13 resultados para decorative painting

em BORIS: Bern Open Repository and Information System - Berna - Suiça


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Viele Menschen erleben das mittlere Alter als eine spannende, teils auch bedrängende Übergangszeit. Die Erfahrung des langsamen körperlichen Alterns, der Verlust von jugendlicher Schönheit und körperlicher Kraft zeigen an, dass die eigene Lebenszeit nicht unbegrenzt ist. Damit rückt die Frage ins Zentrum, wie die verbleibende Zeit am besten zu nutzen ist. Neuorientierungen in Partnerschaft und Beruf können die Folge sein. Die individuellen Werte können sich deutlich verschieben. Im Gegensatz zur Jugend und dem höheren Alter hat das mittlere Alter bisher in der Öffentlichkeit weniger Beachtung gefunden. Als erste umfassende Ausstellung zur Thematik bietet die Ausstellung «Halbzeit» eine vertiefte Auseinandersetzung mit der Phase des Übergangs von der Jugend zum Alter. Sie vereinigt künstlerische Positionen, Interviews mit Menschen im mittleren Alter und zahlreiche Sachexponate zu einem interaktiven Erlebnis- und Erfahrungsraum.

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BACKGROUND Newly diagnosed WHO grade II-III or any WHO grade recurrent meningioma exhibit an aggressive behavior and thus are considered as high- or intermediate risk tumors. Given the unsatisfactory rates of disease control and survival after primary or adjuvant radiation therapy, optimization of treatment strategies is needed. We investigated the potential of dose-painting intensity-modulated proton beam-therapy (IMPT) for intermediate- and high-risk meningioma. MATERIAL AND METHODS Imaging data from five patients undergoing proton beam-therapy were used. The dose-painting target was defined using [68]Ga-[1,4,7,10-tetraazacyclododecane tetraacetic acid]- d-Phe(1),Tyr(3)-octreotate ([68]Ga-DOTATATE)-positron emission tomography (PET) in target delineation. IMPT and photon intensity-modulated radiation therapy (IMRT) treatment plans were generated for each patient using an in-house developed treatment planning system (TPS) supporting spot-scanning technology and a commercial TPS, respectively. Doses of 66 Gy (2.2 Gy/fraction) and 54 Gy (1.8 Gy/fraction) were prescribed to the PET-based planning target volume (PTVPET) and the union of PET- and anatomical imaging-based PTV, respectively, in 30 fractions, using simultaneous integrated boost. RESULTS Dose coverage of the PTVsPET was equally good or slightly better in IMPT plans: dose inhomogeneity was 10 ± 3% in the IMPT plans vs. 13 ± 1% in the IMRT plans (p = 0.33). The brain Dmean and brainstem D50 were small in the IMPT plans: 26.5 ± 1.5 Gy(RBE) and 0.002 ± 0.0 Gy(RBE), respectively, vs. 29.5 ± 1.5 Gy (p = 0.001) and 7.5 ± 11.1 Gy (p = 0.02) for the IMRT plans, respectively. The doses delivered to the optic structures were also decreased with IMPT. CONCLUSIONS Dose-painting IMPT is technically feasible using currently available planning tools and resulted in dose conformity of the dose-painted target comparable to IMRT with a significant reduction of radiation dose delivered to the brain, brainstem and optic apparatus. Dose escalation with IMPT may improve tumor control and decrease radiation-induced toxicity.