[Ventricular assist device – Possibilities of long-term mechanical circulatory support]


Autoria(s): Englberger, Lars; Reineke, David C.; Martinelli, Michele V.; Mohacsi, Paul; Carrel, Thierry P.
Data(s)

01/08/2015

Resumo

In Switzerland 200’000 people suffer from congestive heart failure. Approximately 10’000 patients find themselves in an advanced state of the disease. When conservative treatment options are no longer available heart transplantation is the therapy of choice. Should this not be an option due to long waiting lists or medical issues assist device therapy becomes an option. Assist device therapy is separated in short-term and long-term support. Long-term support is nowadays performed with ventricular assist devices (VADs). The native heart is still in place and supported in parallel to the remaining function of the heart. The majority of patients are treated with a left ventricular assist device (LVAD). The right ventrical alone (RVAD) as well as bi-ventricular support (BiVAD) is rarely needed. The modern VADs are implantable and create a non-pulsative bloodflow. A percutaneous driveline enables energy supply and pump-control. Indication strategies for VAD implantations include bridge to transplant (short term support), bridge to candidacy and bridge to transplant. VADs become more and more a definite therapeutic option (destination therapy). VAD therapy might be a realistic alternative to organ transplantation in the near future.

In der Schweiz leben aktuell etwa 200'000 Menschen mit einer Herzinsuffizienz. Etwa 10'000 Patienten befinden sich in einem fortgeschrittenen Stadium. Sind die konservativen Möglichkeiten ausgeschöpft, stellt die Herztransplantation die beste Option in der Behandlung der terminalen Herzinsuffizienz dar. Ist eine Transplantation wegen strikter Auswahlkriterien und langen Wartezeiten nicht möglich kommen mechanische Kreislaufunterstützungssysteme zum Einsatz. Bei der mechanischen Kreislaufunterstützung unterscheidet man zwischen kurzfristiger und langfristiger Unterstützung. Die längerfristige Herzersatztherapie erfolgt heute meist mit Pumpen, welche die Herzfunktion unterstützen (ventricular assist device = VAD) wobei das native Herz am Ort verbleibt und die Pumpe parallel zur evtl. verbleibenden Restfunktion des Herzens arbeitet. Bei der Mehrzahl der Patienten ist die Unterstützung der linksventrikulären Funktion ausreichend (left ventricular assist device = LVAD); der rechte Ventrikel alleine (RVAD) resp. eine bi-ventrikuläre Unterstützung (BiVAD) müssen seltener durchgeführt werden. Die modernen Systeme sind implantierbar, erzeugen einen kontinuierlichen Blutfluss und sind durch ein transkutan ausgeleitetes Kabel (driveline) verbunden mit der Stromversorgung und dem Steuerungsantrieb. Bei den Indikationen kommen verschiedene Überbrückungsstrategien zur Anwendung: bridge to decision (kurzfristige Unterstützung), bridge to candidacy, bridge to transplant. Immer häufiger werden Herzunterstützungssysteme als definitive Therapieoption implantiert (destination therapy). In Zukunft wird sich weiter die destination therapy etablieren und sich die LVAD-Implantation einen Platz als Alternative zur Herztransplantation verschaffen.

Formato

application/pdf

Identificador

http://boris.unibe.ch/74064/1/a000707.pdf

Englberger, Lars; Reineke, David C.; Martinelli, Michele V.; Mohacsi, Paul; Carrel, Thierry P. (August 2015). [Ventricular assist device – Possibilities of long-term mechanical circulatory support]. Therapeutische Umschau, 72(8), pp. 505-511. Huber 10.1024/0040-5930/a000707 <http://dx.doi.org/10.1024/0040-5930/a000707>

doi:10.7892/boris.74064

info:doi:10.1024/0040-5930/a000707

info:pmid:26227978

urn:issn:0040-5930

Idioma(s)

deu

Publicador

Huber

Relação

http://boris.unibe.ch/74064/

Direitos

info:eu-repo/semantics/restrictedAccess

Fonte

Englberger, Lars; Reineke, David C.; Martinelli, Michele V.; Mohacsi, Paul; Carrel, Thierry P. (August 2015). [Ventricular assist device – Possibilities of long-term mechanical circulatory support]. Therapeutische Umschau, 72(8), pp. 505-511. Huber 10.1024/0040-5930/a000707 <http://dx.doi.org/10.1024/0040-5930/a000707>

Palavras-Chave #610 Medicine & health
Tipo

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NonPeerReviewed