LiLa-Klassifikation für Frakturen der langen Röhrenknochen im Wachstumsalter
Data(s) |
01/08/2013
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Resumo |
Background. There are two child-specific fracture classification systems for long bone fractures: the AO classification of pediatric long-bone fractures (PCCF) and the LiLa classification of pediatric fractures of long bones (LiLa classification). Both are still not widely established in comparison to the adult AO classification for long bone fractures. Methods. During a period of 12 months all long bone fractures in children were documented and classified according to the LiLa classification by experts and non-experts. Intraobserver and interobserver reliability were calculated according to Cohen (kappa). Results. A total of 408 fractures were classified. The intraobserver reliability for location in the skeletal and bone segment showed an almost perfect agreement (K=0.91-0.95) and also the morphology (joint/shaft fracture) (K=0.87-0.93). Due to different judgment of the fracture displacement in the second classification round, the intraobserver reliability of the whole classification revealed moderate agreement (K=0.53-0.58). Interobserver reliability showed moderate agreement (K=0.55) often due to the low quality of the X-rays. Further differences occurred due to difficulties in assigning the precise transition from metaphysis to diaphysis. Conclusions. The LiLa classification is suitable and in most cases user-friendly for classifying long bone fractures in children. Reliability is higher than in established fracture specific classifications and comparable to the AO classification of pediatric long bone fractures. Some mistakes were due to a low quality of the X-rays and some due to difficulties to classify the fractures themselves. Improvements include a more precise definition of the metaphysis and the kind of displacement. Overall the LiLa classification should still be considered as an alternative for classifying pediatric long bone fractures. Hintergrund Neben der AO-Klassifikation für Frakturen im Wachstumsalter (PCCF, „Pediatric Comprehensive Classification of Long-Bone Fractures“) gibt es die LiLa-Klassifikation für Frakturen der langen Röhrenknochen im Wachstumsalter (LiLa-Klassifikation). Letztere sollte im Rahmen dieser Arbeit unter klinisch relevanten Bedingungen auf ihre Reliabilität und Praktikabilität geprüft werden. Methode Prospektiv wurden in einem Kindertraumazentrum über 12 Monate sämtliche Frakturen der langen Röhrenknochen erfasst und unabhängig von Experten und Laien nach der LiLa-Klassifikation kodiert und die Intra-/Interobserverreliabilität nach Cohen (Kappa, κ) berechnet. Ergebnis Klassifiziert wurden 408 Frakturen. Die Intraobserverreliabilität für Frakturlokalisation und Knochensegment ergab ein „almost perfect agreement“ (κ = 0,91–0,95), ebenso die Angabe hinsichtlich Gelenk- oder Schaftfraktur (κ = 0,87–0,93). Aufgrund der oft höhergradigen Einstufung des Dislokationsausmaßes in der 2. Beurteilung lag bei der Intraobserverbetrachtung insgesamt ein „moderate agreement“ (κ = 0,53–0,58) vor. Die Interobserverreliabilität für die Gesamtklassifikation zeigte ein „moderate agreement“ (κ = 0,55); dies war im Wesentlichen der Problematik qualitativ schlechter Röntgenbilder und der Klassifikation seltener Frakturen geschuldet, hinzu kam die unterschiedliche Interpretationen der Länge der Metaphyse. Schlussfolgerung Die LiLa-Klassifikation ist für die Klassifikation der Frakturen langen Röhrenknochen im Kindesalter geeignet und weitestgehend anwenderfreundlich; einzig die Einschätzung des Dislokationsgrades erfordert spezifische kindertraumatologische Kenntnisse. Die Reliabilität ist höher als bei anderen etablierten frakturspezifischen Klassifikationen und vergleichbar mit der AO-Klassifikation für Frakturen im Wachstumsalter, könnte allerdings durch eine exaktere Definition der Metaphyse noch deutlich erhöht werden. Klassifikationsunabhängige Fehler entstanden durch qualitativ unzureichende Röntgenbilder und seltene, nicht eindeutig zu klassifizierende Frakturen. Insgesamt kann die LiLa-Klassifikation weiterhin als Option zur Klassifikation von Frakturen der Röhrenknochen des Kindesalters gesehen werden. |
Formato |
application/pdf |
Identificador |
http://boris.unibe.ch/49415/1/Kamphaus_et_al_Unfallchirurg_2013.pdf Kamphaus, A.; Rapp, M.; Wessel, L. M.; Buchholz, M.; Massalme, E.; Schneidmüller, D.; Roeder, Christoph; Kaiser, M. M. (2013). LiLa-Klassifikation für Frakturen der langen Röhrenknochen im Wachstumsalter. Unfallchirurg, 118(4), pp. 326-335. Springer-Medizin-Verlag 10.1007/s00113-013-2496-9 <http://dx.doi.org/10.1007/s00113-013-2496-9> doi:10.7892/boris.49415 info:doi:10.1007/s00113-013-2496-9 info:pmid:23949196 urn:issn:0177-5537 |
Idioma(s) |
deu |
Publicador |
Springer-Medizin-Verlag |
Relação |
http://boris.unibe.ch/49415/ |
Direitos |
info:eu-repo/semantics/restrictedAccess |
Fonte |
Kamphaus, A.; Rapp, M.; Wessel, L. M.; Buchholz, M.; Massalme, E.; Schneidmüller, D.; Roeder, Christoph; Kaiser, M. M. (2013). LiLa-Klassifikation für Frakturen der langen Röhrenknochen im Wachstumsalter. Unfallchirurg, 118(4), pp. 326-335. Springer-Medizin-Verlag 10.1007/s00113-013-2496-9 <http://dx.doi.org/10.1007/s00113-013-2496-9> |
Palavras-Chave | #610 Medicine & health |
Tipo |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion PeerReviewed |