricular hemorrhage, infratentorial hemorrhage, modified Charlson Index, and admission from a nursing home. A total of 270 cases of intracerebral hemorrhage from 2000-2003 were analyzed. Mexican-Americans were younger and had a higher Glasgow Coma Scale than non-Hispanic whites. Mexican-Americans were half as likely as non-Hispanic whites to have early do-not-resuscitate orders in unadjusted analysis (odds ratio 0.45, 95% confidence interval 0.27, 0.75), although this association was not significant when adjusted for age (odds ratio 0.61, 95% confidence interval 0.35, 1.06) and in the fully adjusted model (odds ratio 0.75, 95% confidence interval 0.39, 1.46). Mexican-Americans were less likely than non-Hispanic whites to have do-not-resuscitate orders written at any time point (odds ratio 0.37, 95% confidence interval 0.23, 0.61). Adjustment for age alone attenuated this relationship although it retained significance (odds ratio 0.49, 95% confidence interval 0.29, 0.82). In the fully adjusted model, Mexican-Americans were less likely than non-Hispanic whites to use do-not-resuscitate orders at any time point, although the 95% confidence interval included one (odds ratio 0.52, 95% confidence interval 0.27, 1.00). CONCLUSIONS: Mexican-Americans were less likely than non-Hispanic whites to have do-not-resuscitate orders after intracerebral hemorrhage although the association was attenuated after adjustment for age and other confounders. The persistent trend toward less frequent use of do-not-resuscitate orders in Mexican-Americans suggests that further study is warranted.
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Biografische Übergänge unterbrechen den Lebensverlauf, lösen Menschen aus gewohnten Zusammenhängen und erfordern eine Reorganisation des Lebens. Übergänge verändern Rollen, Beziehungen und Identitäten; sie führen zu einer veränderten Selbst- und Umweltwahrnehmung und häufig zu einem emotionalen Ungleichgewicht. Allerdings gibt es grosse Unterschiede im Umgang mit diesen Herausforderungen. Was macht aus, dass Übergänge von den einen als Entwicklungschance wahrgenommen werden und bei anderen eine Dauerkrise auslösen? Die menschliche Entwicklung kann als eine Abfolge von stabilen und instabilen Phasen angesehen werden. Die instabilen Phasen – die Übergänge von einer stabilen Phase zur anderen – sind je nach auslösendem Faktor mehr oder weniger vorhersehbar. So sind altersnormierte Übergänge wie etwa Pubertät, Menopause oder die Pensionierung besser vorausseh- und planbar, dies im Gegensatz zu nicht-altersnormierten, «stillen» (d.h. gesellschaftlich weniger sichtbaren) Übergängen wie Scheidungen, schwere Erkrankungen oder Arbeitsplatzverlust, welche weit weniger kontrollierbar, dafür umso stressvoller sind. In jedem Falle handelt es sich dabei um Perioden des Umbruchs und der beschleunigten Entwicklung, gekennzeichnet durch Rollentransformationen, konkret durch das Aufgeben alter Rollen und der Auseinandersetzung mit neu zu definierenden Selbstbildern und sozialen Rollen. Übergänge können je nach verfügbaren physischen, psychischen und sozialen Ressourcen im besseren Falle Herausforderungen mit neuen Chancen, im schlechteren Falle jedoch schwer zu überwindende Lebenskrisen und chronischen Stress bedeuten. Stressreiche Übergangsphasen Lebensläufe sind in der heutigen Zeit generell weniger sozial genormt. Sie sind zunehmend geprägt von stillen und zum Teil bislang off-time»-Übergängen wie etwa Scheidungen nach langjährigen Ehen. Aus diesem Grunde sind biografische Übergänge immer weniger voraussehbar und immer mehr eine private bzw. individuelle Angelegenheit geworden. Früherkennung und soziale Unterstützung sind allerdings wichtige Faktoren, um biografische Übergänge zu bewältigen. Ein wichtiger Punkt bei der Prävention ist deshalb die Identifikation solcher Übergangsphasen, die besonders stressreich sind, die aber gesellschaftlich als eine «rein private Angelegenheit » angesehen werden. Das mittlere Lebensalter als empfindliche Phase Aus der Forschung wissen wir, dass das mittlere Lebensalter aufgrund gehäufter stiller Übergänge (wie etwa Scheidungen, berufliche Neuorientierungen, plötzliche Pflegebedürftigkeit der Eltern), insbesondere aber durch die hohe Verantwortung in multiplen Rollen in Partnerschaft, Familie, Beruf und Gesellschaft, eine stressreiche und vulnerable Phase ist. Dies zeigt sich etwa in der hohen Inzidenz von Depressionen und Suiziden in dieser Altersgruppe. Hierbei zeigen sich bedeutsame Geschlechter- und Altersgruppenunterschiede bei der Bewältigung. So versuchen etwa Männer weit mehr als Frauen mit Partnerschaftsstress und mit den Folgen einer Scheidung alleine fertig zu werden. Im Gegenzug suchen Frauen weit mehr Unterstützung bei Freunden sowie in einer professionellen Beratung. Es zeigt sich aber auch, dass der Effekt für ältere Männer (also 60+) weit stärker ist als bei jüngeren (40- bis 59-Jährige). Dieses Ergebnis widerspiegelt die Tatsache, dass die unterschiedliche Geschlechtsrollensozialisation der beiden Männer-Altersgruppen einen nicht zu unterschätzenden Effekt hat – und darin liegt ein grosses Präventionspotential. Ein zentrales Forschungsergebnis ist zudem, dass ein grosser Teil der Betroffenen sich nach solchen biografischen Wendepunkten gut erholt, einige sogar sehr gut, eine Minderheit aber vulnerabel bleibt. Prävention Das Wissen um die unterschiedlichen Wirkmechanismen bei der individuellen Bewältigung von stressreichen biografischen Übergängen ist von grosser präventiver Relevanz. Dabei geht es primär um resilienzfördernde Strategien, gleichzeitig aber auch um die Schaffung günstiger Kontextbedingungen für Früherkennung und Beratung.